سازمان انتقال خون ایران نیازمند سامانه سیار خونگیری است

اعتمادآنلاین|

مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران عصر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: کمبود اعتبارات، کمبود نیزوی متخصص و نبود اتوبوس های سیار خونگیری در روستاها عوامل کاهش اهدای خون در سازمان و استان خراسان رضوی است، از طرفی با کاهش اهدای خون توسط جوانان روبرو هستیم که جای نگرانی دارد، زیرا اغلب اهداکنندگان افراد مسن هستند.

​به گزارش فارس، وی با بیان اینکه طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، شاخص‌های اهدای خون و سلامت آن در ایران با کشورهای آمریکا و اروپا برابری میکند، افزود: در دنیا ۳۰ تا ۵۰ درصد اهداکنندگان بانوان هستند ولی در کشور ما این میزان فقط ۵ درصد می‌باشد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، با اشاره به اینکه اهداکنندگان در ایران را ۹۵ درصد آقایان و کمتر از ۵ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند؛ ادامه داد: در ایام بحران کرونا باتوجه به اینکه در کشورهای دیگر تا بیش از ۳۰ درصد کاهش مراجعات داشتند، این عدد در ایران کمتر ۸ درصد بوده است.

جمالی با ذکر این مطلب که در حال حاضر در کشور، ۵۱ و ۲۲۳ واحد خون ذخیره شده داریم، افزود: شبکه ملی خون‌رسانی در کل کشور برای رفع نیازهای استانهای نیازمند خون، فعال است، بطوریکه استان نیازمند خون و فرآورده خونی از طریق استانهای دارای ذخیره خون تامین می‌شوند.

وی با اشاره به استفاده از پلاسمای خون به عنوان ماده اولیه داروهای مشتق از پلاسما در ایران، گفت: در کشور این تکنولوژی هنوز فعال نشده، لذا برای تهیه داروهای مشتق از پلاسما با همکاری یک شرکت آلمانی این تبدیل صورت می‌گیرد و محصول تولیدی به داخل کشور باز میگردد و مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکن اجرای طرح نذر خون اقدام مناسبی جهت ذخیره گروه‌های خونی بود، اظهار کرد: برای اجرای مجدد این طرح باید فرهنگ سازی شود، خراسان رضوی پیشگام این امر بود، برنامه بعدی طرح نذر خون در ماه‌های محرم و صفر اجرا می‌شود.

همچنین محمدرضا مجدی، مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی، در این نشست گفت: در حال حاضر این سازمان ۲۴۵ نیروی پیمانی و ۱۲ نفر نیروی شرکتی در ۱۳ مرکز استان (٦ مرکز مشهد و ۷ مرکز شهرستان‌ها) دارد.

وی افزود: مصرف خون در استان به دلیل تعدد عملهای جراحی با توجه به انتقال بیماران از استانها و کشورهای دیگر بالا بوده و اکنون میزان ذخایر خونی در خراسان رضوی از ۹ روز به ۵ روز کاهش یافته، اما در ماه‌های اخیر به وضعیت قرمز ذخایر خونی نرسیده‌ایم.

پست بعدی

عکاسی کنار رودخانه دز دو قربانی گرفت

ی جولای 24 , 2022
اعتمادآنلاین| روح‌اله بهشتی‌فرد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در پی تماس با سامانه ۱۲۵ این سازمان مبنی بر غرق شدن دو نفر در رودخانه دز، سریعا اکیپ امداد نجات ایستگاه شماره ۲ دزفول به محل گزارش شده واقع در بوستان ساحلی علی کله اعزام شد. به گزارش ایسنا، وی افزود: […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000