پوتین و رئیسی در سمرقند دیدار می‌کنند

اعتمادآنلاین|

کاخ کرملین روسیه خبر داد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند دیدار خواهد کرد.

​به گزارش فارس،‌ بر اساس گفته سخنگوی کاخ کرملین، ایران در نشست سال آینده سازمان همکاری شانگهای که در هند برگزار خواهد شد،‌ به عنوان عضو این سازمان حضور خواهد یافت.

کرملین اضافه کرد که پوتین در سفر به ازبکستان برای حضور در نشست سران سازمان همکاری شانگهای با رؤسای جمهور ترکیه و ازبکستان دیدار خواهد کرد و درباره توافقنامه صادرات غلات اوکراین به گفت‌وگو خواهد پرداخت.

بر اساس اعلام کاخ کرملین، پوتین روز پنجشنبه با رئیس جمهور چین نیز در سمرقند دیدار خواهد داشت و محور این دیدار درباره اوکراین و تایوان خواهد بود.

نشست روسای جمهور عضو کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در تاریخ 15 و 16 سپتامبر در شهر «سمرقند» برگزار می‌شود. این نشست نخستین دیدار حضوری روسای جمهور کشورهای سازمان همکاری شانگهای از سال 2019 میلادی و پایان ریاست ازبکستان در این سازمان خواهد بود.

روسای جمهور تمام کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از جمله روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان حضور خود در این نشست را تایید کردند. همچنین انتظار می رود، روسای جمهور کشورهای ناظر سازمان همکاری شانگهای و سران سازمان های شریک – سازمان ملل متحد، جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع، سازمان پیمان امنیت جمعی، اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز در این نشست شرکت کنند.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست سازمان که روزهای 8 و 9 ژوئن سال 2017 میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای‌ شدند. هم اکنون ایران نیز در حال طی کردن مراحل و فرآیندهای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای است.

اکنون افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند. ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت وگو با این سازمان هستند. در نشست سازمان همکاری شانگهای در شهر «دوشنبه» در ماه سپتامبر سال 2021 میلادی مراحل و فرایندهای ارائه مقام شریک گفت وگو به مصر، قطر و عربستان سعودی آغاز شده است.

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

حملات گستره هوایی و موشکی ارتش روسیه به نیروهای اوکراین

س سپتامبر 13 , 2022
اعتمادآنلاین| ارتش روسیه روز سه‌شنبه از حملات گسترده در جبهه جنگ با اوکراین خبر داد. ​به گزارش فارس، به گزارش وبگاه «لایو مینت» سخنگوی وزارت دفاع روسیه در نشست روزانه خود گفت: «نیروهای هوایی، موشکی و توپخانه‌ای در حال انجام حملات گسترده علیه یگان‌های نیروهای مسلح اوکراین در تمام بخش‌های […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000