آیا سفر بایدن به عربستان اعلام پایان سلطنت ملک سلمان خواهد بود؟

اعتمادآنلاین|

سید عماد حسینی- کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در جده با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار خواهد کرد و در طول این سفر تنها به مدت ۳۰ دقیقه ملاقاتی (پروتکلی) با ملک سلمان پادشاه این کشور خواهد داشت.

گرچه شرایط جسمی ملک سلمان ۸۶ساله به عنوان دلیل خروج او از گردونه مذاکرات با رئیس‌جمهور آمریکا اعلام شده، اما به اذعان کارشناسان از جمله کارشناسان اسرائیلی دلیل اصلی این امر، رسیدن به توافقاتی پشت پرده با بن سلمان در مورد حضور او در قدرت و جایگاهش در آینده عربستان سعودی است.

به اعتقاد کارشناسان، در کنار موضوع ایران پیشبرد روند سازش در منطقه مهم‌ترین هدف سفر جو بایدن است، اما بزرگ‌ترین مانع برای تحقق سازش و علنی شدن روابط بین ریاض و تل‌آویو ملک سلمان است که گفته می‌شود همچنان خواهان پیروی از خط مشی برادرانش در رابطه با تعامل علنی با اسرائیل است.

بارها و بارها اعلام شده بزرگ‌ترین مانع برای علنی شدن روابط (اصولاً برقرار) ریاض و تل‌آویو، ملک سلمان است که تلاش می‌کند همچنان در همان چارچوب‌های قبلی ترسیم‌شده برای کشورش در رابطه با نحوه تعامل با مساله فلسطین عمل کند.

روزنامه یسرائیل هیوم، امروز جمعه، در یادداشتی ادامه بقای سلمان را در قدرت بزرگ‌ترین مانع علنی شدن این روابط اعلام و در عین حال تاکید کرد در سایه ولیعهدی محمد بن سلمان، روابط سیاسی، امنیتی و تجاری موجود بین دو طرف همچنان از طریق کانال‌های غیررسمی به انجام خواهد رسید.

به اعتقاد کارشناسان، امروز بیش از آنکه واشنگتن و تل‌آویو به دنبال تحقق ناتوی منطقه‌ای باشند به صرافت سامان دادن به ائتلاف سازش ۱+۳+۶ هستند تا کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و سه کشور اردن، عراق و مصر با اسرائیل ائتلافی سازشکارانه ایجاد کرده و این بار تحت نام ائتلاف سازش منطقه‌ای رویکردهای امنیتی خود را به تدریج عملی کنند.

در این بین گفته می‌شود طراحان سامان دادن به این ساختار تکیه خاصی به لیدری محمد بن سلمان دارند و گرچه هنوز هم پدر او مخالف این رویکرد است، اما ظاهراً اهداف آمریکا و محمد بن سلمان در رابطه با نقل و انتقال قدرت در عربستان به تدریج به یکدیگر نزدیک شده است.

پست بعدی

خطیب جمعه بندرعباس : مخالف برخوردهایی هستیم که جوانان را از حجاب منزجر می‌کند/ باید از تبلیغ و تشویق استفاده کنیم

ج جولای 15 , 2022
فارس نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده با بیان این نکته که دشمن به دنبال قداست‌زدایی از مفاهیم اسلامی از جمله مادر است، گفت: حجاب، یک امر واجب است و باید از ظرفیت‌های ایجابی برای تبلیغ و تشویق استفاده کنیم.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000