لزوم تسهیل فرآیند پذیرش شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه

اعتمادآنلاین|

امروزه تقویت و توسعه بازار تامین مالی جمعی به منظور تجهیز منابع شرکت‌های دانش بنیان از طریق ابزارهای بدهی و سرمایه‌ای بسیار مهم است، در این بین بازنگری در ساختار صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و خصوصی و امکان فعالیت اشخاص غیر نهاد مالی به‌عنوان مدیر صندوق و همچنین فعال‌تر شدن این صندوق‌ها در سرمایه‌گذاری منابع جمع‌آوری شده اهمیت پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، "مهدی دلبری" کارشناس بازار سرمایه تامین مالی استارت‌آپ‌ها را یکی از موضوعات روز و مهم بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: باید توجه ویژه‌ای از سوی مسوولان نسبت به این حوزه صورت گیرد، یکی از موضوعات بسیار مهم در تامین مالی استارت‌آپ‌ها نرخ تامین مالی است.

وی افزود: نرخ تامین مالی استارت‌آپ‌ها به دلیل نرخ بالای سود سپرده‌های بانکی و نرخ بالای اوراق خزانه که در بازار سرمایه در حال معامله است، بسیار بالا است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: یکی از عواملی مهمی که موجب شده است تا تامین مالی در ایران گران شود، کسری بودجه دولت است که این موضوع تاثیر خود را بر نرخ تامین مالی گذاشته و آن را افزایش داده است.

نرخ تامین مالی استارت‌آپ‌ها گران است

این تحلیلگر بازارهای مالی دیگر مسائل تامین مالی استارت‌آپ‌ها را مشکل ارکان و نرخ بالای کارمزد دانست و گفت: در بحث تامین مالی، اوراق تامین مالی مطرح شده است و اکنون تامین مالی استارت‌آپ‌ها از ۲ طریق بانک‌ها و بازار سرمایه در حال پیگیری است.

وی بیان داشت: یکی از نکاتی که در تامین مالی استارت‌آپ‌ها مطرح است مساله تامین مالی شرکت‌هایی است که می‌خواهند از بازار سرمایه تامین مالی کنند و باید نماد آن در بازار سرمایه مورد معامله قرار گیرد.

دلبری گفت: در این جا بحث پذیرش استارت‌آپ‌ها مطرح می‌شود و نخستین چیزی که در پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه بیان می‌شد؛ این است که ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها با چه فرمولی بوده و ارزش این استارت‌آپ چقدر است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: ارزش‌گذاری‌هایی که به‌صورت سنتی انجام می‌شد، بر ارزش روز دارایی‌ها و یا مقدار سودآوری شرکت است، اما نکته اینجاست که شرکت‌های استارت‌آپ به دلیل نوظهور بودن و همچنین شرکت‌هایی هستند که به‌تازگی فعالیت خود را شروع کرده‌اند و در حال گسترش فعالیت خود هستند، از نظر دارایی‌ها ارزش خاصی ندارند و همچنین سودآوری آن‌ها بسیار کم است، این موضوع موجب شده است تا پذیرش استارت‌آپ‌ها در بازار سرمایه با کندی صورت گیرد و قیمت‌گذاری استارت‌آپ‌ها را با یک چالش اصلی روبه‌رو کرده است.

وی اضافه کرد: اگر پذیرش و ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها با سهولت بیشتری انجام شود، تامین مالی از طریق بازار سرمایه بهترین نوع تامین مالی خواهد بود و شرکت‌ها نیز از آن استقبال خواهند کرد.

دلبری با بیان اینکه دومین مانع پذیرش و ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها در بازار سرمایه مقررات قانونی و شفافیت مالی این شرکت‌ها است، گفت: شرکت‌های استارت‌آپی به دلیل ماهیت کاری که دارند حداقل شفافیت مالی و حداقل شرایط پذیرش در بازار سرمایه را دارا هستند، این عامل موجب شده ة تا در سال‌های اخیر ورود استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه با کندی و سختی انجام گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان بیان کرد: روابط سهام دارای در شرکت‌های استارت‌آپی مبتنی بر روش‌های جدید نیست، بلکه تفاهم‌نامه‌هایی است که در روش‌های سنتی دارای جایگاه نیستند، این موضوع موجب شد تا شرکت‌های دانش‌بنیان در مرحله پذیرش در بازار سرمایه با مشکل مواجه شوند.

پست بعدی

انیمیشن ایرانی جایزه ویژه جشنواره امریکایی را برد

چ جولای 13 , 2022
صبا نوشت: «پویانمایی «سمپاش» آخرین ساخته فرنوش عابدی، برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه چهارمین جشنواره ایندی‌ایکس آمریکا شد.»

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000