اختلافات سیاسی در عراق جزئی‌تر می‌شود

اعتمادآنلاین|

سیدعماد حسینی- بعد از آنکه عراق سال‌ها دچار مشکلات طایفه‌ای، قومیتی و مذهبی بود و احزاب این کشور بر اساس این طیف‌ها دسته‌بندی می‌شدند و با یکدیگر رقابت و حتی مبارزه می‌کردند، امروز جنگ به داخل چارچوب این ساختارها کشیده شده است.

به گفته کارشناسان، امروز عراق به معنای کامل کلمه شاهد تجزیه درون‌طایفه‌ای است و نماد واضح آن چنددستگی شدید تا مرز درگیری و تقابل بین احزاب و جریان‌های مختلف شیعه است.

بعد از آنکه شیعیان در انتخابات اخیر این کشور اختلاف پیدا کردند و موجب تشتت آرای خود شدند و پس از آنکه مقتدی صدر با شکست تلاش‌هایش برای تشکیل کابینه از صحنه سیاسی به حالت قهر خارج شد و دستور استعفای اعضای فراکسیونش را داد، امروز نوبت به چارچوب هماهنگی رسیده است که گفته می‌شود دچار اختلاف شدیدی شده است.

اخبار رسیده از عراق حکایت از عزم جزم نوری المالکی مبنی بر بازگشت به قدرت دارند، این در حالی است که متحدان چند روز پیش او در چارچوب هماهنگی امروز در قامت رقیب و مخالف او قد علم کرده‌اند و نه سهمی از قدرت بلکه تمام آن را طلب می‌کنند.

گفته می‌شود هادی العامری رهبر ائتلاف الفتح مدتی است به حال قهر از چارچوب خارج شده و به طرز اعتراض‌آمیزی خود را به مقتدی صدر نزدیک می‌کند.

او به طور تلویحی اعلام کرده مقبولیت بیشتری از نوری المالکی برای رهبری چارچوب هماهنگی (بخوانید نخست‌وزیری عراق) دارد و تا وقتی رئیسی برای این چارچوب تعیین نشود که دیگر جریان‌های سیاسی از جمله جریان صدر نیز بر آن مهر تایید بزنند، او در جلسات شرکت نخواهد کرد.

حال با توجه به اینکه مقتدی صدر مخالف سرسخت نوری المالکی محسوب می‌شود، این جمله هادی العامری به مثابه وتوی نام نخست‌وزیر دوره سقوط موصل از سوی یکی از شخصیت‌‌هایی است که خود را از فاتحان موصل و پاکسازی آن از دست داعش معرفی می‌کند.

گفته می‌شود هادی العامری تهدید کرده است در صورتی که به خواسته‌هایش توجهی نشود، او نیز راه مقتدی صدر را در پیش خواهد گرفت و حداقل ۱۶ نماینده فراکسیون بدر از ۳۴ نماینده ائتلاف فتح استعفای خود را تقدیم رئیس مجلس عراق می‌کنند و در کنار همکاران خود در جریان مقتدی صدر خواهند نشست.

گرچه این تنها مورد قهر و گروکشی در میان شیعیان عراق محسوب نمی‌شود اما باید اعتراف کرد کلاف سردرگم صحنه سیاسی عراق هر روز پرگره‌تر می‌شود؛ از همین روست که همگان حتی بازیگران بالفعل این صحنه چشم به راه‌حل‌های انفجاری لحظه آخری و غافلگیرکننده دوخته‌اند.

پست بعدی

سفر پوتین به تهران از قبل برنامه‌ریزی شده بود، به تحولات اخیر مربوط مربوط نیست/کریدور شمال به جنوب یکی از موضوعات مشترک مهم روسیه و ایران است

ی جولای 17 , 2022
اعتمادآنلاین| ابوالفضل عمویی، نماینده تهران و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به ایران، گفت: سفر آقای پوتین به تهران از دید من سفر مهمی است به این خاطر که ما در نقطه‌ای قرار داریم که در حال ارتقاء […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000