آیا در آستانه جنگ دیگری بین اسرائیل و حزب‌الله قرار داریم؟

اعتمادآنلاین|

سیدعماد حسینی- با وجود فشارهای واشینگتن بر بیروت، تا لحظه تهیه این نوشتار مسئولان لبنانی همچنان بر پنج خواسته خود در رابطه با آخرین پیشنهاد ترسیم مرزهای دریایی پافشاری می‌کنند.

به اعتقاد کارشناسان، با وجود آنکه طی یک دهه گذشته مرز لبنان با فلسطین اشغالی، دوره آرامش قابل توجهی را پشت سر گذارده اما این شرایط در مثبت‌‌ترین توصیف‌های صورت گرفته، راه رفتن بر لبه پرتگاه توصیف شده است.

به تازگی یک دیپلمات ارشد آمریکایی از احتمال وقوع جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله سخن گفته. دیوید شینکر، دیپلمات آمریکایی، در گفت‌گویی با یک رسانه اسرائیلی اعلام کرد، احتمال وقوع جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله همچنان بالاست و به‌رغم پیشرفتی که در توافقنامه ترسیم مرزها صورت گرفته، اما این احتمال همچنان به همان قوت و شدت خود باقی مانده است.

به گفته کارشناسان، هنوز مشخص نیست آخرین پیشنهادی که عاموس هوکشتاین میانجی آمریکایی ترسیم مرزها ارائه کرده منجر به کاهش سطح تنش در منطقه شده یا خود به چاشنی انفجار این بشکه باروت تبدیل می‌شود.

یک مسئول سیاسی اسرائیلی هم در گفت‌وگویی که روز پنجشنبه با روزنامه یدیعوت احارانوت داشت مدعی شد، اگر لبنان تغییرات محوری در پیش‌نویس توافق مرزی ایجاد کند باید آن را به فراموشی بسپارد. او امکان افزایش تنش با لبنان را بسیار زیاد اعلام و ادعا کرد تل‌آویو آماده هر نوع سناریویی در این چارچوب است.

این مساله را شینکر هم تایید کرده و معتقد است: پیشنهاد آمریکا تا به امروز هیچ تاثیری بر کاهش تنش در طول خط مرزی (لبنان با فلسطین اشغالی) نداشته است و حتی در صورت امضای این توافق نیز این فرایند فقط می‌تواند زمان درگیری را به تعویق انداخته و تضمینی برای حفظ امنیت اسرائیل نیست.

شبکه خبر ۱۲ تلویزیون رژیم اسرائیل هم خبر داد، یائیر لاپید نخست‌وزیر اسرائیل با نظرات لبنان روی پیش‌نویس توافقنامه نهایی مخالفت کرده است.

به اعتراف کارشناسان اسرائیلی، با وجود آمادگی‌های صورت گرفته توسط ارتش اسرائیل برای جنگ آتی و حتمی با حزب‌الله لبنان تاکنون همواره این باور وجود داشت که تعویق این اقدام بسیار بهتر و ارجح‌تر از انجام فوری آن است. در حالی که این رویکرد طرفداران زیادی در میان ژنرال‌های اسرائیلی دارد برخی دیگر از ژنرال‌ها و کارشناسان هم اعلام می‌کنند، هر چه زمان بیشتر می‌گذرد، ارتش اسرائیل مجبور خواهد شد با حزب‌الله قوی‌تر و سازمان‌یافته‌تر مواجه شده و این امر دشواری جنگ را برای ارتش این رژیم افزایش خواهد داد.

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

بازی شان پن در نقش شان پن!

پ اکتبر 6 , 2022
مهر نوشت: شان پن در تازه‌ترین فعالیت هنری خود بازیگر یک سریال طنز شد تا در نقش خودش جلوی دوربین برود.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000