هندوانه‌فروشان کارت‌خوان دارند اما بعضی پزشکان نه!

اعتمادآنلاین|

با وجود آنکه در قانون کشور پرداخت مالیات از سوی پزشکان یک تکلیف اعلام شده است اما برخی پزشکان با عدم ارائه دستگاه کارتخوان ضمن دور زدن قانون و فرار مالیاتی، بیماران را به مشقت و سختی می‌اندازند.

به گزارش ایلنا، با وجود آنکه در قانون کشور پرداخت مالیات از سوی پزشکان یک تکلیف اعلام شده است اما برخی پزشکان با عدم ارائه دستگاه کارتخوان ضمن دور زدن قانون و فرار مالیاتی، بیماران را به مشقت و سختی می‌اندازند.

برای تهیه این گزارش، به چندین مطب در سطح شهر سر زدیم تا از نزدیک این موضوع را بررسی کنیم. در ابتدای امر، سراغ مطب یک پزشک متخصص زنان و زایمان رفتیم که بیماران سرتاسر مطب نشسته بودند و برخی نیز به دلیل کمبود فضا، مجبور بودند در بیرون از مطلب ساعت‌ها سرپا بایستند. منشی سرش خیلی شلوغ بود و یک در میان بیماران را مجبور به پرداخت پول نقد می‌کرد.

بیمارانی که پول نقد داشتند راحت بودند اما بیمارانی که پول نقد همراهشان نبود اعتراض کرده‌ و مجبور بودند برای تهیه پول نقد، سر کوچه رفته و پول نقد تهیه کنند و متاسفانه بیشتر مراجعه‌کنندگان نیز بدون همراه بوده و حال خوشی نداشتند.

در این میان شهروندانی بودند که به وضع موجود هیچ اعتراضی نداشتند چرا که به گفته خودشان به سختی از این پزشک نوبت گرفته بودند و به این دلیل حاضر نبودند که همین نوبت را هم فدای کارتخوان دکتر کنند.

به یکی دیگر از مطب‌های شهر که مطب دندانپزشکی است سر می‌زنیم مطب مملو از جمعیت است و تمامی صندلی‌های اتاق انتظار از بیماران پر شده و تعدادی بیمار نیز سر پا ایستاده و منتظر هستند نوبتشان برسد.

منشی مطب در حال دادن شماره کارت به یکی از بیماران است تا هزینه جرم‌گیری دندان‌های فرزندش را برای دکتر دندانپزشک کارت به کارت کند.

به این بیمار نزدیک شده و سر صحبت را باز می‌کنم از او می‌پرسم چرا برای پرداخت هزینه کارت نکشیدی؟

او که نمی‌خواهد نامش در گزارش آورده شود می‌گوید: برای جرم‌گیری دندان‌های پسر ۱۴ ساله‌ام به مطب مراجعه کردم و به محض ورود چشمم به کارتخوان افتاد و خواستم هزینه را با کارتخوان بکشم ولی منشی بعد از اتمام کار پزشکی پسرم گفت دستگاه پوز مطب خراب شده و باید مبلغ را کارت به کارت کنم.

وی افزود: در ادامه منشی شماره کارتی را داد که مبلغ را واریز کنم ولی با کمال تعجب دیدم نام صاحب کارت و پزشک معالج فرزندم یکسان نیست اعتراض کردم و منشی در جوابم پاسخ داد که تاریخ انقضای کارت خانم دکتر به پایان رسیده و ایشان فرصت نکردند آن را عوض کنند.

مشاهدات عینی خبرنگار ایلنا، حکایت از معضل نبود کارت‌خوان در ۷۰ درصد مطلب پزشکان ارومیه دارد بطوریکه بیشتر آنان نبود و قطع اینترنت را دلیل اصلی عدم ارائه کارتخوان عنوان می‌کنند.

موضوع کارت به کارت کردن از جمله تخلفاتی بود که در مطب‌ها به خصوص مطب‌هایی که خدمات هزینه‌بر، ارائه می‌دادند، زیاد مشاهده می‌شد که سازمان نظام پزشکی باید پاسخگوی چنین تخلفات باشد.

هندوانه فروشان کارت خوان دارند پزشکان نه!

حسن نیکزاد، یکی از شهروندان ارومیه‌ای در خصوص عدم ارائه کارت‌خوان در مطلب برخی پزشکان گفت: سال‌ها است که به دلیل بیماری به پزشک مراجعه می‌کنم نبود کارت‌خوان معضلی است که داد بیماران را درآورده است.

نیکزاد افزود: هندوانه فروشان کارتخوان دارند ولی اکثر پزشکان یا کارتخوان ندارند یا به دلایل مختلف کارتخوان مطب را از کار انداخته‌اند.

وی بیان کرد: سه دستگاه کارتخوان روی پیشخوان قرار دارد اما منشی مطب یک جمله را برای تمام مراجعان تکرار می‌کند و می‌گوید، کارت‌خوان نداریم! پول نقد بیاورید.

این شهروند عنوان کرد: همچنین در صورت درخواست هزینه به صورت کارت به کارت، متاسفانه بسیاری از مراجعان نحوه استفاده از سامانه‌های همراه بانک را نمی‌دانند باید پول نقد تهیه کنند و از آنجایی که آسانسور هم شاید خراب باشد باید سه طبقه پایین بروند و در کوچه و خیابان‌های اطراف به دنبال دستگاه عابربانک بگردند.

نیکزاد عنوان کرد: منشی‌های برخی پزشکان نبود اینترنت را بهانه اصلی برای عدم ارائه کارت‌خوان می‌دانند در حالی که نبود اینترنت بهانه‌ای بیش نیست.

وظیفه نظارت بر کارت‌خوان‌ها در مطلب‌ پزشکان بر عهده نظام پزشکی است

در این راستا؛ ناصر مسعودی معاون امور درمان دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی درباره عدم استفاده برخی پزشکان از کارتخوان، گفت: استفاده از کارتخوان به همه همکاران پزشک در کشور ابلاغ شده است و این موضوع رصد می‌شود.

وی تصریح کرد: برابر آئین‌نامه قانونی تمامی مشاغل مرتبط با پزشکی که مجوز مربوط به فعالیت آن‌ها به وسیله سازمان نظام پزشکی صادر می‌شود، موظف‌ هستند، برای پرداخت مالیات بر درآمد خود مطابق قانون مالیات مستقیم، از کارتخوان‌های مالیاتی استفاده کنند.

مسعودی عنوان کرد: متاسفانه برخی از پزشکان و دندانپزشکان برای شانه خالی کردن از پرداخت مالیات، بیماران را ملزم به پرداخت نقدی مبلغ ویزیت خود می‌کنند که نظارت بر نحوه اخذ تعرفه‌های پزشکی بر عهده علوم‌پزشکی نیست.

وی تصریح کرد: نظارت و ارزشیابی ضوابط استاندارد بر بخش‌ها و درمانگاه‌ها، نظارت بر مطب‌ها و مؤسسات پزشکی بخش خصوصی و نحوه عملکرد آنها برای داشتن شرایط لازم جهت طبابت، همچنین نظارت بر تعرفه‌ها و رسیدگی به شکایات بر عهده علوم‌پزشکی است.

مسعودی خاطرنشان کرد: بازرسان و کارشناسان علوم‌پزشکی در حین بازرسی از مطب‌ها اگر متوجه شوند که پزشکان به هر دلیلی از ارائه کارت‌خوان خودداری می‌کنند، هیچ اقدامی نمی‌توانند انجام دهند چراکه برخورد با آنان در این زمینه وظیفه علوم‌پزشکی نیست.

پست بعدی

سپاه ماموریت دارد در دریاهای دورست حضور داشته باشد

پ آگوست 18 , 2022
اعتمادآنلاین| سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه در بیست و دومین همایش دو سالانه فرماندهان و مسئولین نیروی دریایی سپاه در مشهد مقدس گفت: این یک حقیقت است که شما برادران نیروی دریایی سپاه شرافتمندانه و مقتدرانه در مأموریت‌ها عمل کردید و زمانی که فرماندهی قوی و نزدیک، […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000