قفل کردن سامانه دفاع موشکی « اس-300» یونان بر جنگنده‌های ترکیه

اعتمادآنلاین|

منابع وزارت دفاع ترکیه روز یکشنبه گفتند که جنگنده‌های ترکیه که بر فراز دریای اژه و مدیترانه شرقی در حال پرواز بودند توسط سامانه دفاع هوایی «اس-۳۰۰» یونان مورد مزاحمت قرار گرفتند.

به گزارش فارس، به گزارش وبگاه شبکه خبری «تی آر تی» این منابع که مایل به افشای هویت خود نبودند گفتند که سامانه‌های اس-۳۰۰ یونان در تاریخ ۲۳ آگوست (سه شنبه یکم شهریور) بر جنگنده‌های ترکیه قفل کردند.

این منابع افزودند: «با وجود این اقدام خصمانه، هواپیماهای ما ماموریت‌های برنامه ریزی شده خود را به پایان رساندند و به سلامت به پایگاه‌های خود بازگشتند.»

منابع وزارت دفاع ترکیه گفتند که این مزاحمت از سوی یک سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ یونان مستقر در جزیره «کرت» صورت گرفت.

این مقام‌های ترکیه‌ای در ادامه افزودند که برخی از کشورهای ناتو همچنان از ترکیه به دلیل خرید سامانه های «اس-۴۰۰» ساخت روسیه انتقاد می‌کنند، اما درباره یونان که نسخه قبلی این سامانه را نزدیک به ۲۵ سال پیش خریداری کرده است، مطلبی نمی‌گویند.

به گفته این منابع، این اقدام یونان که هواپیماهای جنگی یک کشور دیگر ناتو را از طریق سامانه اس-۳۰۰ مورد مخاصمه قرار می‌دهد، مخالف اصول ناتو است.

هفته گذشته نیز ترکیه مدعی قفل راداری جنگنده‌های یونان بر جنگنده‌های «اف-۱۶» ترکیه شد.

«رجب سویلو» خبرنگار ترکیه‌ای در توییتی نوشت: «جنگنده‌های اف-۱۶ یونان هنگام انجام یک ماموریت مهم ناتو در شرق دریای مدیترانه بر روی جنگنده‌های اف-۱۶ ترکیه قفل راداری کردند.»

سویلو گفت که به دنبال این حادثه ترکیه وابسته نظامی یونان را احضار و به ناتو شکایت کرد.

یونان و ترکیه دو کشور همسایه همواره همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی متهم می‌کنند. ترکیه در ماه‌های اخیر انتقادات خود را از استقرار نیروهای یونان در جزایری در شرق دریای اژه، نزدیک سواحل ترکیه و در بسیاری از موارد از ساحل قابل مشاهده است، افزایش داده است. این جزایر طبق «معاهده ۱۹۲۳ لوزان» و«معاهده ۱۹۴۷ پاریس» باید غیرنظامی شوند، بنابراین هرگونه استقرار نیروی نظامی یا سلاح در جزایر ممنوع است.

یونان و ترکیه در زمینه نظامی نیز به شدت با هم رقابت دارند و هر دو کشور در حال تجهیز نیروهای مسلح خود به ویژه در بخش هوایی هستند.

رسانه‌های یونانی روز شنبه به نقض گسترده حریم هوایی یونان از سوی جنگنده‌های ارتش ترکیه در سال ۲۰۲۲ اشاره کردند.

روزنامه «اکاثیمرینی» بر اساس داده‌های ستاد کل نیروهای مسلح یونان نوشت که از ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۲ بدترین سال از نظر نقض حریم هوایی یونان از سوی ترکیه در ۱۴ سال گذشته بوده است.

بر اساس این گزارش، در مجموع ۴۷۳۴ مورد نقض حریم هوایی در این مدت رخ داده که تنها ۷۷ مورد کمتر از موارد ثبت شده در کل سال ۲۰۱۹ است . حد نصاب آن سال ۴۸۱۱ مورد بود.

پست بعدی

لزوم توجه به توانایی مالی کارگران برای استقبال از طرح مسکن کارگران

ی آگوست 28 , 2022
اعتمادآنلاین| مهدی مسکنی در حاشیه نشست هفته تعاون در جمع خبرنگاران درباره ساخت واحدهای مسکونی در جوار شهرکهای صنعتی اظهار کرد: ساخت مسکن توسط تعاونی‌های مسکن جوار کارخانه‌ای در معاونت امور تعاون دنبال می شود که کاهش بعد مسافت بین منزل و محل کار در کنار تامین مسکن از مهم […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000