حضور تمام وقت و میدانی دادستان خوزستان در محل ریزش ساختمان از لحظات اولیه ریزش تا کنون

اعتمادآنلاین|

صادق جعفری چگنی، دادستان عمومی و انقلاب خوزستان نیز که از لحظات ابتدایی ریزش ساختمان تا کنون در محل حادثه به سر می‌برد و حضور میدانی داشته است با اشاره به اقدامات انجام شده توسط دادستانی در پرونده حادثه ریزش ساختمان متروپل گفت: پس از وقوع حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان، به همراه معاونان، بازپرس ویژه مرکز استان و رئیس کل دادگستری استان خوزستان به محل وقوع حادثه اعزام شدیم.

وی با بیان اینکه با هماهنگی دادستان شهرستان آبادان بازپرس ویژه‌ای در محل وقوع حادثه مستقر شد، افزود: پیرو دستور و تاکیدات رییس قوه قضائیه و دادستان کل کشور مبنی بر تسریع موضوع و پیگیری علل وقوع حادثه و همچنین برخورد قاطع با عامل یا عاملان و افرادی که در پرونده قصور داشتند، در وهله اول پرونده مقدماتی قضایی در دادسرای عمومی و انقلاب آبادان تشکیل شد.

دادستان خوزستان تصریح کرد: در ابتدای وقوع حادثه نیز دادستان آبادان پس از حضور در محل دستورات قضایی مبنی بر جمع آوری ادله، بررسی موضوع، علت وقوع حادثه و دستگیری و جلب مقصران حادثه را به ضابطان قضایی صادر کرد.

جعفری چگنی تصریح کرد: سازمان پزشکی قانونی استان خوزستان تیم مستقلی اعم از پزشکان و پرسنل خود را در شهرستان آبادان مستقر کرد که کنار بازپرس رسیدگی کننده به پرونده و در بیمارستانی که تعدادی از مصدومان حادثه در آن محل بستری بودند، معایناتی را بر روی آن‌‎ها انجام دادند.

صدور جواز دفن توسط پزشکی قانونی استان خوزستان برای ۳۵ نفر از جانباختگان حادثه متروپل آبادان

وی افزود: تیم پزشکی قانونی در کنار اقدامات خود با آزمایشگاه‌هایی که در تعیین هویت اجساد فعالیت دارند ارتباط برقرار کرده و آزمایش‌هایی از قبیل آزمایش ژنتیکی DNA جهت تعیین هویت برخی از جانباختگان صورت گرفت.

دادستان خوزستان گفت: سازمان پزشکی قانونی استان تاکنون برای ۳۵ نفر از جانباختگان حادثه متروپل آبادان جواز دفن صادر کرده و اجساد تحویل خانواده‌ آن‌ها شده است.

وی افزود: در راستای دستورات قضایی بازپرس رسیدگی کننده به موضوع، اداره تشخیص هویت پلیس آگاهی استان خوزستان با استفاده از آزمایشگاه جنایی خود و با اثربرداری از کلاسه انگشت جانباختگانی که هویتشان مشخص نبود، نظرات کارشناسی خود را در امر تایید هویت اجساد به بازپرس ارائه کردند.

جعفری چگنی با بیان اینکه جدای از فعالیت هیئت قضایی رسیدگی کننده برای بررسی علت وقوع حادثه، نظرات متخصصان فنی دیگر سازمان‌های مرتبط در خصوص علت وقوع حادثه اخذ و از آن‌ها استفاده شد، گفت: کارگروهی قضایی متشکل از همکاران با تجربه در دادگاه‌ها و دادسراها جهت بررسی ابعاد حقوقی و مختلف این حادثه تشکیل شد.

پرداخت غرامت یا برقراری مستمری کارگران متروپل توسط سازمان تامین اجتماعی

وی افزود: در کنار اقدامات قضایی، موضوع پرداخت دیه مصدومان، متوفیان و افرادی که دچار خسارات شدند را پیگیری کرده و از آنجایی که مالک و پیمانکار ساختمان متروپل قراردادهایی را با برخی از بیمه‌‎ها داشتند، شورای هماهنگی بیمه استان تشکیل شد و با دعوت از بیمه‌های طرف قرارداد با این پروژه، اقدامات لازم برای تسهیل در پرداخت خسارات و دیه صورت گرفت.

دادستان خوزستان با اشاره به صدور دستورات قضایی به سازمان تامین اجتماعی استان، بابت انجام تعهدات خود نسبت به ورثه متوفیان کارگر، گفت: از آنجایی که تعدادی از جانباختگان این حادثه کارگرانی بودند که در زمان وقوع ریزش ساختمان در حال کار بودند، پیگیری‌ها برای پرداخت غرامت توسط سازمان تامین اجتماعی و یا برقراری مستمری‎هایشان صورت گرفت.

وی افزود: با دعوت از مدیرکل کار، رفاه و امور اجتماعی استان پیگیری‎ها برای پرداخت حقوق کارگرانی که برای این پروژه فعالیت داشتند و پس از وقوع حادثه از کار بیکار شدند، صورت گرفت و بنا شد تا بیمه بیکاری به کارگران از کار بیکار شده پرداخت شود.

انجام اقدامات لازم برای صدور سریع قرارنهایی و کیفرخواست پرونده متروپل به دادسرا

وی افزود: این موارد از جمله اقدامات مهمی بود که در ۱۱ روز گذشته تا به امروز در دادستانی مرکز استان خوزستان در شهرستان آبادان انجام شده است.

جعفری چگنی تصریح کرد: در پی این هستیم تا در اسرع وقت و در سریع ترین زمان ممکن قرار نهایی و کیفرخواست را در دادسرا صادر کنیم تا پرونده به دادگاه ارجاع شود.

وی افزود: همچنین دستورات قضایی برای تخریب باقی مانده ساختمان و با اخذ نظر کارشناسان ذی‌ربط از جمله سازمان نظام مهندسی، راه، مسکن، و شهرداری صادر شده است.

دادستان خوزستان بیان کرد: روز گذشته نیز به همراه مسئولان قضایی شهرستان آبادان با خانواده‌های جانبختگان حادثه متروپل دیدار کردیم و‌ در جریان‌مسائل انها قرار گرفتیم.

پست بعدی

واژگونی پژو ۴۰۵ جان ۳ تن را گرفت

ج ژوئن 3 , 2022
اعتمادآنلاین| مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور از مرگ سه تن درپی واژگونی یک دستگاه سواری پژو ۴۰۵ در محور نیکشهر به چابهار خبر داد. به گزارش ایسنا، مجتبی خالدی در این‌باره گفت: در ساعت ۱۲:۲۸ ظهر امروز یک دستگاه سواری پژو ۴۰۵ در حال حرکت در محور نیکشهر به […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000