«آکسفورد» در حال ساخت واکسن تک دوز هاری

اعتمادآنلاین|

هاری یک ویروس مسری است که تهدیدی جدی برای زندگی انسان است. در حالی که موارد هاری در سراسر جهان به ویژه در بخش‌هایی از آفریقا ظاهر می‌شود، در هند و چین نیز شایع است. جوانان به طور ویژه در مقابل این بیماری آسیب‌پذیر هستند و کودکان زیر ۱۵ سال تقریباً ۴۰ درصد از موارد ابتلا را تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، به همین دلیل است که ساخت و توسعه یک واکسن جدید و تک دوز بسیار مهم است. اکنون محققان دانشگاه "آکسفورد" نتایج امیدوارکننده‌ای را از فاز یک کارآزمایی بالینی واکسن جدید هاری خود موسوم به "ChAdOx۲ RabG" گزارش کرده‌اند. طبق این گزارش، این اولین بار است که واکسن جدید هاری روی انسان آزمایش می‌شود.

با این آزمایش موسوم به "RAB۰۰۱"، محققان با تجزیه و تحلیل سطوح آنتی بادی‌های خنثی‌کننده هاری که یک شاخص مهم موفقیت در واکسن‌های هاری است، امنیت و پاسخ‌های ایمنی واکسن را مشاهده کردند. این مطالعه شامل ۱۲ شرکت کننده داوطلب بود. شش نفر از افراد دوز بالایی از "ChAdOx۲ RabG" را دریافت کردند، در حالی که سه نفر دوز متوسط ​​و سه نفر دیگر دوز پایینی دریافت کردند.

پاسخ‌های ایمنی قوی در برابر هاری

همه داوطلبانی که دوز متوسط ​​یا بالا را دریافت کردند، سطوحی از آنتی بادی‌های خنثی کننده را تولید کردند که معادل آستانه حفاظتی ۰.۵ واحد در میلی‌لیتر بود که یک واحد بین‌المللی است که توسط سازمان بهداشت جهانی تعیین شده است. این عدد نشان دهنده پاسخ‌های ایمنی قوی در برابر بیماری هاری در عرض دو ماه پس از دریافت واکسن است.

همچنین پاسخ‌های ایمنی طولانی مدت نشان داده که اثر این واکسن، طولانی مدت است. یک سال پس از واکسیناسیون، هفت نفر از بیمارانی که دوزهای متوسط ​​یا بالا را دریافت کرده بودند، برای آزمایش تکمیلی به آزمایشگاه بازگشتند. شش نفر از آنها دارای سطوح آنتی‌بادی خنثی کننده بیش از آستانه حفاظتی بودند. این موضوع ثابت می‌کند که پاسخ ایمنی واکسن، پایدار است.

"سندی داگلاس" استادیار و محقق ارشد این آزمایش در دانشگاه "آکسفورد" در بیانیه مطبوعاتی منتشر شده گفت: ما کاملاً از این نتایج اولیه خوشحالیم، چرا که واکسن حتی بهتر از آنچه انتظار داشتیم عمل کرده است. مشکلات واکسن‌های موجود هاری این است که گران هستند و به دوزهای متعدد نیاز دارند. ما بسیار امیدواریم که آزمایشات گسترده در کشورهای آسیب دیده ثابت کند که این واکسن جدید می‌تواند واکسیناسیون معمول، مقرون به صرفه و تک دوز را در برابر این بیماری ویرانگر برای افرادی که در چنین مناطقی زندگی می‌کنند، ممکن کند.

دکتر "دانیل جنکینگ سرپرست این تیم تحقیقاتی گفت: واکسن‌های جدید هاری مبتنی بر فناوری‌های واکسن مدرن می‌توانند به ابزارهای مهمی در پیشگیری از ده‌ها هزار مرگ ناشی از هاری تبدیل شوند. داده‌های قوی آزمایش‌های بالینی اولیه ما با "ChAdOx۲ RabG" از توسعه بیشتر این رویکرد پشتیبانی می‌کند.

توسعه بر اساس نسخه اصلاح شده ژنتیکی ویروس سرماخوردگی

واکسن "ChAdOx۲ RabG" بر اساس عامل انتقال "ChAdOx۲" که یک نسخه ژنتیکی تغییر یافته و ضعیف‌تر از ویروس سرماخوردگی(آدنوویروس) است، ساخته شده و شبیه به فناوری به کار رفته در واکسن آسترازنکا برای بیماری کووید-۱۹ است.

برنامه بعدی محققان، توسعه بیشتر این واکسن با توجه به نتایج امیدوارکننده از آزمایش RAB۰۰۱ و هموار کردن راه برای آزمایش‌های بالینی در مقیاس بزرگتر است.

در حال حاضر، این تیم در حال انجام کارآزمایی بالینی فاز ۲ در تانزانیا برای ارزیابی ایمنی و ایمنی‌زایی آن است. یافته‌های آن کارآزمایی اواخر امسال منتشر می‌شود و نتایج نهایی آن تا پایان سال ۲۰۲۳ منتشر خواهد شد.

نتایج این مطالعه در مجله The Lancet Microbe منتشر شده است.

پست بعدی

همکاری دیکاپریو با اسکورسیزی در فیلم اپل

ش جولای 30 , 2022
مهر نوشت: مارتین اسکورسیزی و لئوناردو دی‌کاپریو که تا چندی دیگر شاهد اکران فیلم مشترک «قاتلان ماه کامل» خواهند بود خبر از ساخت فیلم دیگری برای اپل دادند.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000