وزارت نفت خواستار حذف یارانه گاز مشترکان پرمصرف شد

اعتمادآنلاین|

جواد اوجی، وزیر نفت در پیشنهادی رسمی به هیات دولت، فرمول وزارت نفت برای تغییر تعرفه گاز خانگی در سال جاری را ارائه کرد.

به گزارش پارسینه، این پیشنهاد در اجرای بند (م) تبصره (۱) و بند (ک) تبصره (۱۰) قانون بودجه سال ۱۹۰۱ کل کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به دولت ارائه شده است.

برهمین اساس، قرار است با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکین کم مصرف خانوار‌های محروم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور برابر صفر، مشترکین تا الگوی مصرف به صورت یارانه‌ای، مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی (آی. بی. تی) تعیین شود.

متن کامل درخواست وزارت نفت از دولت به شرح ذیل است:

۱- مصارف تا انتهای پله سوم جداول دوره سرد و گرم به عنوان مشترکین تا الگوی مصرف و مصارف بالاتر به عنوان مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف، تعیین می‌شود.

تعرفه گاز خانگی برای مصارف پله اول در دوره سرد معادل هزینه پالایش، انتقال توزیع و فروش هر مترمکعب گاز طبیعی، مصارف پله‌های دوم و سوم هر یک معادل ۲۰ درصد بالاتر از پله قبل و مصارف پله‌های چهارم به بعد هر یک معادل ۵۰ درصد بالاتر از پله قبل تعیین می‌گردد.

ضمنا تعرفه گاز خانگی برای دوره گرم نیز در پله اول معادل یک و نیم برابر پله اول دوره سرد و سایر پله‌ها مطابق روش فوق تعیین می‌گردد.

وزارت نفت مکلف است تعرفه‌های مذکور را برای اجرا از از ابتدای سال ۱۴۰۱ به نحوی ابلاغ نماید که تعرفه گاز خانگی بالاتر از قیمت گاز طبیعی خوراک پتروشیمی‌ها نشود. دوره سرد سال از تاریخ ۱۹ آبان ماه لغایت ۳۱ فروردین ماه سال بعد و دوره گرم سال از یک اردیبهشت ماه لغایت ۱۰ آبان ماه هر سال تعیین می‌گردد. تعرفه‌های یاد شده بدون احتساب مالیات و عوارض دریافتی توسط شرکت ملی گاز ایران به موجب قوانین می‌باشد.

۲- شرکت ملی گاز ایران موظف است ضمن دریافت اطلاعات خانوار‌های محروم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، تعرفه مشترکان در دامنه مصرف پله‌های ۱ تا ۳ جداول دوره سرد و گرم را از ابتدای سال ۱۹۰۱ به نرخ صفر محاسبه نماید.

تبصره ۱- به منظور اجرای دقیق قانون، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور مکلف هستند جابه جایی و یا خروج مددجو از پوشش سازمان حمایتی خود را به شرکت ملی گاز ایران اعلام نمایند.

تبصره ۲- معافیت گازبهای این بند تنها برای یک اشتراک خانگی از مجموع اشتراک‌های گاز طبیعی هر مددجو قابل اعمال می‌باشد و سایر اشتراک‌های خانگی مددجویان با تعرفه‌های مشابه با سایر مشترکین خانگی محاسبه می‌گردد.

۳- عبارت «حداقل برای ۵ روز متوالی غیر تعطیل» جایگزین عبارت «حداقل برای ۱۰ روز متوالی» در بند (۴) تصویب نامه شماره ۱۰۱۷۰۸/ت۵۷۸۰۴ ه مورخ ۱۱ آذرماه ۱۳۹۹ و تبصره ذیل به این بند اضافه می‌شود.

تبصره – در صورتی که کاهش مصرف گاز طبیعی از طریق جایگزینی با سوخت‌های مایع معادل صورت پذیرد، این سهم از جایگزینی مشمول این بند نمی‌شود.

۴. از ابتدای سال ۱۴۰۱ تعرفه گاز طبیعی صنوف تولیدی وزارت صمت و صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی (به غیر از پرورش گل و گیاه، پرورش دام و طیور و پرورش آبزیان پرورش حشرات و…) معادل ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها (حداکثر پنج هزار ریال) تعیین می‌گردد.

پست بعدی

سکه ۱۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان قیمت خورد

چ ژوئن 1 , 2022
اعتمادآنلاین| امروز (۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ) قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ۱۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی۳ میلیون […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000