آنکارا مقصر خشکسالی عراق نیست؛ بلکه خود عراق مقصر است

اعتمادآنلاین|

علی رضا گونای، سفیر ترکیه در عراق امروز (سه‌شنبه) در سلسله پیام‌های توییتری اعلام کرد که مشکل اصلی عراق کمبود آب نیست بلکه هدر رفت زیاد آب و عدم مدیریت منابع آبی به شکل درست است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شفق نیوز،‌ وی گفت: دولت عراق باید در این زمینه تدابیر لازم را اتخاذ کند و از هدر رفت این حجم آب جلوگیری کند، در این زمینه هم ترکیه آماده کمک و ارائه هرگونه مشاوره و تجهیزات لازم است.

گونا افزود: باید در زیرساخت‌های آبی عراق سرمایه‌گذاری صورت گیرد و ترکیه در این زمینه آماده است. ترکیه طبیعتاً از آب برای تامین نیازهای خود در کشاورزی و انرژی استفاده می‌کند.

سفیر ترکیه در بغداد اشاره کرد که خشکسالی تنها مشکل عراق و ترکیه نیست بلکه مشکل کل منطقه است که نتیجه افزایش دمای جهانی و تغییرات زیست محیطی است. وی هشدار داد که در سال‌های پیش رو این منطقه با موج‌های بیشتری از خشکسالی مواجه خواهد شد.

گونای در ادامه نوشت که راه‌حل مواجهه با این مشکل درخواست بیشتر آب از ترکیه نیست بلکه استفاده درست و بهره‌وری هرچه بیشتر از آب برای جلوگیری هرچه بیشتر از اتلاف منابع آبی است.

وی بر ضرورت نوسازی سیستم‌های آبیاری و کنار گذاشتن آبیاری به شیوه‌های منسوخ که موجب هدر رفت آب زیادی می‌شود، تاکید کرد.

سفیر ترکیه در بغداد با رد این موضوع که ترکیه مسیر رودخانه‌ها را تغییر می‌دهد و آب آن‌ها را قطع می‌کند، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه ترکیه کشوری پر آب نیست و همانطور که رئیس‌جمهور ما گفت، آب نعمت خداوند است و ما برادران عراقی مان را از این نعمت محروم نخواهیم کرد.

سفیر ترکیه در پایان گفت: برای عراق مهم است که وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

عراق از کمبود آب رودخانه‌ها، کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌های مدید، قطع و کاهش مداوم حق‌آبه از جانب کشورهای بالادست و همچنین تغییرات آب و هوایی رنج می‌برد.

در همین راستا وزارت نیرو عراق در چندین گزارش تاکید کرده است که ۸۵ درصد از آبی که از طریق رودخانه‌های دجله و فرات وارد خاک عراق می‌شود، از ترکیه می‌آید، این در حالی است که این کشور نسبت به تعهد خود در قبال آزادسازی حق‌آبه عراق پایبند نیست.

پست بعدی

کارخانه تولید مصنوعات پلاستیکی در قم طعمه حریق شد

س جولای 12 , 2022
اعتمادآنلاین| حمید کریمی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با اشاره به وقوع آتش سوزی در خیابان کاسه گران قم گفت: این آتش سوزی در یکی از کارخانه‌های تولید مصنوعات پلاستیکی(دمپایی) در این محدوده رخ داده است. به گزارش ایسنا، وی به اعزام هشت واحد عملیاتی سنگین شامل […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000