روایت رسانه چینی از دلیل حمله آمریکا به افغانستان

اعتمادآنلاین|

شینهوا به نقل از یک کارشناس افغانستان گزارش داد که مبارزه با تروریسم برای حمله به افغانستان در 21 سال گذشته تنها برای قدرت طلبی آمریکا صورت گرفته است.

​به گزارش فارس، شینهوا نوشت: در سال 2001 پس از حملات یازدهم سپتامبر بهانه مبارزه با تروریسم و القاعده به افغانستان لشگرکشی کرد و به بهانه پناه دادن به اسامه بن لادن دولت وقت طالبان را سرنگون کرد.

این رسانه چینی افزود: این در حالی است که 20 سال پس از این بهانه‌جویی آمریکا عجولانه خاک افغانستان را ترک کرده و تنها برای این کشور فقر مطلق را به ارمغان گذاشته است.

«نجیب الله جامی»، استاد دانشگاه کابل به شینهوا گفت: تعریف تروریسم بستگی به منافع آمریکا دارد و واشنگتن همواره از تروریسم برای جنگ و افزایش قدرت‌طلبی خود استفاده کرده و به صورت واقعی با این پدیده شوم وارد نبرد نشده است.

جامی در ادامه سخنان خود افزود: پس از 20 سال جنگ در افغانستان به بهانه تروریسم الان شاهد حضور گروه‌های تروریستی بیشتری در این کشور هستیم.

این تحلیلگر مسائل افغانستان ادامه داد: «آمریکایی‌ها با شعار برای مبارزه با تروریسم، کنترل تولید و قاچاق مواد مخدر و بازسازی کشور به افغانستان حمله کردند، اما این ادعاها نتیجه معکوس داشت و در حال حاضر با افزایش مواد مخدر و همچنین فقر شدید در این کشور را شاهد هستیم.»

وی تاکید کرد: نتایج جنگ آمریکا در افغانستان، عراق، سوریه و سایر مناطق جهان برای تمام مردم مشخص است و نیازی به توضیح ندارد.

این استاد دانشگاه کابل تصریح کرد: «حضور آمریکا در افغانستان تنها خرابی به بار داشته و اقتصاد این کشور در حال فروپاشی است و ما انرژی خود را از کشورهای همسایه تامین کرده و اکثر مطلق مردم نیز در فقر زندگی می‌کنند.»

این در حالی است که بازرسی ویژه آمریکا در امور افغانستان اخیرا با بیان اینکه طی 20 سال گذشته هزینه هنگفتی در افغانستان انجام گرفت، اما نتیجه آن این بوده که از هر 3 افغان یک نفر در آستانه قحطی قرار دارد.

اداره بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) اعلام‌ کرد که طبق برنامه جهانی غذا تا سپتامبر ۲۰۲۱، تقریباً ۱۴ میلیون نفر یا از هر سه نفر در افغانستان یک نفر در آستانه‌ قحطی قرار دارند و این رقم در چند ماه گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است.

سیگار تصریح کرده که این کشور ۱۴۶ میلیارد دلار به افغانستان در طول بیست سال گذشته کمک کرده است، اما با آن هم، خشکسالی، کمبود غذایی و بحران کووید -۱۹ وضعیت انسانی در این کشور را تشدید کرده است.

طبق این گزارش، برای آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان هزینه‌ای در حدود ۸۹ میلیارد دلار به مصرف رسیده، اما اکنون همه این‌ها از بین رفته و نیز اهداف دیگر مانند کمک به زنان و دختران و برقراری حاکمیت قانون، همه پس از خروج امریکا تحت تهدید مستقیم طالبان قرار دارد.

بازرس ویژه در این گزارش از وضعیت موجود به‌عنوان حقایق نگران‌کننده یاد کرده و گفته است: «ما مدیون همه کسانی هستیم که در افغانستان خدمت کرده‌اند».

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

پست بعدی

اعطای تسهیلات ۴میلیونی سفر به بازنشستگان کشوری

ی سپتامبر 11 , 2022
اعتمادآنلاین| محمود مرتضایی فرد با اعلام این خبر گفت: این تسهیلات بانکی به مبلغ ۴ میلیون تومان با دوره بازپرداخت یکساله و نرخ کارمزد ۴ درصد به متقاضیان ارائه می شود. بازپرداخت این تسهیلات یک ماه پس از پرداخت، از حقوق فرد بازنشسته کسر خواهد شد. به گزارش ایسنا، وی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000