توهین شدید اوپک به بایدن/ آمریکا چشم بر قتل خاشقچی بست اما عربستان باز هم کوتاه نیامد

اعتمادآنلاین|

اوپک پلاس قرار است سطح تولید خود را 100 هزار بشکه در روز افزایش دهد، میزانی که به گفته تحلیلگران توهینی به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از سفرش به عربستان و درخواست از ریاض برای افزایش تولید است.

​به گزارش فارس، به رویترز، این افزایش، معادل 86 ثانیه تقاضا برای نفت در جهان طی یک روز است و پس از هفته ها گمانه زنی که سفر بایدن به غرب آسیا و مجوز واشنگتن برای فروش سیستم دفاع موشکی به ریاض و امارات، نفت بیشتری به بازار وارد خواهد کرد، صورت گرفت.

رعد الکادیری، مدیر عامل بخش انرژی، آب و هوا در گروه اوراسیا گفت: «این رقم آنقدر کم است که بی معنی است. از نظر فیزیکی، یک نقطه حاشیه ای است. به لحاظ ژست سیاسی، تقریباً توهین آمیز است.»

آمارهای اوپک نشان می‌دهد، این افزایش ۱۰۰ هزار بشکه ‌ای، یکی از کمترین ارقام افزایش‌ تولید از زمان معرفی سهمیه‌ های اوپک در سال ۱۹۸۲ به شمار می رود.

اوپک پلاس، شامل کشورهای عضو اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت نظیر روسیه است. این گروه از ابتدای شیوع کرونا و کاهش تقاضا، به میزان 10 میلیون بشکه از تولید خود کم کردند تا مانع از فزونی نفت در بازار شوند. با بهبود شرایط و کاهش شیوع کرونا، این گروه به تدریج شروع به افزایش تولید کردند.

اوپک پلاس در نشست گذشته خود در اوایل ماه جولای تصمیم گرفت تا به افزایش تولید بیشتری داشته باشد و ماهانه 648 هزار بشکه در روز در ماه‌های جولای و آگوست تولید داشته باشد. رقم قبلی افزایش تولید این گروه 432 هزار بشکه در روز بود.

این گروه امشب تصمیم گرفت، 100 هزار بشکه در روز دیگر بر سطح تولید بیفزاید.

قرار بود، اوپک پلاس تمام کاهش تولید خود که در سال 2020 اجرا کرده را جبران کند. اما اوپک پلاس تا ماه ژوئن، به علت تحریم برخی از اعضا و کمبود سرمایه گذاری در سایر کشورها که توانایی افزایش تولید آن را از بین برد، تقریبا 3 میلیون بشکه در روز از سهمیه تعیین شده عقب مانده بود.

از طرفی کاهش عرضه نفت از سوی روسیه به علت تحریم ها و کمبود ظرفیت مازاد سبب شده تا قیمت انرژی به شدت افزایش یابد و سبب افزایش نرخ تورم شود.

باتوجه به اینکه نرخ تورم آمریکا به بالاترین رقم 40 سال گذشته رسیده و محبوبیت بایدن در گرو کاهش قیمت بنزین است، رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته به ریاض سفر کرد تا روابط با عربستان سعودی را که پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار تیره و تار شده بود را بهبود ببخشد.

واشنگتن روز سه شنبه، فروش سامانه موشکی دفاعی 5.3 میلیارد دلاری به امارات و عربستان را تصویب کرد، اما هنوز ممنوعیت فروش تسلیحات به ریاض را لغو نکرده است.

اوپک پلاس که نشست بعدی آن در 5 سپتامبر تعیین شده است، در بیانیه‌ای اعلام کرد، باتوجه به اختلال های شدید عرضه، ظرفیت مازاد محدود، مستلزم آن است با احتیاط زیادی از آن استفاده شود.

در عین حال، یک منبع اوپک پلاس به رویترز گفته است: «(این تصمیم) برای آرام کردن آمریکاست اما آنقدر بزرگ نیست که روسیه را ناراحت کند.»

پست بعدی

توضیح مقام آمریکایی درباره پیشنهاد جدید اروپا در مذاکرات رفع تحریم

چ آگوست 3 , 2022
اعتمادآنلاین| ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته پیشنهاد جدید اتحادیه اروپا در خصوص توافق برای بازگشت به برجام مبتنی بر متنی است که در ماه مارس در مذاکرات وین حاصل شده است. به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما از تلاش‌های [جوزپ] بورل (مسئول سیاست خارجی اتحادیه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000