درخواستی برای موکول شدن مذاکرات به بعد از انتخابات کنگره نداشتیم

اعتمادآنلاین|

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) ۲‍۱ شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش فارس، وی گفت: امسال به رغم برخی مشکلات از جمله گرمای کم سابقه هوا سیل ارادتمندان و عاشقان از ایران و اقصی نقاط جهان به طرق مختلف راهی سرزمین عراق شدند و در مسیر رسیدن به کربلای معلی طی طریق کرده و می‌کنند. اتفاق باشکوهی است و یک میعادگاه بزرگ جهانی برای همه آزادگان جهان از همه ادیان و مذاهب است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: از دولت و ملت عراق به عنوان میزبانان شایسته این همایش بزرگ جهانی یک بار دیگر تشکر می‌کنیم. به خاطر میزبانی کریمانه از زائران ایرانی و همچنین همه زائران از کشورهای همسایه و اقصی نقاط عالم. این حد از مهمان‌نوازی کریمانه که هر سال صورت می‌گیرد و امسال هم به رغم مشکلات عزیزان دار و ندار خود را در خدمت میزبانی زوار سیدالشهدا قرار دادند شایسته قدردانی است.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره نیاز اروپا به انرژی و صدور بیانیه سه کشور اروپایی و پاسخ ایران بیان کرد: این‌که اروپا چرا به رغم نیاز به انرژی و نیاز مردمشان به شرایط بهتر مایل نیستند از ظرفیت‌های انرژی ایران برای تامین بخشی از نیاز مردمشان استفاده کنند باید از دولتمردان اروپایی پرسید.

وی افزود: ایران به طور طبیعی به عنوان بازیگر مهم و برجسته در حوزه بازار بزرگ انرژی این توانمندی را دارد بخشی از نیاز بازار انرژی را تامین کند.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: این اقدام سه کشور اروپایی نادرست و نسنجیده در یک زمان نادرست بود و ناشی از محاسبات نادرست طرف اروپایی بود. ایران در روند مذاکرات جاری همه تلاش خودش را به خرج داد که مبتکرانه و سازنده عمل کرده و مسیر را به سمت انجام توافق باز کند. توافق یک مسیر دو طرفه است و انتظار این بود طرف‌های مذاکره در این مسیر سازنده عمل کنند.

وی گفت: آنچه مطرح می‌کنند مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اثبات شده که ماهیت فعالیت هسته‌ای ایران، صلح آمیز است. جمع بندی سال ۲۰۱۵ میلادی و سال امضای توافق و بعد از آن گزارش‌های مکرری که آژانس داد همگی دال بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود. در باب امور پادمانی، ایران به همان اندازه که حامی ثابت قدم خلع سلاح هسته‌ای بود و هست، به همان میزان هم نسبت به عدم اشاعه متعهد و پایبند است و از اجرای غیرتبعیض آمیز و بی طرفانه نظام پادمان‌ها توسط آژانس تأکید دارد. همواره تأکید کرده و می‌کنیم آژانس به وظایف خود به صورت حرفه‌ای و فارغ از فشار طرف‌های ثالث به خصوص درباره اتهامات بی اساسی که از سوی یک رژیم غیرپایبند و غیر عضو در نظام جامع پادمان‌ها ارائه شده، اجتناب کند. جای تاسف دارد که صادرکنندگان سه گانه این بیانیه به جای پاسخ مثبت به اقدامات سازنده ایران در مسیر دستیابی به توافق و به جای تشکر و قدردانی از نقش سازنده ایران در همکاری با آژانس، متاسفانه تحت تاثیر و فشارپذیری از سوی رژیمی قرار گرفتند که عضو هیچکدام از نظام‌های جامع پادمانی آژانس نیست و متاسفانه در مسیر یک رویکرد غیرسازنده قرار گرفتند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: توصیه ما به شرکای اروپایی روند گفت‌وگوهای وین این است که مسیر سازنده را در پیش بگیرند و خطای گذشته را جبران کنند و در یک مسیر سازنده و متکامل تلاش کنند که مسیر برای توافق باز شود.

کنعانی تصریح کرد: ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری سازنده با آژانس اعلام کرده و می‌کند و آمادگی دارد در مسیر زدودن تصاویر ساختگی و غیرواقعی در خصوص فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود با آژانس همکاری کند. تأکید می‌کنیم که همکاری با آژانس هم در مسیر حقوق است و هم در مسیر تکالیف. ایران همانطور که تکالیفی دارد حقوقی هم دارد.

وی درباره یمن و سفر محمد عبدالسلام به تهران نیز گفت: ما موافق استمرار و تحکیم روند آتش بس در یمن هستیم ولی آنچه می‌تواند به تحکیم روند آتش بس کمک کند رفع محاصره یمن و تامین مایحتاج ملت تحت محاصره یمن است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اوضاع افغانستان و دانش آموزان افغان در ایران نیز بیان کرد: دانشجویان و دانش آموزان دختر این کشور از تحصیل باز ماندند. یکی از ابعاد مهم مناسبات ایران با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان تامین مایحتاج مردم افغانستان است. ایران پذیرای یکی از بزرگ‌ترین حجم آوارگان افغانستان است و سال‌هاست پذیرای چند میلیون آواره افغانستانی است و در یک سال گذشته میزان زیادی به جمع خواهران و برادران افغانستانی اضافه شده است. بسیاری از امکانات ملی خود را در اختیار شهروندان افغانستانی قرار دادیم.

وی ادامه داد: ایران تسهیلاتی را در اختیار این عزیزان برای آموزش قرار داده است. امکانات ایران محدود است، ولی در عین حال مسؤولیت جامعه بین‌المللی نیز وجود دارد. میزان کمک‌هایی که ایران در این زمینه دریافت می‌کند بسیار ناچیز است و ایران در طول سالیان گذشته بخش وسیعی از امکانات خود را در اختیار این عزیزان با نگاه انسانی قرار داده است و جامعه بین‌المللی باید توجه بیشتری به این موضوع کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره موکول شدن مذاکرات به بعد از انتخابات کنگره در آمریکا نیز گفت: تا این لحظه چنین درخواستی را دریافت نکردیم.

این خبر در حال تکمیل است…

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

حمله تند روزنامه انگلیسی به سیاست‌های ورزشی عربستان

د سپتامبر 12 , 2022
اعتمادآنلاین| میرر مدعی شد؛ سعودی‌ها در حالی به دنبال میزبانی از مسابقات جام جهانی ۲۰۳۰ هستند که در زمینه نقض حقوق بشر به شدت مورد انتقال مجامع بین‌المللی قرار گرفته‌اند. به گزارش تسنیم، گزارش‌ها مبنی بر این است که عربستان سعودی به دنبال نامزدی مشترک از بیست‌وچهارمین دوره این مسابقات […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000