توسعه ناوگان هوایی تا ۵۵۰ فروند در دستور کار قرار دارد

اعتمادآنلاین|

«محمد محمدی بخش» امروز چهارشنبه در نشست مشترک با سایر مسولان صنعت هوایی کشور که به مناسبت هفته دولت در محل سازمان هواپیمایی برگزار شد، گفت: دولت سیزدهم با دستور رییس جمهوری برنامه تحولی را تحویل صنعت هوایی دادند و قرار شد برنامه جامع صنعت مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، وی به وضعیت صنعت هوایی تا شهریور سال قبل اشاره کرد و گفت: صنعت هوایی اکنون دارای راهبرد ۱۰ ساله شده است.

وی درباره جزییات این موضوع توضیح داد: این برنامه شامل یک برنامه یکساله پایداری و سه برنامه ۳ ساله برای پیشرفت در حوزه زیرساخت و فرودگاه و آموزش و دانشگاه است.

به گفته محمدی بخش ،ذیل برنامه ۱۰ ساله نحول در صنعت هوایی نهضت تعمیر قطعات ساخت هواپیمای بومی و نو و خرید هواپیمای دست دوم به عنوان بخشی از آن درحال انجام است.

وی درباره جزییات ساخت هواپیمای بومی گفت: برنامه ساخت هواپیما از سنوات قبل بوده و دستور و راهبرد جمهوری اسلاامی ایران است.

وی گفت:موضوع پرنده‌های سبک را به بخش خصوصی واگذار کردیم و در ساخت هواپیمای مسافری نیز از ظرفیت علمی و تکنولوژی دانش بنیان ها استفاده می‌کنیم.

رییس سازمان هواپیمایی گفت: در این راستا سه پلتفرم ۵۰، ۷۲، ۱۵۰ نفره برای طراحی هواپیما تهیه شده اما آنچه در حال حاضر مورد پیگیری قرار دارد تولید هواپیما ۵۰ نفره با همکاری مجموعه هسا(شرکت صنایع هواپیماسازی ایران) است. وزارتخانه‌های دفاع، راه و شهرسازی و صمت نیز حضور دارند

معاون وزیر راه گفت: ساخت هواپیمای بومی احتیاج به همگرایی دارد و در هیچ جای دنیا نگاه بخشی به صنعت ساخت هواپیما وجود ندارد.

محمدی بخش با اشاره به گلایه بخش خصوصی از عدم دریافت مجوز ساخت هواپیما گفت: در ساخت هواپیمای بومی عمدتا شرکت های دانش بنیان حضور دارند و انتظار داریم بعد از دستور رییس جمهوری نیاز کشور را تامین کنیم. ساخت هواپیمای بومی با همکاری وزارت صمت و سازمان صنایع و ورارت راه با تعریف پلتفرمی جدید درحال انجام است.

وی گفت: تا از همه استاندارها مطمئن نباشیم اجازه پرواز نخواهیم داد و جزییات و مراحل پیشرفت نیز یک‌موضوع فرابخشی است که اعلام خواهد شد.

محمدی بخش از خودکفایی در ساخت روغن هواپیما خبر داد و گفت: شرکت نفت پارس روغن هواپیما تولید کرده است و محدودیتی برای بهره برداری ندارد اما اینکه برخی شرکت‌های هواپیمایی داخلی آن را استفاده نمی‌کنند، انتخاب با آنها است. این محصول مورد تایید سازمان هواپیمایی است و با مجوز در بسیاری از پروازهای داخلی و خارجی از روغن هواپیمای تولید داخل استفاده می شود.

وی افزود:همچنین، از روسیه، هند و چین کنسرسیوم مشترک برنامه تعمیر هواپیما داریم.

چرا دوره انتظار بلیت هواپیما افزایش یافته است

محمدی بخش در پاسخ به این سوال که چرا دوره انتظار خرید بلیت هواپیما افزایش یافته است، گفت: اکنون فقط ۱۷۰ فروند هواپیمای فعال داریم اما متوسط ماهانه دو میلیون و ۸۰۰ هزار جابجایی مسافر داخلی و خارجی داریم. این رقم نسبت به سال قبل یک میلیون افزایش داشته است، در این شرایط اگر همه ناوگان را هم به چرخه برگردانیم تکاپوی پهنای کشور و تقاضای مسافر را نمی دهد.

وی گفت: طبق دستور رییس جمهوری همه تلاش را در چند وجه از جمله خرید هواپیما، ساخت هواپیمای بومی و برگرداندن هواپیماهای زمینگیر به سر خط قرار دادیم اما به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم‌که عددی علمی، کارشناسی شده است تا متناسب تقاضا هواپیما داشته باشیم.

رییس سازمان هواپیمایی گفت: در این راستا سه پلتفرم ۵۰، ۷۲، ۱۵۰ نفره برای طراحی هواپیما تهیه شده اما آنچه در حال حاضر مورد پیگیری قرار دارد تولید این هواپیماها از ۵۰ نفره با همکاری مجموعه‌ها است. وزارتخانه‌های دفاع، راه و شهرسازی و صمت نیز حضور دارند.

پست بعدی

اوراق گام بلافاصله بعد از انتشار قابل تنزیل در بازار سرمایه است

چ آگوست 24 , 2022
اعتمادآنلاین| علی صالح آبادی گفت: با تسهیل و ساده سازی انجام شده برای معامله اوراق گام طی یک ماه اخیر حجم انتشار این اوراق به رقم ۷ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان رسید در حالی که حجم انتشار این اوراق از زمان راه اندازی آن در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000