چین، چه نیازی به انعقاد سند جامع همکاری ۲۵ساله با ایران دارد؟

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه تاکید کرد: در سند جامع همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین هیچ رقمی قید نشده و این اظهارات که ایران حق استخراج کامل میادین نفتی‌اش را به چینی‌ها واگذار کرده خبر درستی نیست. حم..

5f1b30743b7c1_2020-07-24_23-33 سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه تاکید کرد: در سند جامع همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین هیچ رقمی قید نشده و این اظهارات که ایران حق استخراج کامل میادین نفتی‌اش را به چینی‌ها واگذار کرده خبر درستی نیست.

حمیدرضا آصفی، در مصاحبه با برنامه «گفتگوی سیاسی» که از آنتن رادیو گفت وگو پخش می‌شد، با بیان این که در بخشی از این سند موضوع خرید نفت ایران توسط چین مطرح شده است، افزود: ولی در مورد میزان خرید و قیمت آن بحثی صورت نگرفته است.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه در برابر فشار حداکثری آمریکا باید ابتکار حداکثری داشته باشیم و مقاومت حداکثری نیز جزئی از این ابتکار است، افزود: سند همکاری جامع ایران و چین ۱۸ الی ۱۹ صفحه‌ای است که باید همچنان چکش‌کاری و بالا و پایین شود و همانطور که مقامات کشور اعلام کرده‌اند هنوز نهایی نشده است و در آن صحبت از آمار ارقام نیست.

وی با رد برخی اخبار مبنی بر اینکه این سند باعث وابستگی ایران به چین می‌شود، تاکید کرد: برخی از اظهارات مبنی بر اینکه امنیت ایران وابسته به چین می‌شود یا ایران قصد دارد جزایر خود را به چین واگذار کند درست نیست در ضمن در این قرارداد تضمینی وجود ندارد که ما فقط باید به چین نفت بفروشیم.

آصفی همچنین با تاکید بر اینکه ما باید چنین قراردادی را زودتر ازاین‌ها با چین امضا می‌کردیم در پاسخ به این سوال که پکن چه نیازی به این قرارداد دارد؟ خاطرنشان کرد: طبق برخی از تحلیل‌های خوشبینانه چین در سال ۲۰۲۵ و طبق برخی از تحلیل‌های بدبینانه در سال ۲۰۳۰ اولین قدرت اقتصادی دنیا خواهد بود و طبیعی است که بخواهد با کشورهای مختلف تعامل و ارتباط داشته باشد.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه ادامه داد: همان قدر که چین برای ما مهم است ارتباط با ایران نیز برای چین مهم است و اگر به این قرارداد را از این منظر نگاه کنیم خیلی از ابهامات در این حوزه رفع می‌شود.

آصفی با اشاره به واکنش برخی از کشورها به امضای این سند بین ایران و چین گفت: برخی از کشورها به صورت علنی و غیرعلنی از این موضوع اظهار نارضایتی کرده‌اند طبیعی است که رژیم صهیونیستی و آمریکا در این ارتباط خشمگین شوند، آمریکایی‌ها در اعمال فشار حداکثری بر علیه ایران موفق نبوده‌اند و اگر ما چنین قراردادی را با چین امضا کنیم بخشی از نیاز‌های ما برطرف شده و از میزان فشار‌ها کم می‌شود.

آصفی تصریح کرد: کشورها هر چه در روابط بین‌الملل دایره تعاملات خود را گسترده‌تر و سهل‌الوصول تر کنند در عرصه اقتصادی و سیاست خارجی هم موفق‌تر خواهند بود.

آصفی همچنین افزود: چین به ایران به عنوان یک کشور ژئو استراتژیک نگاه می‌کند.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه تاکید کرد: در سند جامع همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین هیچ رقمی قید نشده و این اظهارات که ایران حق استخراج کامل میادین نفتی‌اش را به چینی‌ها واگذار کرده خبر درستی نیست.

 

پست بعدی

رضایی: هیچ اقدامی بی‌پاسخ نمی‌ماند، چه آمریکا باشد چه رژیم‌صهیونیستی

ج جولای 24 , 2020
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توئیتر خود نسبت به ایجاد مزاحمت برای هواپیمای مسافربری ایرانی بر فراز سوریه واکنش نشان داد. محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به ایجاد مزاحمت جنگنده های آمری..

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000