مقابله با خشکسالی و بیابان‌ زایی در دستور کار آسیای مرکزی

اعتمادآنلاین|

در روز جهانی مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی شعار «بیایید با هم بر خشکسالی غلبه کنیم» تعیین شد.

​به گزارش فارس، «محمود شوماروف» هماهنگ کننده پروژه منطقه‌ای کشورهای آسیای مرکزی برای مدیریت پایدار زمین، گفت: خشکسالی و بیابان زایی از ویرانگرترین بلایای طبیعی هستند. این پدیده منجر به کمبود محصول، آتش‌سوزی جنگل‌ها، کمبود شدید آب و در نتیجه مرگ دام‌ها و ناامنی غذایی مردم می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که تخریب خاک و خشکسالی تهدیدهای رایجی هستند که نیاز به اقدام و همکاری مشترک دارند، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در سال 2003 توافق کردند که در مبارزه با بیابان زایی با یکدیگر متحد شوند.

شوماروف افزود: تنها با تلاش مشترک می‌توان با بیابان زایی و خشکسالی در مقیاس جهانی مبارزه کرد.

شایان ذکر است، در این راستا یک برنامه اقدام خشکسالی و یک برنامه 10 ساله برای گذار به مدیریت پایدار آب و زمین تدوین شد.

در سال 2018، یک پروژه منطقه‌ای سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد و تسهیلات جهانی محیط با عنوان «مدیریت یکپارچه منابع طبیعی در کشاورزی خشکسالی و شوری آسیای مرکزی و ترکیه» در آسیای مرکزی راه اندازی شد.

این پروژه با تخریب خاک مقابله می‌کند، استفاده از فناوری‌های کشاورزی منطقی و صرفه جویی در منابع را ترویج و دانش و تجربه رویکردهای قدیمی و مدرن برای استفاده کارآمد از آب، خاک و مراتع طبیعی را منتشر می‌کند.

همچنین در چارچوب پروژه ابتکار کشورهای آسیای مرکزی در مورد مدیریت پایدار زمین و سایر ابتکارات با هدف استفاده متوازن از منابع طبیعی، فناوری‌های نوین کشاورزی، نقشه‌های کاربری اراضی معرفی می‌شود.

محصولات مقاوم به خشکی و نمک با همکاری موسسات تحقیقاتی برای اطمینان از امنیت غذایی در مواجهه با تغییرات آب و هوایی آزمایش و در همین راستا نهالستان‌هایی برای پرورش درختان میوه و انگور در کشورهای منطقه ایجاد می‌شود. در صدها گلخانه سیستم‌های آبیاری قطره‌ای مدرن در حال نصب است. سرداب‌هایی در مناطق بیابانی ساخته و انبارهای قدیمی آب شیرین بازسازی و سنسورهای از راه دور در آبراه‌های مناطق خشک نصب می‌شوند.

پست بعدی

جشنواره‌ای به قدمت 8 سال به مناسبت تولد خانومی

ش ژوئن 18 , 2022
اعتمادآنلاین| خانومی 8 ساله شد! جشنواره تولد هشت سالگی خانومی از 25 خردادماه ۱۴۰۱ شروع شده و تا 31 خردادماه ادامه دارد. این چند روز را در تقویم مناسبت‌هایتان با طیفی از رنگ صورتی مشخص کنید تا در کنار هم مروری داشته باشیم به اتفاقات جالب و متفاوت این روزهای […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000