تاشکند میزبان نخستین نشست روسای مناطق سازمان همکاری شانگهای

اعتمادآنلاین|

نخستین نشست روسای مناطق سازمان همکاری شانگهای در شهر «تاشکند» به صورت نیمه حضوری برگزار می‌شود.

به گزارش فارس، در این نشست بیش از 50 سخنران – روسای مناطق و روسای هیئت های روسیه، چین، هند، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان سخنرانی می‌کنند.

«جمشید خواجه‌یف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در مراسم افتتاحیه این نشست سخنرانی و بر اهمیت گسترش همکاری‌های همه جانبه بین مناطق سازمان همکاری شانگهای تاکید کردند.

خواجه‌یف گفت: زمان امروز زمان بی ثباتی، نظم جهانی به سرعت در حال تغییر، چالش‌ها و آزمایشات است. در برابر ما وظایف جدی را قرار می‌دهد. این مناطق نیروی محرکه‌ای هستند که می‌توانند موضوعات را به طور موثر حل و فصل کنند.

به گفته وی، در سال 2021 میلادی مبادلات بازرگانی بین ازبکستان و کشورهای سازمان همکاری شانگهای از مرز 20 میلیارد دلار عبور کرده است. در حالی که مبادلات بازرگانی در نیمه اول سال جاری میلادی 30 درصد افزایش یافته است.

خواجه‌یف همچنین اعلام کرد که ازبکستان ایجاد برنامه کشاورزی سازمان همکاری شانگهای را پیشنهاد می‌کند.

معاون نخست وزیر افزود: تا پایان سال جاری میلادی ما پیشنهاد تنظیم و تصویب برنامه کشاورزی مشترک سازمان همکاری شانگهای برای سال‌های 2023-2025 میلادی را ارائه می‌کنیم.

شرکت کنندگان این نشست طی دو روز در مورد جلب توجه کشورهای عضو سازمان برای توسعه بیش از پیش گردشگری، فرهنگ و کشاورزی تبادل نظر می‌کنند.

همچنین در چارچوب این مراسم نشست بازرگانی در قالب میزگرد و چندین دیدار و گفت و گوهای نمایندگان و روسای ساختارهای تجاری برپا می‌شود.

پیش بینی می‌شود این نشست برای روسای واحدهای کشاورزی و شرکت‌ها امکان تبادل تجربیات و تعیین چشم انداز واقعی همکاری‌های متقابل را فراهم می‌کند.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست سازمان که روزهای 8 و 9 ژوئن سال 2017 میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای‌ شدند. هم اکنون ایران نیز در حال طی کردن مراحل و فرآیندهای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای است.

اکنون افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند. ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت وگو با این سازمان هستند. در نشست سازمان همکاری شانگهای در شهر «دوشنبه» در ماه سپتامبر سال 2021 میلادی مراحل و فرایندهای ارائه مقام شریک گفت وگو به مصر، قطر و عربستان سعودی آغاز شده است.

پست بعدی

پس از حذف ارز ترجیحی ۴ قلم کالا گران شد یا ۵۰ قلم؟

پ آگوست 4 , 2022
اعتمادآنلاین| قرار بود ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود تا این مردم باشند که انتخاب کنند هزینه یارانه خود را می‌خواهند برای خرید کدام کالا مصرف کنند. قرار بود تا سود آن به جیب مردم برود و قرار بود مردم از منفعت آن برخوردار شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حال […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000