عملیات پهپادی حزب‌الله بر فراز سکوی حفاری کاریش از منظری دیگر/ اختلافات مرزی لبنان با رژیم صهیونیستی حل‌وفصل می‌شود؟

اعتمادآنلاین|

سید عماد حسینی- بر خلاف نگاه بسیاری از تحلیلگران به مسائل منطقه‌ای مبنی بر وخامت وضعیت تقابل اسرائیل و حزب‌الله، برخی از تحلیلگران معتقدند حوادث اخیر نه تنها اوضاع را به این سمت‌وسو نمی‌برد بلکه موجب تسریع حل‌وفصل آن خواهد شد.

به اعتقاد این کارشناسان، پرواز پهپادهای حزب‌الله بر فراز سکوی حفاری کاریش به حل‌وفصل مسالمت‌آمیزِ اختلافات مرزی لبنان با رژیم صهیونیستی سرعت بخشیده است.

به بیانی واضح‌تر، سرعت ضرباهنگ مذاکرات بعد از پرواز سه پهپاد حزب‌الله با قبل از آن اصلاً قابل مقایسه نیست، امری که حتی برخی از مسئولان حاضر در مذاکرات غیرمستقیم را بر آن داشت تا اعلام کنند، جدیت مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی در واقع از هم‌اکنون آغاز شده است.

خبرهای رسیده از منابع رسانه‌ای لبنانی حکایت از آن دارند که از آن زمان به بعد، تماس‌های آمریکا با جریان‌های مختلف سیاسی لبنانی ذی‌ربط با پرونده ترسیم مرزی لحظه‌ای قطع نشده است، حال آنکه در تمامی این پیام‌ها ترجیع‌بند واشینگتن و تل‌آویو «به دنبال افزایش تنش» نبوده و «به روند مذاکرات پایبند هستند» تکرار شده است.

شاید از همین روست که شمار چشمگیری از مسئولان لبنانی از حصول پیشرفت محسوس در روند مذاکرات سخن می‌گویند، آخرین آنها میشل عون رئیس‌جمهور لبنان است که چند روز پیش گفت: «مساله ترسیم مرزهای دریای به زودی برطرف می‌شود و راه‌حل آن هم در راستای منافع لبنان خواهد بود.»

این در حالی است که پیش از انجام عملیات پهپادی عاموس هوکشتاین واسطه آمریکایی مذاکرات، این روند را به حال خود رها کرده و برای انجام برخی دیگر از ماموریت‌های محوله از سوی بایدن به واشینگتن بازگشته بود تا دورتی شیا سفیر آمریکا در بیروت عملاً این نقش را به جای او بازی کند، ولی بعد از این عملیات هوکشتاین سراسیمه به بیروت بازگشت و اکنون با شتاب در حال تلاش برای سامان دادن به مذاکرات و رساندن آن به خط پایان است.

اینکه تا چه حد نتایج مذاکرات در راستای منافع لبنان است، یا اصولاً این دور از مذاکرات منجر به امضای توافقنامه ترسیم مرزی خواهد شد یا خیر، مبحث جداگانه‌ای است که در مجال دیگری به آن خواهیم پرداخت اما این حقیقت هرگز نباید فراموش شود که کنش حزب‌الله و واکنش اسرائیل فشار خود را به جای جنگ به میز مذاکرات وارد کرده است.

پست بعدی

مصوبه جدید کنکور ۱۴۰۲ بزودی به سازمان سنجش ابلاغ می‌شود

ی جولای 10 , 2022
اعتمادآنلاین| کنکور یا آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها از سال‌ها قبل با اعتراض و انتقاد گروه‌های مختلف از دانش‌آموزان و اولیا گرفته تا کارشناسان آموزشی و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همراه بوده است. همین انتقادها باعث شده شورای عالی انقلاب […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000