فضا برای سواپ نفت و گاز بین ایران و روسیه فراهم است؟

اعتمادآنلاین|

علی‌اصغر زرگر درباره امکان سواپ نفت و گاز بین ایران و روسیه اظهار داشت: فعلا روسیه در رقابت سرسختانه با ما قرار دارد و بنا ندارد گلوگاه گاز اروپا را از دست بدهد، دو خط لوله عمده برای انتقال گاز به اروپا دارد که البته یکی از آنها به دلیل جنگ با اوکراین فعلا متوقف مانده است، اما در عین حال بخش عمده‌ای از گاز اروپای مرکزی و غربی به روسیه وابسته است. روس‌ها همواره سعی کرده‌اند که به طور مستقیم و غیرمستقیم کارشکنی کنند تا ایران نتواند به اروپا گاز صادر کند.

به گزارش ایلنا، وی افزود: زمانی سوئیس پروژه‌ای داشت که در ایران سرمایه‌گذاری کند که بخشی به خاطر تحریم‌های امریکا و بخشی هم به خاطر رقابت با روسیه متوقف شد بنابراین از نظر گازی به نظر نمی‌رسد که راهی برای سواپ وجود داشته باشد یعنی نظر روسیه بر این است که انحصار کامل صادرات گاز به اروپا را در دست خود داشته باشد و این از اهرم‌های قدرتمندی است که خیلی از کشورها نمی‌توانند روس‌ها را تحریم کنند چراکه وابستگی کاملی به گاز این کشور دارند.

این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی تصریح کرد: در مورد نفت هم ما مرز مشترکی نداریم، روسیه میزان زیادی نفت صادر می‌کند و به عنوان یک عضو غیراوپک هماهنگی‌هایی با میزان عرضه و قیمت‌گذاری دارد، اکنون با تخفیف‌هایی که برای برخی مشتریان مثل چین که زمان تحریم هم از ما نفت می‌خریدند، قائل می‌شود، سعی بر این دارد که بازار ایران به چنگ بیاورد.

وی تاکید کرد: ما مرز مشترکی با روسیه نداریم بنابراین به نظر نمی‌رسد مسئله سواپ اجرایی شود مگر اینکه در یک رابطه دوستانه ائتلافی بین ایران و روسیه در مقابل غرب و امریکا ایجاد شود، فرض کنیم روسیه بخواهد مقداری نفت و گاز را برای ایران بفروشد و نفت و گاز ایران را در خلیج‌فارس با کشتی‌های خودش تحویل بگیرد. باتوجه به رقابت روسیه در رابطه با صادرات گاز به اروپا و حفظ انحصار و میزان مازاد نفتی که دارد و با توجه به تحریم‌ها، به نظر نمی‌رسد این فضا فراهم شود. اما به نظر می‌رسد امکان سواپ با قطر بیشتر باشد زیرا در نظر دارند کمبود گاز اروپا را تامین کنند و مذاکراتی هم انجام شده است، امکان دارد یک خط لوله از مسیر عراق و خلیج فارس به اروپا کشیده شود و ایران هم می‌تواند مشارکت کند.

زرگر درباره تبادل برق هم گفت: ما با روسیه مرز مشترکی نداریم که امکان تبادل برق را داشته باشیم، اما از مسیر ارمنستان و آذربایجان امکان اجرایی شدن وجود دارد، احتمالا در آینده شبکه‌های برقی روسیه از طریق ارمنستان و آذربایجان به ایران متصل شده و تبادلاتی انجام شود.

پست بعدی

درخواست از ناشران و کارگزاران برای ثبت نام سهامداران در سامانه سجام

ی مه 29 , 2022
اعتمادآنلاین| معاون عملیات شرکت سپرده گذاری مرکزی اوارق بهادار و تسویه وجوه (سمات) در نامه های جداگانه ای از کارگزاران و ناشران درخواست کرد تا نسبت به ثبت نام سهامداران در سامانه سجام اقدامات لازم را انجام دهند. به گزارش تسنیم، در این نامه به کارگزاران و ناشران آمده است: […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000