‌بازار محصولات پروتئینی در چهلمین روز مردمی‌سازی یارانه‌ها/‌ گوشت کماکان گران‌ است

اعتمادآنلاین|

حدود 40 روز از اجرای طرح مرد‌می‌‌سازی یارانه‌ها گذشت و شاید گزارشی از وضعیت قیمت‌ها برای مخاطبان جالب و خواندنی باشد، به این منظور قیمت محصولات پروتئینی را‌ در یکی از مناطق 22 گانه تهران بررسی کردیم‌.

​به گزارش فارس، گزارش میدانی از منطقه 19 تهران نشان می‌دهد که قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته حدود 10 هزار تومان رشد داشته است اما هنوز کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار پس از مردمی‌‌سازی یارانه‌ها به فروش می‌رود.

ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب مرغ را پس از اجرای مردمی‌ سازی یارانه‌ها در 22 اردیبهشت حداکثر 59500 تومان تعیین کرده بود که در منطقه 19 تهران به کیلویی 53 هزار تومان فروخته می‌‌شود.

بر اساس این گزارش، ویترین مغازه‌ها مملو از مرغ است، هیچ خریداری دست خالی بر نمی‌‌گردد، خریدها هم خوب است مردم می‌‌گویند باز قیمت مرغ نسبت به گوشت کمتر است و خرید این محصول برای آنها امروز به صرفه است.

* تخم‌مرغ زیر نرخ مصوب به فروش می‌رود

بررسی‌ قیمت تخم‌مرغ در بازار نشان می‌‌دهد که این ماده غذایی حدود یک هزار تومان کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است، هر شانه تخم مرغ 30 تایی امروز به قیمت 70 هزار تومان فروخته می‌‌شود؛ فروشنده در این‌باره می‌‌گوید: در فصل گرم، تقاضا برای خرید تخم مرغ کم است و به همین دلیل قیمت‌ها پایین تر است. ستاد تنظیم بازار قیمت این محصول را پس از اجرای اصلاح یارانه‌ها شانه ای 79500 تومان مصوب کرده بود.

ایران در تولید مرغ و تخم مرغ هر دو خودکفا است، سالانه دو میلیون و 500 هزار تن تولید مرغ و بیش از یک میلیون تن تولید تخم مرغ در کشور وجود دارد و در مقاطعی از سال صادرات هم داریم.

دولت اخیرا صادرات این دو محصول را باز گذاشته و شاید همین سیاست عاملی برای افزایش قیمت مرغ در بازار شده است.

پس از اینکه قیمت مرغ به زیر 40 هزار تومان فروخته می‌‌شد، مرغداران بارها اعتراض می‌‌کردند که حذف ارز دولتی از واردات نهاده‌ها‌، قیمت تمام شده تولید را افزایش داده و فروش به قیمت‌ها‌ی کم برای آنها به صرفه نیست و وزارت جهاد کشاورزی تلاش کرد تا قیمت را برای آنها اقتصادی‌تر کند؛ وزارت جهاد به همان نرخ‌های مصوب ستاد تنظیم بازار اعتقاد دارد و می‌کوشد تا قیمت بازار را به آن سقف برساند به این معنی که از تولید حمایت کرده باشد.

* قطعه فروشی مرغ مشکل‌ساز برای مصرف‌کننده‌

در بازار، ‌قطعه فروشی همچنان مشکل اصلی بازار مرغ است، فیله مرغ کیلویی 92 هزار تومان است و همین قیمت‌های بالا از نظر روانی بر قیمت مرغ کامل هم تاثیر دارد. فروشندگان مرغ را قطعه قطعه کرده و آنرا به قیمت‌ها‌ی گران‌تری می‌‌فروشند.

برخی ویترین مغازه‌ها اصلا مرغ کامل نداشت و به جای آن قطعات مرغ را می‌‌فروختند وقتی دلیلش را از مغازه دار می‌‌پرسیم می‌‌گوید برایشان به‌صرفه است، در این مغازه قیمت سینه مرغ کیلویی 85000 تومان و ران مرغ 53500 تومان قیمت خورده است.

* قیمت گوشت قرمز گران اما ثابت

امروز قیمت گوشت قرمز در بازار بیش از هر کیلو 200 هزار تومان فروخته می‌‌شود هر کیلو گوشت ران گوساله 210 هزار تومان و ران گوسفندی 190 هزار تومان به فروش می‌‌رود گوشت چرخ کرده هم کیلویی 170 هزار تومان و گوشت منجمد هم کیلویی 170 هزار تومان فروخته می‌‌شود.

این قیمت‌ها نسبت به یکی دو هفته گذشته ثابت است، اما پس از اجرای مرد‌می‌ سازی یارانه‌ها افزایش داشته است.

70 درصد هزینه محصولات پروتئینی از جمله گوشت به قیمت نهاده آن مربوط می‌شود، حذف ارز 4200 تومانی قیمت نهاده را بالا برده و تولیدکنندگان می‌‌گویند هزینه تولید آنها افزایش یافته است.

* افزایش قیمت روغن‌ دمبه گوسفندی را هم گران کرد

گزارش نشان می‌‌دهد که قیمت دمبه که پیش دو ماه پیش کیلویی 80 هزار تومان بود اکنون کیلویی 130 هزار تومان فروخته می‌‌شود.

مدیر یک فروشگاه محصولات پروتئینی در این باره گفت: افزایش قیمت روغن موجب شده است که برخی از هموطنان از روغن دمبه استفاده کند که عمده تقاضا بیشتر از سوی افغانستانی‌های مقیم کشور است، البته طب سنتی هم این روزها از منافع دمبه بسیار می‌‌گوید و همین عاملی برای افزایش تقاضا شده است.

* ماهی قزل آلا کیلویی 76 هزار تومان

قیمت ماهی این روزها اندکی رو به افزایش است، هر کیلو ماهی قزل آلا کیلویی 76 هزار تومان فروخته می‌شود، از نظر مردمی‌ که در حال خرید هستند این قیمت برای ماهی قزل‌آلا بالاست، البته در این مغازه تنها قزل آلا فروخته می‌‌شود ولی قیمت سایر ماهی‌ها بیشتر از این قیمت‌ها است.

به تازگی رئیس سازمان شیلات ایران سرانه مصرف ماهی را 13 کیلوگرم اعلام کرده است که تقریبا نصف میانگین جهانی است.

البته مردم در بازار می‌گفتند وقتی شمال و جنوب ایران، دریا داریم بنابراین دولت برای ارزان سازی قیمت این محصول باید بیشتر همت کند.

رئیس سازمان شیلات ایران روز گذشته در پاسخ به سوالی در باره اقدامات برای کاهش قیمت محصولات آبزی گفته بود: با استفاده از ظرفیت‌ها دانش بنیان‌ها تلاش می‌‌کنیم که نهاده ماهی‌ها را ارزان سازی کنیم تا مردم ماهی را با قیمت کمتری بخرند.

به گفته حسینی‌ 70 درصد هزینه تولید ماهی را نهاده مصرفی آنها تشکیل می‌‌دهد که اگر نهاده ارزان باشد، تولید کننده، ماهی را با قیمت کمتری خواهد فروخت.

* مردم خواستار تشدید نظارت بر قیمت‌ها هستند‌

یک خانم میانسال گفت: افزایش قیمت‌ها فقط در چهار قلم کالایی که دولت اعلام کرده است، نیست، افزایش‌ها در اغلب کالاها وجود دارد و باید کنترل شود.

به گفته یکی دیگر از خریداران، ‌مگر می‌‌شود تخم مرغ گران شود و محصولاتی مانند کیک و شیرینی که در آن به کار می‌‌رود، گران نشوند، این از روز اول مشخص بود که افزایش‌ قیمت‌ها تنها به این چهار قلم کالا محدود نخواهد شد.

در گفت‌‌و‌گو با مردم انتظارها بیشتر روی تشدید نظارت‌ها بود تا فروشندگان قیمت‌ها‌ی متفاوت و گرانتری نفروشند، ظاهرا نوسان و تفاوت قیمت‌ها بیشتر مردم را نگران کرده است.

* قیمت جدید محصولات پروتئینی

قیمت گوشت

پست بعدی

اسکوچیچ از ایران رفت/ مربیان کروات مرخص شدند

ی ژوئن 19 , 2022
اعتمادآنلاین| پس از پایان اردوی تیم ملی فوتبال کشورمان در قطر، دراگان اسکوچیچ و دستیارانش همراه با سایر اعضای تیم به تهران بازگشتند. ​به گزارش فارس، سرمربی تیم ملی پنجشنبه هفته گذشته نشستی را با میرشاد ماجدی، درمورد برنامه های آماده سازی شاگردانش قبل از جام جهانی 2022 قطر برگزار […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000