آیا حضور یک زن می‌تواند پرونده حقوق بشر عربستان را بهبود بخشد؟

اعتمادآنلاین|

چند روز پیش سلمان عبدالعزیز پادشاه عربستان هلا بنت مزید التویجری را به عنوان رئیس کمیته حقوق بشر این کشور برگزید، در حالی که همان روز لیست بلندبالایی از زنان و مردانی که در عربستان به دلیل مخالفت با سلمان و ولیعهدش دستگیر و زندانی شدند منتشر شد.

به گزارش اعتمادآنلاین، این تغییر و تحول در حالی صورت می‌گیرد که گزارش‌های زیادی در مورد نقض حقوق بشر در عربستان منتشر شده است.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود نوشت: ضرباهنگ سرکوب در عربستان روزبه‌روز شدیدتر شده و نهادهای سعودی تمام‌قدتر برای سرکوب منتقدان وارد عمل شده‌اند.

Responsible Statecraft هم اعلام کرد: دولت عربستان امروز دیوانه‌وار در حال سرکوب است، مجازات‌های دولت عربستان بسیار شدید و وحشیانه است.

گاردین نیز از باز بودن دست نهادهای امنیتی برای نقض حقوق بشر به بهانه اجرای قوانین سخن گفت.

The New European نیز در این باره نوشت: شرایط زندگی در عربستان وحشتناک است و با آنچه در رسانه‌های دولتی این کشور ترسیم می‌شود متفاوت است.

نیویورک تایمز هم در این باره نوشت: این روزها سکوت وحشتناکی بر عربستان حکمفرما شده و جامعه سعودی به انزوا رفته است.

فعالان مخالف محمد بن سلمان هم در گزارش‌های اخیر خود لیستی از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و رسانه‌ای عربستان را که به دلیل انتقاد از ولیعهد عربستان به مجازات‌های زندان طولانی‌مدت محکوم شده‌اند منتشر کردند.

برخی از اسامی این لیست و حکم آنها به این ترتیب است:

*عبدالاله الحویطی ۵۰ سال زندان

*نوره القحطانی ۴۵ سال زندان

*عصام العوید ۲۷ سال

*عبدالله دخیل الحویطی ۵۰ سال

*سلمی الشهاب ۳۵ سال

*عبدالرحمن المحمود ۲۵ سال

*منصور الرقیبه ۱۸ سال

*رشید الالمعی ۸ سال

*محمد موسی الشریف ۱۳ سال

*محمد الجدیعی ۱۸ سال

*قاسم الالعمی ۸ سال

*علی بادحدح ۹ سال

*ابراهیم الحارثی ۸ سال

*جمیل فارسی ۸ سال

*عادل باناعمه ۸ سال.

گفتنی است دادگاه صادرکننده این احکام، دادگاه جزایی نام دارد و از سال ۲۰۰۸ برای رسیدگی به پرونده‌های تروریسم تاسیس شده بود، اما به تدریج به نهادی برای سرکوب مخالفان و فعالان مدنی به ویژه فعالان فضای مجازی تبدیل شده است.

عربستان2

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

چرا الان جیغ‌مان از درآمدهای میلیاردی مهران مدیری به هوا رفته؟!

س سپتامبر 27 , 2022
اعتمادآنلاین| محمد مهاجری نوشت: پس از آنکه آقای مهران مدیری اعلام کرد راضی نیست برنامه‌اش از تلویزیون پخش شود، اعتراضات متعددی به او صورت گرفت و از جمله گفته شد او هرچه دارد از صداوسیماست و اخیراً سی میلیارد تومان طلبش را دریافت کرد. یک شاعر هم که الان در […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000