موافقت روسیه با طرح سازمان ملل

اعتمادآنلاین|

بعد از اتهام‌زنی کشورهای غربی به سردمداری آمریکا علیه روسیه مبنی بر ایجاد بحران غذایی در جهان به‌دلیل محاصره دریایی اوکراین، آنکارا از موافقت مسکو با طرحی برای صادرات غلات اوکراینی خبر داد.

به گزارش افکار نیوز، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه شامگاه چهارشنبه گفت روسیه و ترکیه مکانیسم پیشنهادی سازمان ملل برای صادرات غلات اوکراین را قابل قبول می‌دانند.

چاووش‌اوغلو طی نشست خبری در آنکارا توضیح داد: «ما معتقدیم که مکانیسم پیشنهادی سازمان ملل قابل قبول است و مهم است که این مشکل از طریق سیستم سازمان ملل حل شود. من در این دیدار به لاوروف گفتم که این یک مشکل مشترک است نه مشکل دو کشور».

وی همچنین بر لزوم رسیدگی به نگرانی‌های مسکو در مورد باز شدن گذرگاه‌های بشردوستانه صادرات غلات از اوکراین تاکید کرد.

وزیر خارجه ترکیه گفت: «روسیه از انتقال سلاح [به اوکراین] می‌ترسد. این ترس‌ها نیز باید از بین برود، باید یک گزینه قابل قبول برای همه طرف‌ها پیدا شود. اکنون منتظر پاسخ روسیه هستیم، در صورت موافقت، یک نشست چهارجانبه فنی در استانبول برگزار می‌شود و مرکزی برای کنترل اجرای سازوکار تشکیل خواهد شد».

لاوروف پیش از این گفته بود: «هیچ ارتباطی بین غلات اوکراین و مشکل غذا وجود ندارد، اما اتحادیه اروپا آن را به عنوان یک فاجعه جهانی نشان می‌دهد».

این در حالی است که وزارت خارجه اوکراین گفته از تلاش‌های ترکیه برای رفع محاصره بنادر اوکراین قدردانی می‌کند اما هر توافقی را که بین آنکارا و مسکو حاصل گردد اما شامل منافع کی‌یف نباشد،‌ رد می‌کند.

روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. روسیه و بلاروس نیز بیش از ۴۰ درصد از صادرات جهانی پتاس مواد مغذی محصول را تشکیل می‌دهند. به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تأمین می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به لبنان، سوریه، یمن، سومالی و کنگو اشاره کرد.

چاووش اوغلو در جریان سفر هفته گذشته «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه به آنکارا، موضع خود را درباره طرح کمک به صادرات مواد غذایی از بنادر اوکراین برای او تشریح کرد.

پست بعدی

تغییر نام به خطوط هوایی ترکیه رسید

پ ژوئن 16 , 2022
اعتمادآنلاین| رئیس‌جمهوری ترکیه در تلاش برای تغییر ساختار جدید دارایی‌های اصلی ترکیه برای جلوگیری از هرگونه برداشت اشتباه، نظر خود را نسبت به آنچه خطوط هوایی ترکیه باید نامیده شود، تغییر داد. به گزارش دنیای اقتصاد، خطوط هوایی ترکیه قبلا با نام ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines) شناخته می‌شد. قرار است […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000