آمریکا: روس‌ها برای دیدن پهپادها به ایران سفر کردند

اعتمادآنلاین|

به بیان کاخ سفید، مقامات روسی در هفته‌های اخیر لااقل دو بار از فرودگاهی در مرکز ایران بازدید کرده‌اند. هدف آنها ازین بازدید هم دیدن پهپادهای دارای قابلیت حمل سلاح، جهت استفاده در جنگ اوکراین بوده است.

به گزارش فراز، دولت بایدن این اطلاعات را در حالی منتشر کرد که رئیس‌جمهور جو بایدن، روز شنبه با رهبران شش کشور عربی خلیج‌فارس به اضافه مصر و اردن و عراق در نشستی منطقه‌ای دیدار کرد.

بایدن در این اجلاس به سران کشورهای دیگر گفت که ایالات‌متحده به خاورمیانه متعهد است. لذا کنار نخواهد کشید و خلاء نبودِ ایران و چین و روسیه را به حال خود رها نخواهد کرد.

ساعاتی پیش از نشست شورای همکاری خلیج‌فارس، کاخ سفید تصاویری ماهواره‌ای را منتشر کردند که نشان می‌دادند مقامات روسی در هفته‌های اخیر دو بار، برای نمایش پهپادهای دارای قابلیت تسلیحات به ایران سفر کرده‌اند و به دنبال خرید این ادوات جهت استفاده در جنگ اوکراین هستند.

پهپادهای ایران در جنگ اوکراین چقدر موثرند؟

هیچ‌یک از کشورهای حاضر در این نشست با امریکا در تحریم روسیه [که اولویت کلیدی سیاست خارجی برای دولت بایدن بود] هم‌سو نشدند.

چون هر چه باشد، امارات متحده عربی، به نوعی بهشت مالی برای میلیادرهای روسی و قایق‌های تفریحی چندمیلیارد دلاری آنها تبدیل شده، و مصر نیز به روی گردش‌گران روسی باز است.

مطابق تصاویر ماهواره‌ای، مقامات روسی در تاریخ ۸ ژوئن و ۵ جولای، برای بازدید از این پهپادها از فرودگاه کاشان بازدید کرده‌اند.

یکی از مقامات ارشد دولت بایدن گفت: تلاش مسکو برای دست‌یابی به هواپیماهای بدون سر‎نشین ایران، نشان می‌دهد که روسیه روی ایران حسابی ویژه باز کرده است.

تصاویر ماهواره‌ای از پهپادهای در حال پروازِ شاهد۱۹۱ و شاهد۱۲۹ در شرایطی در حال نمایش در فرودگاه بودند که یک هواپیمای ترابری هیئت روسی نیز روی زمین و در تصویر دیده می‌شد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت که دولت امریکا «اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه دولت ایران در حال آماده‌سازی انتقال چندصد پهپاد به روسیه است.»

سالیوان افزود: «مطابق یافته‌های ما، هیئت روسی اخیراً مجموعه‌ای از پهپادهای ایرانی را با قابلیت حمله دریافت کرده است. ما این تصاویر را که در ماه ژوئن گرفته شده‌اند، منتشر می‌کنیم. این موضوع نشان‌دهنده علاقه مستمر روسیه به دست‌یابی به پهپادهای ایرانی با قابلیت حمله است.»

سالیوان گفت که مقامات امریکایی بر این باورند که سفر ماه ژوئن، اولین سفری بوده که هیئت روسی برای بازدید از این فرودگاه به عمل آورده‌اند.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد، بلافاصله به درخواست‌های اظهار‎نظر به ادعای کاخ سفید پاسخی نداد.

حسین امیر‎عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز جمعه در گفتگویی تلفنی با همتای اوکراینی خود، دیمیتری کوله‌با، گزارش‌های مربوط به صادرات پهپادهای ایرانی به روسیه را رد کرده و آنها را «بی‌اساس» خواند.

سایت وزارت امور خارجه ایران، به نقل از امیر‎عبدللهیان نوشت: این ادعاها به موازات سفر بایدن به فلسطین اشغالی و اسرائیل، و در جهت امیال و مقاصد سیاسی خودشان است. ما با هر حرکتی که به تشدید تنش‌ها بینجامد، مخالف‌ایم.

بایدن به دنبال تقویت هماهنگی میان متحدان خاور‎میانه، در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، و معنایی است که این در‎گیری برای منطقه خاور‎میانه دارد.

بسیاری از کشورهای خلیج‌فارس، به ویژه عربستان‌سعودی، نگرانی‌های شدیدی در مورد فعالیت‌های بدخواهانه ایران در منطقه دارند.

سالیوان پیش از ورود بایدن به منطقه به خبر‎نگاران گفت: امریکا معلوم کرده بود که ایران در حال آماده‌سازی برای آموزشِ استفاده از پهپادها به نیروهای روسی در همین ماه است.

او استدلال کرد که «تعمیق اتحاد روسیه با ایران جهت کشتن اوکراینی‌ها، چیزی‌ست که جهانیان نباید نسبت به آن بی‌توجه باشند.»

پهپادهایی که دولت امریکا ادعا کرده که ایران در حال آماده‌سازی انتقال‌شان به روسیه است، همان سلاح‌هایی هستند که ایران در اختیار حوثی‌های یمن قرار داده است.

پایگاه هوایی کاشان، واقع در ۱۹۰ کیلومتری جنوب تهران، یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران است.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل در سال ۲۰۲۱، کاشان را به برنامه هواپیماهای بدون سر‎نشین ایران مرتبط کرده و مدعی شد که ایران به شبه‌نظامیانی از عراق و لبنان و روسیه و یمن، برای پرواز پهپادها در این تأسیسات آموزش داده است.

پست بعدی

صفحه اول روزنامه های سه شنبه 28نیر 1401

س جولای 19 , 2022
حضور پوتین و اردوغان در تهران،برگزاری باشکوه جشنهای غدیر و… از مهمترین موضوعات مطرح شده در مطبوعات امروز است.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000