سارقان صندوق امانات بانک با اموال سرقتی چه کردند؟

اعتمادآنلاین|

تحقیقات در پرونده عاملان دستبرد به 168صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران نشان می‌دهد، 3برادری که از سرکردگان باند هستند پس از سرقت، 50میلیون تومان از دلارها و یوروها را به عمه خود به‌عنوان هدیه تولد داده‌اند و تعداد زیادی از سکه‌های سرقتی را صرف خرید خودرو کرده‌اند.

به گزارش همشهری، عاملان سرقت صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران، 13نفر هستند که 10 نفر از آنها در ایران و 3نفر دیگر در ترکیه بازداشت شدند. اعضای اصلی باند اما 3برادر به همراه یکی از اقوام نزدیکشان هستند که بامداد 13خرداد‌ماه درحالی‌که می‌دانستند در تعطیلات خرداد، هیچ‌کس و حتی نگهبانان هم در بانک حضور ندارد، با پریدن از روی دیوار وارد بانک شدند. آنها که صورتشان را پوشانده بودند پس از آنکه موفق شدند دوربین‌های مداربسته و آژیر خطر را از کار بیندازند، درهای ورودی و صندوق‌ها را با تجهیزاتی که داشتند، باز کرده و توانستند محتویات 168صندوق را خالی کنند. دزدان پس از این سرقت بزرگ که حدود 13ساعت طول کشید، فرار کردند و 3روز بعد، یعنی 16خردادماه زمانی که کارکنان بانک ملی شعبه دانشگاه وارد محل کار خود شدند، راز این سرقت فاش شد. با گزارش ماجرا به پلیس، تیم‌های ویژه‌ای از کارآگاهان اداره آگاهی تهران وارد عمل شدند و در کمترین زمان ممکن توانستند اعضای این باند را شناسایی و آنها را در شهرهای مختلف کشور و همچنین ترکیه دستگیر کنند. با دستگیری آنها بخش اعظمی از اموال مسروقه از متهمان کشف شد و جمعه گذشته انتشار خبر دستگیری این باند، جنجال زیادی در رسانه‌ها به پا کرد.

نقشه‌هایی که عملی نشد

به‌دنبال بازداشت متهمان، تحقیقات تیم پلیسی و قضایی به شکل وی‍ژه‌ای از متهمان آغاز شد. این در حالی است که اقدامات قانونی برای بازگشت متهمان از ترکیه به ایران انجام شده و به‌زودی آنها به کشور بازگردانده خواهند شد. این پرونده به‌دلیل اینکه از حساسیت بالایی برخوردار است با دستور مستقیم سرهنگ علی ولی‌پور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران در حال پیگیری است و قاضی علی بهشتی، بازپرس شعبه دوم دادسرای ویژه سرقت، رسیدگی به آن را بر‌عهده دارد. حالا و در تازه‌ترین تحقیقات جزئیات بیشتری از ماجرای این سرقت بزرگ فاش شده و تیم تحقیق دریافتند که این گروه ابتدا برای مدتی کوتاه خانه‌ای در اطراف پیچ‌شمیران اجاره کرده بودند تا به محل‌هایی که برای سرقت درنظر داشتند، نزدیک باشند. آنها نقشه‌های سرقت را در این خانه برنامه‌ریزی می‌کردند و در ابتدا قصد داشتند در تعطیلات عید فطر به بانک تجارت دستبرد بزنند که موفق نشدند. یکی از متهمان در تازه‌ترین اعترافات خود گفت: ابتدا قصدمان سرقت از بانک تجارت بود و این بانک را پس از مدت‌ها رصد، شناسایی کرده بودیم، اما نتوانستیم از آنجا سرقت کنیم؛ چون هم موفق نشدیم آژیر خطر را از کار بیندازیم و هم دستگاه هوابرشی که برده بودیم ایراد داشت و کار نمی‌کرد.

او ادامه داد: یکی دیگر از بچه‌ها هم فراموش کرده بود تجهیزات دیگری را با خودش بیاورد و به این ترتیب متوجه شدیم این سرقت عملی نخواهد شد. آن شب سرقت نافرجام باقی ماند و ما به پاتوقمان بازگشتیم تا برای سرقت بعدی برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: پس از جست‌و‌جو بانک ملی را انتخاب کردیم. معمولا بانک‌های مرکز تهران که به پاتوقمان نزدیک بود را رصد می‌کردیم و هدفمان این بود که محل سرقت به خانه اجاره‌ای نزدیک باشد. سرانجام بانک ملی شعبه دانشگاه برای سرقت انتخاب شد و ما این بار دقیق‌تر و با برنامه‌ریزی قبلی وارد بانک شدیم. این بار تجهیزاتمان کامل بود و پس از سرقت دوباره به پاتوقمان بازگشتیم. آن شب از خوشحالی جشن گرفتیم و صبح روز بعد با 100سکه از سکه‌های سرقتی یک خودرو و با 83سکه یک خودروی خارجی دیگر خریدیم. یکی از ماشین‌ها اپتیما بود. 300میلیون تومان هم از پول‌ها برداشتیم تا بدهی‌هایمان را پرداخت کنیم. همچنین 50میلیون تومان دلار و یورو به‌عنوان هدیه تولد به عمه‌مان دادیم. وی گفت: بعد از آن بخشی از طلاها را برادرانم و همسرانشان و برخی از بستگانمان که عازم ترکیه بودند به‌دست و گردنشان آویزان کرده و با خودشان بردند. قرار بود به‌زودی مابقی طلاها را هم بستگان دیگرمان ببرند و بقیه را هم از طریق زمینی به‌صورت قاچاق از کشور خارج کنیم که نشد. وی ادامه داد: قرار ما این بود که مسافران ترکیه بعد از 3یا 4ماه که آب‌ها از آسیاب افتاد به کشور بازگردند تا نقشه سرقت از بانک دیگری را طراحی و اجرا کنیم که این نقشه هم ناکام ماند. براساس این گزارش، تحقیقات از متهمان در حالی ادامه دارد که هنوز نکات مهمی از این پرونده برای پلیس فاش نشده است. ازجمله اینکه دزدان پس از سرقت از صندوق‌های امانات، اموال سرقتی را به خانه اجاره‌ای برده، روی تخت چیده و از آنها عکس و فیلم گرفته بودند؛ هر چند خودشان مدعی هستند که از فرط خوشحالی این کار را انجام داده‌‌اند، اما این امکان وجود دارد که از این کار هدف دیگری داشتند و از فردی برای سرقت دستور گرفته و پس از سرقت نیز فیلم‌ و عکس‌ها را برای او تهیه کرده‌اند. هم‌اکنون بررسی‌ها به شکل ویژه در این پرونده تا برطرف شدن ابهامات ادامه دارد.

پست بعدی

تحقیقات ما کشته شدن شیرین ابوعاقله به دست اسرائیل را تایید می‌کند

د ژوئن 13 , 2022
اعتمادآنلاین| مدیر دفتر روزنامه واشنگتن پست در بیت المقدس، در مصاحبه با شبکه الجزیره از تحقیقات این رسانه آمریکایی درباره نحوه شهادت شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره در فلسطین اشغالی خبر داد. به گزارش فارس، وی گفت: گزارش ما درباره نحوه شهادت وی، همه شواهد و اظهارات افرادی که در این […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000