حملات به ظریف، کمکی به توجیه عملکرد مذاکره‌کنندگان کنونی وزارت خارجه نمی‌کند

اعتمادآنلاین|

پس از پایان بی‌سرانجام مذاکرات ایران و ایالات متحده در دوحه در روند احیای برجام، علی باقری، معاون وزارت خارجه در سفری از پیش اعلام نشده راهی مسکو شده و جلسه‌ای را با مقامات وزارت خارجه این کشور برگزار کرد. سفری که به دلیل عدم اطلاع‌رسانی از سوی دستگاه دیپلماسی، انتقادات زیادی را نیز به دنبال داشت.

به گزارش امتداد، دیاکو حسینی، مدیربرنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل در گفتگویی با امتداد، ضمن تشریح این سفر و اهداف آن، اظهار داشت: در فشردگی کاری بلافاصله پس از اتمام مذاکرات و از آن جا که طرف روسی نیز در آن حضور نداشتند، طبیعی است که ایران با شرکای خود در راستای حفظ برجام و تداوم چانه‌زنی‌ها بپردازد.

متاسفانه اطلاع‌رسانی که وزارت خارجه آن را در دستور کار خود قرار داده در ایجاد فضای غیرهمسو و احساسات بدون غرض منفی در میان افکار عمومی بی‌تاثیر نبوده است. واقعیت امر این بوده که این رفت و آمدها و سرعت عمل به خرج دادن در این سفرها، امر عجیبی نبوده و اقدام قابل درکی است.

البته، این انتظار وجود دارد که وزارت خارجه نیز بر اساس انتظاراتی که در میان افکار عمومی وجود دارد، پیشاپیش اطلاع‌رسانی کافی را صورت داده و ارتباط خود با بدنه اجتماع قطع نکند.

رویکردی که ما از وزارت خارجه انتظار داریم، این است که نسبت به اطلاع‌رسانی توجه جدی داشته باشد. به عنوان نمونه، انتشار عکس جلسه باقری در مسکو از سوی وزارت خارجه روسیه، اصلا اتفاق عجیبی نبوده و آن وزارتخانه، روال طبیعی خود را انجام داده است. وقتی وزارت خارجه روسیه، دیدار معاون وزارتخانه خود را رسانه‌ای می‌کند، ما نباید ایراد بگیریم.

چرا وزارت خارجه، حتی در انتشار اخبار ساده و پیش پا افتاده کوتاهی می‌کند؟

ین دیدار که محرمانه نبوده و وزارت خارجه روسیه در زمینه اطلاع‌رسانی آن، کاری را صورت داده که ما باید درباره افکار عمومی خودمان انجام می‌دادیم. سوال جدی این است که چرا وزارت خارجه ما، حتی در انتشار اخبار ساده و پیش پا افتاده کوتاهی می‌کند؟

حملات به ظریف، کمکی به توجیه عملکرد مذاکره‌کنندگان کنونی وزارت خارجه نمی‌کند

پس از پایان مذاکرات دوحه، شاهد هجمه سنگینی علیه وزیر خارجه پیشین بودیم که در نوع خود، عبث و بی‌معنی به نظر می‌رسد. من هم مثل بسیاری از مردم، این سوال را دارم که چه اتفاقی رخ می‌دهد که مسئولان سابق کشور که تلاش بسیاری داشته و محبوب مردم بودند به یکباره، مورد چنین حملاتی قرار می‌گیرند؟

اگر این نوع حملات، عامدانه و از پیش برنامه‌ریزی شده باشد، بدون شک اشتباه بزرگی است. چرا که این دست حملات به توجیه عملکرد مذاکره‌کنندگان کنونی وزارت خارجه کمکی نکرده و در عین حال به منافع ملی کشور نیز ضربه می‌زند.

چرا که کسانی که در گذشته مسئولیت داشتند، همواره مورد تائید عالی‌ترین سطوح نظام بودند و چنین اقداماتی، مصداق بارز خودزنی است. واقعا جای سوال است که چرا باید چنین مباحثی در خصوص دکتر ظریف و برخی دیگر از مسئولان سابق کشور مطرح شود؟

اگر هدف تخریب‌کنندگان این بوده که محور توجهات از نقد عملکرد تیم کنونی مذاکره کننده پراکنده شود، اصلا ایده خلاقانه‌ای نیست!

باید این سنت را حفظ کنیم که نقد باید صریح، بی‌محابا اما در عین حال، علمی و دلسوزانه باشد. اگر هدف این بوده که محور توجهات از نقد عملکرد تیم کنونی مذاکره کننده پراکنده شود، اصلا ایده خلاقانه‌ای نبوده و حتی به این هدف نیز کمکی نخواهد کرد.

پست بعدی

حسن عباسی: آدم دیندار فوتبالیست نمی‌شود+ ویدئو

چ جولای 6 , 2022
اعتمادآنلاین|

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000