مهلت یک هفته ای چارچوب هماهنگی به کردها برای معرفی رئیس جمهور عراق

اعتمادآنلاین|

روز یکشنبه ائتلاف الفتح در نقل قولی از «علی حسین الفتلاوی» یکی از سران این ائتلاف از ضرب الاجل چارچوب هماهنگی عراق به کردها برای معرفی رئیس جمهور این کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، الفتلاوی در گفت و گو با رسانه های عراقی ادامه می دهد:

*نیروهای چارچوب هماهنگی به دو حزب کُرد می گوید که ضرورت دارد طی همین هفته، تکلیف توافق بر سر معرفی نامزد ریاست جمهوری آینده عراق را مشخص کنند و در صورت نرسیدن این دو حزب به توافق در این باره، بر رئیس پارلمان عراق (محمد الحلبوسی) فشار خواهیم آورد تا موعد نشست انتخاب رئیس جمهور زیر سقف پارلمان را تعیین کند.

*بعد از پایان تظاهرات شبه مسالمت آمیز دیروز شنبه تشرینی ها یا همان (معترضان اکتبر ۲۰۱۹) حالا دو حزب کُرد ملزم هستند که موضع خود را درباره معرفی نامزد ریاست جمهوری، چه با توافق درباره نامزد واحد و چه با نامزدهای جداگانه (برای رای گیری در داخل پارلمان از سوی نمایندگان مجلس عراق)، نهایی کنند.

«کاظم علی» عضو ائتلاف دولت قانون نیز در این باره اعتقاد دارد احزاب کُرد، در تعیین نامزد ریاست جمهوری، به کندی عمل می کنند.

وی مدعی است:

*این اقدام، هدفدار است زیرا اظهارات متناقضی در این باره می شنویم؛ گاه می گویند که آماده اعلام نام نامزد ریاست جمهوری به محض تعیین جلسه انتخاب (در پارلمان) هستند و گاه، صحبت از ادامه اختلافات و عدم توافق می کنند.

*چارچوب هماهنگی و نیز فراکسیون «السیاده» (اهل سنت) تا ابد منتظر نمی مانند و پرونده تعیین رئیس جمهور عراق، باید جایی پایان یابد؛ اگر احزاب کرد بر سر نامزد واحدی توافق نکنند، می توانند هر کدام با نامزد خود وارد جلسه انتخاب رئیس جمهور شوند؛همانطور که در سال ۲۰۱۸ حاصل شد (معرفی دو نامزد از سوی دو حزب و رای گیری درباره آنها در پارلمان عراق).

*راه برای تشکیل دولت آینده عراق در برابر چارچوب هماهنگی، هموار شده است اما همگان، دو امر مهم را روبروی خود دارند؛ اول: توافق دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان عراق برای معرفی نامزد واحد و دوم: توافق با جریان صدر (برای مشارکت در دولت)… ما همچنان منتظر موضع جریان صدر در خصوص مشارکت در دولت هستیم.

«ماجد شنگالی» نماینده پارلمان از حزب دموکرات کردستان عراق (به ریاست مسعود بارزانی) در باره این موضع گیری ها معتقد است:

*گفت و گوهای ما با اتحادیه میهنی (به ریاست بافل طالبانی) درباره تعیین رئیس جمهور ادامه دارد و هیچ کدام از دو حزب، تاکنون، موضعی در خصوص رسیدن به نامزدی توافقی نداشته اند».

*نشست های اخیر بین سران دو حزب حاکی از نزدیک شدن رویکردها و تفاهم است اما ما همچنان منتظر رسیدن به نامزدی واحد هستیم.»

*مجلس نمایندگان، هنوز موعدی برای جلسه آینده درباره انتخاب رئیس جمهور، مشخص نکرده است.

*«دو حزب کرد در توافق با ائتلاف جدید اداره دولت وارد شده اند و این یعنی، در دوره آینده، اختلاف بر سر منصب ریاست جمهوری هم حل خواهد شد.»

«هوشیار زیباری» دیگر چهره حزب دموکرات کردستان عراق هم پرده از ناگفته ای بر می دارد که به نظر می رسد نوعی ابراز همراهی با روند سیاسی جاری عراق باشد. صحبت های او نیز در راستای ماجد شنگالی است که می خوانید:

*جریان صدر به ما اعلام کرد که از روند سیاسی، خارج می شود و از ما (حزب دموکرات) هم خواست که خارج شویم اما این ایده را نپذیرفتیم و به جریان صدر گفتیم که خروج ما و اهل سنت از روند سیاسی، برای آنها (رقبای ائتلاف سه گانه صدر، الحلبوسی و بارزانی) فضای خالی فراهم خواهد کرد و آنان، این فضا را پر خواهند کرد.

*به جریان صدر تاکید کردیم که آماده تشکیل دولتی دیگر هستیم که فقط زمینه ساز انتخابات زودهنگام دیگری باشد…تصمیم جریان صدر برای خروج، اشتباهی راهبردی بود.

با گذشت حدود یک سال از برگزاری انتخابات ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) هنوز، نیروهای سیاسی عراق نتوانسته اند به بن بست سیاسی این کشور و روند تشکیل دولت پایان دهند اما برخی نشانه ها و همگرایی های اخیر، روزنه هایی از نور را برای خروج از این تونل تاریک، گشوده است.

ائتلافی که اخیرا در عراق برای خروج از بن بست سیاسی رونمایی شد، «اداره دولت» نام دارد و گفته می شود علاوه بر اهل سنت، دو حزب اصلی کردهای این کشور را هم برای تشکیل دولت، پای کار آورده است.

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

خرید دوچرخه برقی حرفه ای تاشو

ی اکتبر 2 , 2022
در دنیای امروزی دوچرخه ها نیز از دنیای تکنولوژی عقب نبوده و نسل جدیدی از این وسیله نقلیه تولید و روانه بازار جهانی شده اند ما در این مقاله ابتدا می خواهیم تاریخچه دوچرخه برقی و سپس نحوه استفاده از این محصول را شرح دهیم و سپس کاربردهای مهم آن […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000