بوریس جانسون، دبیرکل بعدی ناتو؟

اعتمادآنلاین|

از نخست وزیر در حال کناره‌گیری انگلیس به عنوان نامزدی برای پر کردن پست دبیرکلی ناتو یاد می‌شود؛ جایگاهی که در سپتامبر سال آینده میلادی با کنار رفتن ینس استولتنبرگ خالی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه تلگراف، جانسون تازه‌ترین سیاستمدار انگلیسی است که پس از بن والاس، وزیر دفاع و ترزا می و دیوید کامرون، نخست وزیران سابق کشور برای این پست ارشد دفاعی تلاش می‌کند.

زمان تصدی این نقش به جانسون اجازه می‌دهد تا پس از کناره گیری از سمت نخست وزیری انگلیس در ششم سپتامبر سال جاری، تا سال بعد خودش را احیا کند.

او برای به دست آوردن این سمت در ناتو باید نمایندگی پارلمان انگلیس را نیز کنار بگذارد.

کاندیداتوری از سوی انگلیس مدتهاست که برای کسب سمت دبیرکلی ناتو در نظر گرفته شده چون ایالات متحده به هیچیک از چهره‌های اتحادیه اروپا برای تصدی این سمت اعتماد ندارد و همین مساله گمانه زنی‌ها درباره برنامه‌هایی به منظور تشکیل یک ارتش جدید در اتحادیه اروپا را مجدد مطرح کرده است.

انگلیس همچنین مورد اعتماد کشورهای حوزه بالتیک است و جانسون شخصا اعتبار بین‌المللی برای کمک به ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به دست آورده است.

ریچارد دراکس، عضو ارشد محافظه کار کمیته منتخب دفاعی گفته که از جانسون برای این سمت درصورتیکه خودش بخواهد، حمایت می‌کند.

مارک فرانسیس، یکی دیگر از اعضای این کمیته نیز گفت: مردم احتمالا سال‌ها بر سر میراث بوریس جانسون بحث خواهند کرد اما چیزی که به وضوح غیرقابل بحث است، حمایت مطلق او از اوکراین در برابر اقدامات روسیه است. اگر او برای دبیرکلی ناتو درخواست کند، من گمان می‌کنم که می‌تواند به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین برای یکسری موارد مراجعه کند.

با این حال، یکی از منابع مطلع نیز گفته واقعیت امر این است که دبیرکل ناتو توسط تصمیمی جامع منصوب می‌شود و هر کشوری هم می‌تواند آن را وتو کند.

دبیرکل بعدی ناتو قرار بود سپتامبر سال جاری میلادی انتخاب شود اما به دلیل بحران اوکراین این امر یک سال به تاخیر افتاد.

یکی از اعضای پارلمان اوکراین نیز که از حامیان انتخاب جانسون به عنوان دبیرکل بعدی ناتو است،‌ گفت: رهبری جانسون در جریان نبرد اوکراین تضمین کننده کمک‌های نظامی، بشردوستانه و اقتصادی برای ما بود. او فرد مناسبی برای جانشینی ینس استولتنبرگ خواهد بود چون او چالش‌های پیش روی ناتو و غرب را درک می‌کند.

پست بعدی

کمر مردم زیر بار تورم خم شده است/ هیچ کالایی را نمی‌‌توان نام برد که افزایش قیمت نداشته باشد

چ جولای 27 , 2022
اعتمادآنلاین| ناصر موسوی لارگانی با اشاره به وضعیت اقتصاد کشور بعد از حذف ارز ترجیحی، اظهار کرد: زمانی هم که ارز ترجیحی را به نهاده‌ها و کالاهای اساسی اختصاص می دادیم در سفره مردم خود را نشان نداد چراکه یک عده رانت خوار از آن سوء استفاده کردند و بعد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000