روابط تجاری-اقتصادی تهران و دوحه تقویت می‌شود

اعتمادآنلاین|

وبگاه خبری دوحه نیوز در گزارشی با توجه به برگزاری هشتمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران-قطر و برگزاری اولین کنفرانس تجاری ایران-قطر در حاشیه این نشست، درباره روابط دو کشور نوشت: روابط دو کشور در کمیسیون اقتصادی مشترک ایران-قطر در زمینه‌های مختلف تقویت خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دوحه نیوز ادامه داد: علی‌اکبر محرابیان، وزیر انرژی ایران قرار است به همراه هیاتی در هفتم ژوئن برای شرکت در هشتمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران-قطر به دوحه سفر کند. این نشست مسیرهای امکان‌پذیر همکاری دوجانبه را از طریق پنج کمیته، از جمله اقتصادی، تجاری و صنعتی، بانکی و مالی، حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات، علمی، بهداشت و سلامت، فرهنگ، ورزش و توریسم، آب و انرژی بررسی خواهد کرد.

در گزارش دوحه نیوز آمده است: اولین کنفرانس تجاری ایران-قطر نیز در حاشیه این نشست برگزار خواهد شد. برگزاری این نشست و کنفرانس در پی سفر شیخ بن حمد آل ثانی، امیر قطر به تهران در ۱۲ مارس به وقوع می‌پیوندد. امیر قطر در این سفر با مقامات ارشد ایران، از جمله آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، مقام معظم رهبری و سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران دیدار کرد. رهبر ایران درباره روابط دو کشور گفته بودند، سطح فعلی روابط اقتصادی میان دو کشور پایین است و باید بالا برود.

این گزارش می‌افزاید: ایران در دولت رئیسی در تلاش بوده است روابطش را با کشورهای منطقه ارتقا دهد و سفرهای متقابل دیپلمات‌های ارشد این کشورها گواهی برای این تلاش‌ها بوده است. دو کشور از ابتدای سال شاهد تلاش‌ها برای همکاری در زمینه توریسم، آموزش و پرورش و انرژی در میان دیگر بخش‌ها بوده‌اند.

دوحه نیوز علاوه بر این نوشت: گرِد نونمان، استاد روابط بین‌الملل و مطالعات خلیج فارس در دانشگاه جورج‌تاون قطر می‌گوید، سیاست خارجی تهران در قبال شورای همکاری خلیج فارس در دولت فعلی «تفاوتی اساسی[با دولت قبلی] ندارد، جز این که روابط آن کمی به مسیر عمل‌گرایی بیشتر سوق پیدا کرده است که به دلیل تغییر جهت خود کشورهای شورای همکاری خلیج فارس(یا حداقل منامه، ریاض یا ابوظبی) به سمت چنین موضعی است.»

در گزارش این وبگاه قطری علاوه بر این مطرح شد: دولت سیزدهم ایران از زمانی که رئیس جمهور ایران در اولین روزهای ریاست جمهوری‌اش گفت که تهران آماده تعامل با همسایگانش می‌باشد، در تلاش بوده است با برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همکاری کند. رئیس جمهور رئیسی در فوریه درباره روابط ایران و قطر گفته بود، « تعیین اهداف مشخص و دست یافتن به این اهداف در مسیر توسعه تعاملات دوجانبه و پیگیری جدی این اهداف با مقامات مربوطه در دو کشور خواهد بود، به ویژه روسای کمیسیون‌های مشترک اقتصادی ایران و قطر.

این گزارش می‌افزاید: امیر قطر نیز با اشاره به تاثیر بیماری همه‌گیر کرونا بر نشست‌های کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در دو سال گذشته، گفت، «قطر مصمم است روابطش با ایران را بر اساس تعامل دیرینه و ریشه‌دار میان دو ملت توسعه ببخشد و دیگر اجازه نخواهد داد هیچ گونه مسئله‌ای، از جمله بیماری همه‌گیر کرونا مانع پیش‌برد این هدف شود.»

دوحه نیوز همچنین درباره روابط تهران-دوحه نوشت: ایران و قطر در طی هفتمین دور از نشست کمیسیون مشترک اقتصادی که در اواخر نوامبر در اصفهان برگزار شد، شاهد امضای تفاهم‌نامه‌ای متمرکز بر همکاری در برخی زمینه‌ها بودند. طبق این تفاهم‌نامه، دو طرف توافق کردند در زمینه تشکیل یک کارگروه مشترک تجاری میان دو کشور و ایجاد مراکز تجاری میان بخش‌های خصوصی دو کشور و ایجاد و پیوندهای تجاری میان سفارت‌های دو کشور در تهران و دوحه همکاری کنند. این تفاهم‌نامه همچنین دربرگیرنده موضوع استفاده از بنادر دو کشور برای توسعه فعالیت‌های صادراتی و وارداتی بود.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: تفاهم‌نامه همکاری دو کشور همچنین دربرگیرنده همکاری در زمینه‌های دارویی و تجهیزات پزشکی، تحصیلات عالیه و تحقیقات علمی، حمل‌ونقل کالا، ارتباطات و فناوری اطلاعات و حفاظت از کابل‌های فیبرنوری زیردریایی بود.

پست بعدی

عکس| پست اینستاگرام رهبر انقلاب برای تسلیت درگذشت مرحوم دعایی

د ژوئن 6 , 2022
اینستاگرام رهبرانقلاب تصویری از ایشان در کنار مرحوم دعایی منتشر کرد. حجت الاسلام دعایی شب گذشته و در 81 سالگی دارفانی را وداع گفت.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000