۴ نفر در رابطه با آتش سوزی تالاب انزلی دستگیر شدند

اعتمادآنلاین|

اکبر سبحانی روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: این متهمان پس از تشکیل پرونده، امروز به دادسرا فرستاده می شوند.

به گزارش ایرنا، وی در خصوص نحوه برخورد دستگاه قضا با متهمان آتش سوزی در تالاب انزلی تصریح کرد: قانونگذار در ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی برای افرادی که قصد تصرف اراضی دولتی داشته باشند، مجازاتی بین یک تا پنج سال حبس در نظر گرفته ضمن آنکه بر اساس مواد یک تا ۲۰ قانون هوای پاک هم برای چنین اقداماتی از نظر قانونگذار جرم‌انگاری شده است.

وی تاکید کرد: دستگاه قضا با افرادی که قصد دست درازی به بیت المال داشته و با هدف تصرف بیت المال اقدام به آتش افروزی در این منطقه می‌کنند، برخورد قانونی کرده و پرونده تشکیل داده و اجازه نمی دهد حتی یک وجب از اراضی دولتی تصرف شود.

سبحانی تصریح کرد : در گذشته پرونده‌هایی برای افرادی که اقدام به آتش افروزی در تالاب انزلی کرده اند تشکیل و آرای خوبی صادر شده که در بخش اجرای احکام در حال انجام است.

وی ادامه داد: در خصوص برخی پرونده‌ها که به تازگی در اختیار دادستانی قرار گرفته نیز برای متهمان پرونده، مجازات حبس درنظر گرفته شده که از حیث اجرا به نوعی پیشگیری از جرم محسوب می‌شود.

نخستین آتش سوزی امسال در تالاب انزلی ۳۱ تیرماه روی داد که در جریان آن حدود ۱۵ هکتار از این تالاب در محدوده روستای «کوچک محله» طعمه حریق شد و حادثه دیروز نیز دومین آتش سوزی امسال در این تالاب است.

تالاب بین المللی انزلی در سال ۱۴۰۰ شاهد چندین مورد آتش سوزی بزرگ بود که در آن بخش وسیعی از نیزارهای روستاهای شانگهای پرده، روستاهای طالب آباد، لیجارکی و منطقه چراغ پشتان انزلی طعمه آتش شدند که همه این حریق ها به قصد تصرف اراضی و توسط سودجویان انجام شد.

در سال ۹۸ نیز حدود ۱۰ هکتار از نیزار های تالاب بین المللی انزلی توسط سودجویان به آتش کشیده شد. این تالاب بین‌المللی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار که از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق به خمام و جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

تالاب انزلی سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

تالاب انزلی محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است، این تالاب که با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد، از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شناخته شد و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر و سالانه پذیرای مسافران بی‌شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.

پست بعدی

از مینیمالیسم و کانسپچوال آرت چه مانده است؟

ش سپتامبر 3 , 2022
نشست‌ تخصصی نمایشگاه مینیمالیسم و کانسپچوال آرت چهارشنبه، ۱۶ شهریور در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000