چرا دولت به اجرای طرح شکست خورده «خانه‌سازی دولتی» اصرار دارد؟

اعتمادآنلاین|

دنیای اقتصاد راز اصرار سیاستگذار به ادامه «خانه‌‌‌سازی دولتی» به‌رغم شکست‌‌‌ مکرر را بررسی و در گزارشی با عنوان «گارانتی رکود مسکن با امضای طلایی؟» منتشر کرده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، بیش از یک سال از اجرای طرح «یک‌میلیون مسکن در سال» می‌‌‌گذرد اما طبق گزارش یک بانک دولتی که همه بار تامین مالی مسکن روی دوش آن است، تاکنون ساخت کمتر از ۳۰۰‌هزار واحد مسکونی – بر اساس تعداد تسهیلات پرداختی- شروع شده و حدود نیم‌میلیون خانوار در سراسر کشور حاضر به خرید خانه‌‌‌های این طرح شده‌‌‌اند. این در حالی است که سیاستگذار، ‌‌‌ صحبت از ساخت بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد مسکونی و استقبال بیش از ۲‌میلیون متقاضی از این خانه‌‌‌ها طی ماه‌‌‌های اخیر را مطرح می‌کند.

در این گزارش به چرایی دولت بر اصرار این روش شکست خورده پاسخ داده و نوشته شده است: وقتی دولت به «کارفرمای بزرگ بازار تولید مسکن» تبدیل می‌شود، ۶ چشمه رانت برای گروه‌‌‌های مختلف حاضر در این کارزار شکل می‌گیرد. ذی‌نفعان و متقاضیان رانت‌‌‌های نهفته در طرح مسکن‌‌‌سازی دولتی، برای بهره‌‌‌برداری از امتیازهایی که در شرایط طبیعی بازار ساخت‌وساز وجود خارجی ندارند، شرایط محیط سیاستگذاری را طوری تحت‌‌‌تاثیر قرار می‌دهند (آلوده می‌کنند) که سیاستگذار از طراحی راه اصلی برای رکودزدایی از بخش غافل می‌‌‌ماند.

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

سرنوشت طرح پر سروصدای شفافیت قوای سه گانه چه شد؟

ی سپتامبر 18 , 2022
اعتمادآنلاین| نمایندگان عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در هفته جاری به منظور تامین نظر شورای محترم نگهبان طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها را بررسی می کنند. به گزارش خانه ملت، روز یکشنبه 27 شهریور بررسی طرح و لوایح ارجاعی به کارگروه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000