مقابل ایران باید شاهین باشیم!

اعتمادآنلاین|

«باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه طرحی را روز سه‌شنبه ۱۹ ژوئیه ارائه کردند که خواستار الزام دولت این کشور به ارائه گزارش‌های منظم و دقیق در مورد وضعیت برنامه هسته‌ای ایران به کنگره است.

به گزارش همشهری، «جوییش اینسایدر»، این قانون در صورت تصویب می‌تواند به کنگره آمریکا این امکان را بدهد که در طراحی و دیکته کردن سیاست واشنگتن در قبال ایران مشارکت بیشتری داشته باشد.

طبق این گزارش، این طرح دو حزبی از وزیر امور خارجه آمریکا می‌خواهد اقدام به تشکیل کارگروهی متشکل از مقام‌های وزارت خارجه، دفتر مدیر اطلاعات ملی، وزارت انرژی و سیا برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران کند.

به نوشته این رسانه صهیونیستی، «این کارگروه هر ۱۲۰ روز یکبار گزارشی را در مورد وضعیت برنامه هسته‌ای ایران به کنگره ارائه می‌کند که شامل جزئیات دقیق غنی‌سازی اورانیوم و انباشت مواد هسته‌ای، ساخت تسلیحات، توسعه موشکی و سایر فعالیت‌های بالقوه مرتبط و تهدیداتی که برای شهروندان و پرسنل ایالات متحده ایجاد می‌کنند، می‌شود».

طبق این لایحه ضد ایرانی، در صورت پیشرفت قابل توجه در «قابلیت‌های تسلیحات هسته‌ای» ایران یا سیستم‌های تحویل، این کارگروه موظف است ظرف ۷۲ ساعت گزارشی فوری به کنگره ارائه کند. به گزارش جوییش اینسایدر، دولت آمریکا همچنین باید یک راهبرد سالانه ارائه دهد که «برنامه جامعی برای تعامل با شرکا و متحدان در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران و رویکرد کل دولت برای استفاده از ابزارهای مرتبط سیاسی، اقتصادی و امنیتی به منظور رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران را شامل می‌شود».

در این لایحه ذکر شده که بخش‌هایی از گزارش درباره ایران که حاوی مطالب طبقه‌بندی نشده است باید در وب‌سایت وزارت امور خارجه آمریکا در دسترس عموم قرار بگیرد. این لایحه همچنین بیان می‌کند که نظر کنگره این است که «تمام اقدامات ممکن باید توسط ایالات متحده انجام شود تا اطمینان حاصل شود که جمهوری اسلامی ایران توانایی تسلیحات هسته‌ای را توسعه نمی‌دهد».

گراهام سناتور پرنفوذ جمهوری‌خواه در بیانیه‌ای درباره طرح ضد ایرانی خود مدعی شد: «بهترین راه برای سران آمریکا به منظور قضاوت درست در مورد ایران، داشتن جدیدترین و معتبرترین اطلاعات موجود است. قانون ما همچنین دولت را ملزم به همکاری با متحدان منطقه‌ای مانند اسرائیل می‌کند. مهم نیست در مذاکرات هسته‌ای ایران چه اتفاقی می‌افتد، ما باید برنامه هسته‌ای آن را مانند یک شاهین رصد کنیم».

منندز هم با طرح اتهاماتی ضد ایرانی، بر نیاز کنگره آمریکا به اطلاعات جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد. وی مدعی شد: «با حمایت بی‌امان ایران از تروریسم، برنامه‌های موشکی برتر آن و سرپیچی در مواجهه با انتقادات بین‌المللی، هیچ دلیلی وجود ندارد که کنگره آمریکا به‌روزترین اطلاعات درباره فعالیت‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران یا اقدامات دیپلماتیک دولت در تلاش برای مقابله با تهدیدات ناشی از آن‌ها را دریافت نکند».

طبق گزارش جوییش اینسایدر، این دو قانونگذار در دوره بایدن بارها در مورد مسائل ایران با هم همکاری کرده‌اند: در مارس ۲۰۲۱، منندز و گراهام نامه‌ای نوشتند و در آن خواستار توافق جامع‌تری با ایران شدند که به تمام فعالیت‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای ایران بپردازد. آن‌ها همچنین متعاقباً توافقی را پیشنهاد کردند که یک بانک سوخت هسته‌ای منطقه‌ای ایجاد می‌کند تا به ایران و دیگر کشورهای غرب آسیا اجازه استفاده از انرژی هسته‌ای را بدهد اما از غنی‌سازی داخلی آن‌ها جلوگیری کند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است. ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد. علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

پست بعدی

رسانه اصولگرا : قانون تصویب کنید ، یارانه چادر مشکی بدهید

پ جولای 21 , 2022
باشگاه خبرنگاران جوان نوشت : بالا بودن قیمت چادر مشکی و عدم اختصاص یارانه به آن در کنار واردات غیرقانونی آن به صورت انبوه باعث شده تا هم تولیدکنندگان داخلی و هم مردم در این قضیه متضرر شوند.ضرری که البته می‌تواند با تصویب طرح چادر کالای فرهنگی کمی جبران شود.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000