رسیدگی ماهانه به بیش از ۳۰۰ پرونده در شعب دادگاه‌های تجدیدنظر

اعتمادآنلاین|

شست قضات دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران با حضور عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران در مجتمع قضائی غدیر برگزار شد.

به گزارش مهر، به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران در این نشست ضمن خیرمقدم‌گویی به ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و همراهان، جایگاه ویژه، وظایف سنگین و مأموریت‌های مهم مجموعه دادگاه‌های تجدیدنظر و به‌طور خاص دادگاه تجدیدنظر استان تهران از نگاه قانون را مورد اشاره قرار داد و گفت: مجموعه قضائی تجدیدنظر استان تهران به‌عنوان عالی‌ترین مرجع قضائی در سطح استان تهران و کشور مأموریت‌ها و وظایف قابل توجه و خطیری دارد که این مجموعه قضائی را از دیگر مراجع قضائی در سراسر کشور متمایز می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به صلاحیت‌های قانونی خاص و انحصاری مجموعه قضائی تجدیدنظر استان تهران گفت: دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران از حیث قانونی مرجعی است که دارای صلاحیت‌های انحصاری، محلی و کشوری است و از جمله موضوعاتی که صرفاً و منحصراً در این مجموعه قضائی به‌طور نهایی و قطعی رسیدگی آن ختم می‌شود، رسیدگی به اتهامات مقامات مسئول مشمول ماده ۳۰۷ قانون آئین دادرسی کیفری در مقام تجدیدنظرخواهی است.

وی اهمیت مجموعه قضائی تجدیدنظر استان تهران را از حیث قطعیت آرا صادره در این واحد قضائی دانست و گفت: تصمیم‌گیری قضائی به‌طور نهایی و قطعی در بسیاری از موضوعات مهم و انحصاری در دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران انجام می‌شود و به‌لحاظ ختم شدن رسیدگی‌های قضائی در این مرجع قضائی، از اهمیت ویژه و به‌سزایی برخوردار است.

نظارت بر رسیدگی‌های قضائی و احکام در دادگاه‌های تجدیدنظر انجام می‌شود

القاصی با تاکید بر اینکه قطعیت بخش عمده‌ای از پرونده‌های قضائی در مجموعه قضائی تجدیدنظر استان تهران رقم می‌خورد، اظهار کرد: با توجه به اینکه بسیاری از موضوعات، عناوین اتهامی و دعاوی قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور نیست، تجدیدنظرخواهی از آرا صادره در این‌دست از موضوعات و دعاوی در دادگاه‌های تجدیدنظر انجام می‌شود و یا به‌عبارت دیگر نظارت بر رسیدگی‌های قضائی و احکام در دادگاه‌های تجدیدنظر انجام می‌شود.

قضات دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران عصاره دستگاه قضائی محسوب می‌شوند

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه سخنان خود صلاحیت‌های علمی، عملی و ویژگی‌های خاص قضات دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران را مورد اشاره قرار داد و در عین حال اذعان کرد: قضات دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران به‌عبارتی عصاره دستگاه قضائی محسوب می‌شوند.

وی با تقدیر از زحمات و خدمات جهادگونه قضات دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران در ارائه خدمات به شهروندان گفت: دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران در مقایسه با سراسر کشور به‌لحاظ میزان، سرانه و میانگین وارده به هر شعبه و همچنین میانگین مختومه، بیشترین سهم و در عین حال بیشترین عملکرد را دارد.

ضرورت «آسیب‌شناسی از دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران» به‌منظور ارتقا سطح کیفی و کمی عملکردها

القاصی «آسیب‌شناسی از دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران» به‌منظور ارتقا سطح کیفی و کمی عملکردها را یک ضرورت دانست و در عین حال اظهار کرد: آسیب‌شناسی از مراجع و واحدهای قضائی مختلف به‌منظور ارتقا سطح عملکرد از حیث کیفی و کمی یکی از اولویت‌های مجموعه قضائی استان تهران در دوره «تحول و تعالی» است که با جدیت دنبال خواهد شد و در نتیجه آن رضایت عمومی و اعتماد جامعه و مشروعیت قضات و دستگاه قضائی در نزد مردم افزایش خواهد یافت.

رئیس کل دادگستری استان تهران «صیانت از کارکنان مجموعه قضائی» به‌عنوان متولیان امر قضاوت را یکی از مأموریت‌های اساسی و بنیادین مدیریت ذکر کرد و گفت: زمانی که مردم به عدلیه مراجعه می‌کنند، انتظار به حق آن‌ها از قضات این است که از حیث رفتار، عملکرد و پاسخ‌گویی به درخواست و مطالبه آن‌ها به‌نحو احسن عمل شود.

نقش «کوتاه کردن فرایندهای رسیدگی قضائی» و «به‌حداقل رساندن زمان رسیدگی‌ها» در جهت جلوگیری از شکل‌گیری گلوگاه‌های فسادزا

وی در بخش دیگری از سخنان خود «عدم تأخیر در رسیدگی‌های قضائی» و «جلوگیری از اطاله دادرسی» را از جمله مواردی دانست که مهم‌ترین نقش را در صیانت از مجموعه قضائی و پیشگیری از بسترهای فسادزا دارد و در همین راستا جلوگیری از شکل‌گیری گلوگاه‌های فسادزا در گروء «کوتاه کردن فرایندهای رسیدگی قضائی» و «به‌حداقل رساندن زمان رسیدگی‌ها» عنوان کرد.

القاصی در همین زمینه خاطرنشان کرد: پرونده‌ای که وارد دستگاه قضائی می‌شود، انتظار، توقع و خواسته به‌حق مردم این است که رسیدگی به آن در زمان مناسب و متعارف انجام شود و پذیرفته نیست که رسیدگی به دعاوی مردم بیش از حد متعارف زمان ببرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر اینکه حل اساسی معضل اطاله دادرسی در گروء تلاش جهادی تمامی کارکنان عدلیه اعم از قاضی و کارمند است، گفت: در بازدیدهای انجام شده از واحدهای قضائی مشخص شد که شعباتی که آمار موجودی آن‌ها به حداقل رسیده کم‌ترین نارضایتی از سوی مراجعان نسبت به آن شعب وجود دارد و یا به‌عبارت دیگر؛ بیشترین رضایت‌مندی مراجعان از شعبی است که رسیدگی در آن‌ها به‌روز انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس تحلیل‌های انجام شده نسبت به عملکردها بیشترین نارضایتی مردم از مساله «تأخیر در رسیدگی‌های قضائی» و «اطاله دادرسی» است، گفت: اگر با تلاش جهادگونه همکاران و به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌ها این موضوع به سرانجام رسد، از بروز بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری خواهد شد.

بهترین و شاخص‌ترین نوع نظارت «خودمراقبتی» است

القاصی بهترین و شاخص‌ترین نوع نظارت را «خودمراقبتی» عنوان کرد و اظهار داشت: هر یک از عزیزان حاضر در این جلسه خود می‌توانند بهترین و بیشترین نقش را در زمینه صیانت و نظارت ایفا کنند؛ چرا که نظام خودمراقبتی تقدم بر هر نوع نظارتی دارد.

توجه مستمر به «حفظ شئونات قضائی» از دیگر توصیه‌های رئیس کل دادگستری استان تهران به قضات دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران بود. القاصی در همین زمینه گفت: یکی از مصادیق حفظ شئون قضائی، توجه به مراودات و رفت و آمدها است که نباید از حالت متعارف و قانونی خارج شود.

رسیدگی به بیش از ۳۰۰ پرونده در ماه در برخی از شعب دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران

رئیس کل دادگستری استان تهران «حجم بالا و قابل توجه ورودی پرونده‌های قضائی» را از جمله چالش‌های جدی و اساسی دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران ذکر کرد و ضمن تقدیر از زحمات و خدمات شبانه‌روزی و خالصانه کارکنان قضائی و اداری این مجموعه قضائی گفت: قضات برخی از شعب قضائی در دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران بیش از ۳۰۰ پرونده را در ماه مورد رسیدگی قرار می‌دهند و حتی اوقات فراغت و شخصی خود را نیز به امر رسیدگی اختصاص می‌دهند که جای تقدیر دارد.

القاصی با اشاره به اینکه میزان میانگین وارده و میانگین مختومه در شعب دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران از میانگین کشوری بیشتر است، گفت: تقویت شعب قضائی موجود در این واحد قضائی به‌عنوان یک اولویت در مجموعه قضائی استان تهران دنبال خواهد شد و در همین راستا؛ اقدامات لازم جهت تأمین نیروی انسانی لازم در حال انجام است.

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن تشریح میزان پرونده‌های با عمر بیشتر از شش ماه در دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران خطاب به قضات حاضر در جلسه گفت: استدعا است که نسبت به این پرونده‌ها بیشتر توجه شود و این‌گونه پرونده‌ها در اولویت رسیدگی قرار گیرند.

وی در بخش پایانی سخنان خود بر اینکه انجام کار مردم در اولویت تمامی کارها قرار دارد، تاکید کرد.

دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران گنجینه‌ای بی‌بدیل از قضات عادل، شایسته و خدوم است

سرپرست دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران نیز در این نشست با بیان اینکه مجموعه دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران گنجینه‌ای بی‌بدیل از قضات عادل، شایسته و خدوم است، گفت: صیانت از چنین مجموعه‌ای اهمیت و ارزشمندی بالایی دارد.

عباس ذاقلی، با بیان اینکه سرمایه اصلی دستگاه قضائی اعتماد مردم است، خاطرنشان کرد: قاضی برای اعمال عدالت و صدور رأی شایسته باید از نظر بهداشت ذهنی، روح و روان او در آسایش باشد.

در پایان این نشست از قضاتی که اخیراً در دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران به افتخار بازنشستگی نائل آمدند و همچنین قضاتی که از حیث شاخص‌های ارزیابی، عملکرد خوب و قابل توجهی داشتند، تقدیر به‌عمل آمد.

پست بعدی

واشنگتن به بازی کردن با آتش در بحران اوکراین ادامه می‌‎دهد

چ ژوئن 15 , 2022
اعتمادآنلاین| سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه امروز چهارشنبه در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی روسیا – ۱ گفت که غرب اکنون باید نهایت احتیاط و خویشتنداری را از خود نشان داده و از سرازیر کردن تسلیحات به اوکراین خودداری کند. به گزارش مهر، به نقل از خبرگزاری تاس، معاون […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000