اعدام یا حبس ابد در انتظار عامل تیراندازی دبیرستان فلوریدا

اعتمادآنلاین|

فردی که در سال ۲۰۱۸ در جریان یک تیراندازی در دبیرستانی در شهر «پارکلند» ایالت فلوریدا ۱۷ نفر را به قتل رساند با حکم حبس ابد یا اعدام روبرو خواهد شد.

به گزارش فارس، طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی محاکمه «نیکلاس کروز» که اکتبر گذشته به انجام ۱۷ فقره قتل و ۱۷ فقره تلاش برای قتل بابت تیراندازی سال ۲۰۱۸ در دبیرستان «مارجوری استونمن» اعتراف کرد از امروز دوشنبه آغاز شده است.

در جلسه دادگاه، یک دادستان که خواستار در نظر گرفتن حکم اعدام برای نیکلاس کروز بود اقدام قاتل را «غیرقابل توصیف» خواند. او گفت: «می‌خواهم برایتان از چیزهای غیرقابل توصیف حرف بزنمِ؛ درباره کشتار جمعی که این متهم با برنامه‌ریزی و هدفگذاری به صورت سیستماتیک انجام داده و ۱۴ کودک، یک کارگردان، یک معلم و یک مربی را به قتل رسانده است.»

نیکلاس کروز، قاتل، در فیلمی که از او در دادگاه درباره تصمیمش قبل از انجام این قتل پخش شدمی‌گوید: «هدفم کشتن ۲۰ نفر با این سلاح AR-15 است. اتفاق بزرگی خواهد بود و وقتی اسم من وارد اخبار شد متوجه می‌شوید من کی هستم.»

والدین برخی از قربانیان در جلسه دادگاه حضور داشتند.

خبرگزاری فرانسه نوشته صدور حکم اعدام برای کروز نیازمند موافقت همه اعضای هیئت منصفه دادگاه است. در صورت عدم موافقت، او با حبس ابد بدون عفو، مواجه خواهد شد.

تیراندازی فلوریدا کشور آمریکا را علی‌رغم آنکه با خشونت‌های مسلحانه و تیراندازی‌های کور عجین شده در بهت فرو برد و به تلاش‌هایی از سوی دانش‌آموزان و گروه‌های دیگر جهت مجاب کردن نمایندگان کنگره برای تصویب قوانین سخت‌گیرانه‌تر در زمینه کنترل سلاح واداشت.

با وجود این، این تلاش‌ها ثمری نداده‌اند و تیراندازی هنوز در آمریکا قربانی‌ می‌گیرد. اخیراً تیراندازی در یک مدرسه ابتدایی در تگزاس به کشتن ۱۹ کودک و ۲ معلم منجر شد.

کروز با وجود ابتلا به بیماری‌های روان‌شناختی اسلحه‌ای که با آن قتل انجام داد را به صورت قانونی تهیه کرده بود. در روز حمله او با اوبر به سمت مدرسه رفت، به صورت کور به سمت دانش‌آموزان و کارکنان مدرسه تیراندازی کرد و ۹ دقیقه بعد از صحنه متواری شد.

مقایسه آمارهای خشونت با سلاح میان آمریکا و کشورهای دیگر جهان نشان می‌دهد که ایالات متحده از این لحاظ آمارهای کاملاً متفاوتی ثبت کرده است. در این کشور نرخ وقوع تیراندازی‌های خشونت‌بار از هر کشور دیگر در دنیا بیشتر است؛ با آنکه آمریکا حدود پنج درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد نزدیک به ۳۱ درصد از کسانی که مرتکب کشتارهای جمعی با سلاح می‌شوند در آمریکا هستند.

درباره دلایل این موضوع تا کنون تحلیل‌های مختلفی ارائه شده اما آزادی حمل سلاح توسط شهروندان اغلب مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل ایجادکننده این مشکل دانسته می‌شود.

داده‌هایی که «سی‌ان‌ان» بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کنگره آمریکا ارائه کرده نشان می‌دهد آمریکایی‌ها صاحب حدود نیمی از (۴۸٪) از کل ۶۵۰ میلیون قبضه سلاح غیرنظامی موجود در سراسر دنیا هستند.

بررسی‌های بی‌شمار دیگری که با روش‌های تحقیق دیگر به این موضوع نزدیک شده‌اند نیز همواره آزادی مالکیت سلاح و سهولت دسترسی به آن را مهم‌ترین متغیر پیش‌بینی‌کننده تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا معرفی کرده‌اند.

اما جدا از مسأله آزادی حمل سلاح تحلیلگران برخی دلایل اجتماعی-فرهنگی را نیز در تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا دخیل می‌دانند. آن‌طور که در خود آمریکا هم میان بعضی از منتقدان مسائل اجتماعی معروف است سلاح‌ها تنها «ابزار» کشتن هستند، و تحقیق درباره این پدیده که چرا شمار روزافزونی از آدم‌ها در آمریکا برای کشتن همنوعانشان به این ابزار متوسل می‌شوند را نباید تنها به عاملی چون سهولت دسترسی به آنها فرو کاست.

پست بعدی

ببینید | دیدار عیدانه با حسن روحانی با اعضای دولت سابق

د جولای 18 , 2022
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی صبح امروز در دفتر جدید خود، میزبان اعضای دولت سابق بود. در این دورهمی به مناسبت عید سعید غدیر خم، همکاران سابق در فضایی صمیمی تجدید دیدار کردند. منبع: خبرآنلاین

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000