تشریح جزییات آغاز واردات شکر از هند و برزیل

اعتمادآنلاین|

حسن افراشته‌پور با تایید خبر ممنوعیت صادرات شکر از هند، گفت: هند تا پایان مرداد مجوز یک میلیون تن کدهای صادراتی را صادر کرد که از این میان حدود 500 هزار تن از این کدهای برای ایران است؛ بدون تردید در 3 ماه آینده این حجم از شکر از هند وارد ایران می‌شود.

به گزارش ایلنا، این فعال اقتصادی با بیان اینکه هیچگونه محدودیتی برای خرید شکر از برزیل وجود ندارد، تصریح کرد: بعد از اتمام بارگیری‌ها از هند برای تامین نیاز در ماه‌های تیر و مرداد شکر را از برزیل وارد می‌کنیم.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن تامین کنندگان غلات ایران؛ روند صادرات شکر از کشورهای تامین‌کننده محدود شده اما منتفی نشده است و همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به افزایشی شدن قیمت جهانی شکر، تاکید کرد: قیمت شکر در بورس کالای نیویورک ( فیوچر نیویورک) در بالاترین سطح قرار گرفته است و اگر قیمت آتی نیویورک تغییر نکند قیمت شکر در بازار داخلی حدود 19 هزار و 500 تومان می‌شود.

افراشته‌پور تصریح کرد: قیمت مصوب شکر در بازار داخلی کیلویی 18 هزار تومان تعیین شده است از این‌رو تجار رغبتی نسبت به واردات ندارند و بیشتر بخش دولتی در این زمینه ورود کرده است.

وی قیمت 18 هزار تومانی شکر درب کارخانه را منطقی ندانست و افزود: ارز واردات شکر، نیمایی و شناور است از این‌رو کیلویی 20 هزار تومان شکر درب کارخانه منطقی است.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که برخی کارشناسان بر این باورند که ممکن است بحران جهانی غذا از غلات به شکر سرایت کند آیا شما این دیدگاه را می‌پذیرید؟ گفت: بدون تردید ایران با بحران شکر مواجه نخواهد شد. درحال حاضر 100 هزار تن شکر، وارد شده از سوی بخش خصوصی در بنادر ایران پهلو گرفته است و در 10 روز آینده نیز 3 فروند کشتی از هند وارد کشور می‌شود از این‌رو مشکل ما در تامین شکر نسبت به سایر غلات کمتر است.

بنا به اظهارات افراشته‌پور؛ میانگین مصرف شکر سال گذشته حدود 2 میلیون و 400 هزار تن بوده است اما با توجه به افزایش نرخ شکر و کاهش سرانه مصرف پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف شکر در بازار داخلی کاهشی شود.

وی با اشاره به محدود شدن روند صادرات شیرینی و شکلات بعد از افزایش نرخ آرد و روغن، گفت: میزان شکر مصرفی در صنعت تقلیل پیدا کرده است از این‌رو پیش‌بینی می‌کنیم میزان مصرف شکر حدود 2 میلیون و 100 هزار تن شود.

عضو هیات مدیره انجمن تامین کنندگان غلات ایران نرخ شکر در بازار برزیل را حدود 570 دلار در تن دانست و افزود: نرخ شکر هند حدود 540 دلار در تن است.

افراشته‌پور با بیان اینکه در سال جاری باید حدود 800 هزار تن شکر وارد کشور شود، گفت: تولید داخلی کفاف نیازمان را نمی‌دهند از این‌رو چاره‌ای جز واردات نداریم. شرکت بازرگانی دولتی در سال جاری حدود 400 هزار تن شکر وارد کرده است و اگر واردات شکر بخش خصوصی به این حجم اضافه شود در نتیجه مشکلی در تامین شکر نخواهیم داشت.

پست بعدی

حضور رئیس جمهور در پایانه مرزی جلفا

پ ژوئن 2 , 2022
اعتمادآنلاین| سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر پنجشنبه در ادامه سفر استانی یک روزه خود به آذربایجان شرقی در پایانه مرزی جلفا به عنوان قدیمی ترین پایانه مرزی کشور حاضر شد. به گزارش فارس، رئیس جمهور پیش از حضور در این پایانه و بلافاصله پس از ورود به فرودگاه بین […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000