رویترز از افزایش احتمال قطع کامل گاز روسیه به اروپا خبر داد

اعتمادآنلاین|

شرکت نفتی "گازپروم" غول نفتی روسیه در اقدامی به دلیل آنچه که تلافی تحریم‌های غرب علیه مسکو خوانده شده، به مشتریان اروپایی خود اعلام کرده است به دلیل شرایط «فوق‌العاده» نمی‌تواند عرضه گاز را تضمین کند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در این نامه که به دست رویترز رسیده و در تاریخ ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر ماه) ارسال شده، آمده است از تاریخ ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) عرضه "فورس ماژور" گاز عطف به ماسبق می شود. این خبر درحالی منتشر می‌شود که خط لوله نورد استریم ۱ به عنوان خط لوله اصلی انتقال گاز روسیه به آلمان و اروپا برای انجام تعمیرات به مدت ۱۰ روز صادرات گاز را متوقف کرده است. تعمیر و نگهداری این خط لوله قرار است روز پنجشنبه این هفته به پایان برسد.

در پی انتشار این نامه نگرانی مقام های اروپایی مبنی بر اقدام تلافی جویانه مسکو برای توقف صادرات گاز به اروپا افزایش یافته است؛ اقدامی که می تواند به بحران انرژی دامن زده و خطر رکود را تشدید سازد.

فورس ماژور که به عنوان یک بند "حوادث غیرقابل پیش بینی طبیعی و ناگهانی" در قرار داد میان مسکو و طرف اروپایی شناخته می شود، استانداردی در قراردادهای تجاری است و شرایط فوق العاده ای را تعریف می کند و به یکی از طرف ها اجازه آزادی عمل و رهایی از تعهدات قانونی می دهد. هرچند به عقیده کارشناسان محتوای این نامه لزوما بدان معنی نیست که گازپروم صادرات گاز را متوقف خواهد کرد، بلکه در صورت رعایت نشدن شرایط قرارداد، مسئولیتی بر عهده آن نیست.

عرضه گاز روسیه در چند ماه اخیر از طریق خط لوله های اصلی از جمله مسیر اوکراین و بلاروس و نورد استریم کاهش یافته است.

در این میان یک منبع آگاه به محتوای این نامه، که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت که منظور از فورس ماژور عرضه گاز از طریق نورد استریم ۱ است.

«هانس ون کلیف» اقتصاددان ارشد انرژی در شرکت خدمات مالی و بانکداری هلندی "ای‌بی‌ان آمرو" نیز تشریح کرد که به نظر می رسد محتوای این نامه به عرضه گاز از طریق نورد استریم ۱ اشاره دارد و احتمالا پس از پایان کار تعمیرات این خط لوله، صادرات گاز روسیه برای همیشه متوقف خواهد شد.

در این میان چندین شرکت آلمانی وارد کننده گاز روسیه هم اعلام کرده اند که نامه ای با محتوای مذکور دریافت کرده اند.

شرکت "یونیپر" به عنوان بزرگترین واردکننده گاز روسیه در آلمان، از جمله مشتریانی است که گفت نامه را دریافت کرده و به صورت رسمی این ادعا را غیرقابل توجیه دانسته و آن را رد کرده است.

شرکت "اروه‌ئه" بزرگترین تولید کننده برق آلمان و یکی دیگر از واردکنندگان گاز روسیه نیز اعلام کرد که یک اخطار فورس ماژور دریافت کرده، اما تاکید کرده است که نمی تواند در مورد جزئیات آن اظهارنظر کند.

گازپروم در تاریخ ۱۴ ژوئن (۲۳ خرداد) ظرفیت نورد استریم ۱ را به ۴۰ درصد کاهش داد، تاریخی که گازپروم در نامه به خریداران اعلام کرد که شروع فورس ماژور است.

گازپروم با اشاره به تاخیر در بازگرداندن توربین گازی از تعمیر و نگهداری در کانادا توسط تامین کننده تجهیزات زیمنس انرژی (ENR۱n.DE) تحریم ها را عامل این کاهش عرضه دانسته است.

روزنامه کمرسانت نیز دیروز دوشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که کانادا توربین خط لوله را در تاریخ ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر) پس از اتمام تعمیرات با هواپیما به آلمان فرستاده است.

اتحادیه اروپا که تحریم‌هایی علیه مسکو اعمال کرده، قصد دارد استفاده از سوخت‌های فسیلی روسیه را تا سال ۲۰۲۷ متوقف کند، اما قصد دارد تا زمان یافتن جایگزین به واردات گاز از روسیه ادامه دهد.

پست بعدی

استقبال رسمی رئیسی از اردوغان در سعد آباد + عکس ها

س جولای 19 , 2022
همشهری انلاین نوشت:سید ابراهیم رئیسی در مجموعه فرهنگی سعدآباد به طور رسمی از رئیس جمهور ترکیه استقبال کرد.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000