ماجرای جنجالی نامه بذرپاش؛ آیا سابقه فعالیت مشاور سابق احمدی نژاد جعلی است؟ / تکرار پدیده کُردانیسم، این‌بار در مجلس انقلابی

ماجرای نامه اشتغال به کار مهرداد بذرپاش (رئیس دیوان محاسبات) باعث شده پرونده او بیش از پیش پیچیده و جنجالی شود. درحالیکه موافقان بر سابقه اجرایی او تاکید دارند مخالفان او را به جعل سند متهم می کنند. ب..

5f1c33f4a9b15_2020-07-25_18-00 ماجرای نامه اشتغال به کار مهرداد بذرپاش (رئیس دیوان محاسبات) باعث شده پرونده او بیش از پیش پیچیده و جنجالی شود. درحالیکه موافقان بر سابقه اجرایی او تاکید دارند مخالفان او را به جعل سند متهم می کنند.

به گزارش خبر فوری، انتصاب مهرداد بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات همچنان پرحاشیه و مهم است. ماجرا زمانی شروع شد که بذرپاش به عنوان رئیس این سازمان مهم و حساس انتخاب شد. احمد توکلی در نامه ای به رئیس مجلس تذکر داد که این انتصاب غیر قانونی است.

بر اساس استناد توکلی، مطابق ماده 51 قانون آئین نامه داخلی مجلس ریاست دیوان محاسبات کشور به عنوان یکی از مهمترین نهادهای نظارت مالی کشور باید حداقل 20 سال سابقه کار مرتبط داشته باشد و به دلیل کار ویژه ی مهم ضد فساد و اهمیت نظارتی آن بر بخش مالی کشور، باید رئیس دیوان حائز حسن سابقه و عدم فساد باشد.

بعد از این تذکر، بذرپاش سعی کرد از خود دفاع کند. او سابقه حضورش در بسیج را مطرح و آن را به عنوان سابقه شغلی در اختیار مجلس گذاشت. این اقدام باعث خشم و ناراحتی برخی فعالان و به خصوص بسیج دانشجویی شد. بسیجیان اصرار داشتند که این اقدام، سوء استفاده از حضور و فعالیت در بسیج است. در صدر گروه های بسیج، بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی قرار داشت که در نامه‌ای خطاب به بذرپاش، از او خواست که «اگر سوءاستفاده‌ای از فعالیت در بسیج دانشجویی صورت نگرفته، این موضوع را به شکل مستند اعلام» کند، «وگرنه این امر توهینی آشکار به تشکل بسیج دانشجویی خواهد بود.»

ماجرای نامه جنجالی

همزمان، بذرپاش و طرفدارانش سعی در ارائه مدرک دیگری برای اثبات سابقه شغلی لازم برای قانونی کردن ریاستش کردند. مدیر عامل سابق شرکت سایپا تاکید کرد که از سال 1379 در یک پژوهشگاه فعالیت می‌کرده است. همزمان الهام اکبری همسر نادری یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس، در توییتر نامه ای را منتشر کرد که نشان می‌داد بذرپاش در پژوهشکده شهید رضایی فعالیت می‌کرده است.

در ابتدا به نظر می‌رسید این توییت منجی مدیر عامل سابق پارس خودرو شود اما فعالان رسانه‎‌ای و فضای مجازی به زودی علیه این نامه اقدام کرده و آن را جعلی خواندند تا دردسرهای بذرپاش وارد مرحله جدیدی شود.

فعالان به خصوص در توییتر ایرادات زیر را از نامه ارائه شده توسط خانم اکبری گرفتند:

الف. در نامه اشاره شده که بذرپاش از ابتدای سال 79 مشغول فعالیت در پژوهشکده “شهید رضایی” است. این در حالی است که دکتر رضایی در مرداد 1379 از دنیا رفتند. پر واضح است که مرداد جزء ماه های ابتدایی سال 79 نمی‌شود و باز مشخص است که تا زمانی که مرحوم رضایی در دنیا بودند، نام موسسه شان نمی‌توانسته “شهید رضایی” باشد.

ب. طبق مدارک ارائه شده، بذرپاش در آن زمان در حال گذراندن ترم سوم دانشگاه خود بوده است. اما چگونه یک دانشجوی ترم سومی معاون یک پژوهشکده مهم شریف شده است؟

ج. آدرس زیر سربرگ، آدرس محل جدید پژوهشکده است و در سال 83 پژوهشکده در محل دیگری قرار داشته است.

د. فونت سربرگ نامه “ایران نستعلیق” است. این در حالی است که در سال صدور نامه اصلا این فونت هنوز به کار نمی‌رفت.

ه. در نامه ارائه شده، نه کد ملی و نه شماره دانشجویی مهرداد بذرپاش ذکر نشده، این در حالی است که در نامه های قانونی حتما باید کدی که هویت فرد را احراز نماید، ذکر شده باشد.

ذکر یک خاطره؛ جعل نامه ای که کار دست دختر نخست‌وزیر داد

ایراداتی که توسط بسیاری از کاربران توییتر ارائه شد، باعث افزایش دردسر برای مدیر جوان گردید. هر چند نگارنده هیچ قضاوتی درباره صحت و سقم این نامه نمی‌کند و آن را به مراجع ذی صلاح حواله می‌دهد اما با این حال، اگر اثبات شود نامه بذرپاش جعلی است، نه فقط استعفا بلکه محاکمه خاطی یا خاطیان هم واجب می‌گردد.

این روند نشان می‌دهد که بذرپاش هم به سرنوشت مرحوم کُردان دچار شده که مدرک جعلی او در دولت احمدی‌نژاد تبدیل به یک آبروریزی تمام عیار شد.

اما این پدیده تنها مربوط به ایران نیست. بد نیست به یک نمونه که چند سال پیش در پاکستان رخ داد اشاره ای کنیم. بعد از افشای اسناد پاناما و مشخص شدن فساد اقتصادی گسترده نواز شریف(نخست وزیر وقت پاکستان) پاکستان دچار یک زلزله سیاسی شد. نواز شریف عزل شد و خانواده او هم توسط یک گروه از بازپرسان خبره مورد بازرسی قرار گرفتند. در این میان، مریم شریف یا مریم نواز(دختر نخست وزیر) بیش از سایرین در مظان اتهام بود. بعد از بررسی های دادگاه مربوطه در پاکستان مریم شریف گناهکار اعلام شد.

آنچه به ما مربوط می‌شود این است که دختر نخست وزیر سابق پاکستان، بیش از هر چیز به علت “جعل سند” به دردسر افتاد. در میان اسناد مربوط به او، یک سند مالی مهم پیدا شد که او ادعا کرده بود در سال 2006 امضا کرده است. با بررسی متن نامه مشخص شد که متن نامه به فونت Calibri است که در سال 2006 اصلا هنوز متداول نبوده و در ژانویه 2007 به عنوان فونت رسمی به نرم افزار word اضافه شده بود.

این اتهامات و انتشار این اسناد مربوطه(اسناد مربوط به جعل سند)، باعث رسوایی بیش از پیش شریف و خانواده اش شد. عمران خان( رهبر اپوزیسیون و نخست وزیر فعلی) بیشتر از گذشته بر نخست وزیر سابق و خانواده اش فشار آورد و به جز کسب محبوبیت توانست سرانجام باعث محکومیت قطعی مریم شریف و زندانی شدنش شود. البته مریم شریف توانست سرانجام با قید وثیقه ازاد شود اما پرونده او هنوز هم در جریان است و ممکن است به زودی باز هم دامنش را بگیرد.

پست بعدی

کرونا در ماه چقدر خرج روی دستمان می‌گذارد؟

ی جولای 26 , 2020
این روزها هزینه کرونا نیز به هزینه های جاری خانوار اضافه شده است. این روزها هزینه کرونا نیز به هزینه های جاری خانوار اضافه شده است. پایگاه خبری خبر فوری (khabarfoori.com) اقتصادی/ اقتصاد ایران 5 مرداد 1399 - 11:41 70 هزینه خانواده کرونا هزینه زندگی اخبار مرتبط خبر فوری در شبکه های اجتماعی پیشنهاد ما ایران وارد عصری جدیدی می‌شود/ پشت پرده قرارداد با روسیه و چین؛ جنگ سرد جدیدی در راه است؟ وکیل بقایی: او حین تصادف از کرمانشاه برمی‌گشت و در حال فرار از کشور نبود / عجیب نیست اگر احمدی‌نژاد برایش تظلم خواهی کند / حاضرم برای اثبات بی‌گناهی بقایی مناظره کنم از فرزانه انصاری‌فر تعهد گرفته شده بود اما به قولش عمل نکرد / در اعتراضات بهبهان، هیچ خسارتی به اموال عمومی و خصوصی زده نشد ۱۰۰سال پس از قراردادهای جنجالی با بریتانیا، ایران نظر به چین دارد / بحث‌برانگیزترین قراردادهای دوران قاجار و پهلوی را بشناسید ترسناک‌ترین کشف جدید دانشمندان در مورد کرونا / واکسن کرونا را شاید باید به طور مداوم تزریق کنیم! آتش بازی در ایران؛ از سوختن جنگلها تا انفجار در مراکز صنعتی ..

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000