پترو پروشنکو رئیس جمهور پیشین اوکراین ممنوع الخروج شد

اعتمادآنلاین|

دفتر پترو پروشنکو رئیس جمهور پیشین اوکراین اعلام کرده است که وی با وجود توافق سیاسی انجام گرفته پس از آغاز جنگ، ممنوع الخروج شده و اجازه خروج از کشور را ندارد.

به گزارش ایرنا از رادیو اروپای آزاد، «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور پیشین اوکراین دیروز شنبه گفت که اجازه خروج از کشور را ندارد. وی دولت کی‌یف را از زمان حمله روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه متهم به نقض آتش بس سیاسی کرد.

گفته می شود از زمان آغاز جنگ در اوکراین این دومین بار است که پروشنکو تلاش می کند از مرز لهستان عبور کند. مقامات گمرک می گویند پروشنکو به دلیل اتهام خیانت اجازه خروج از کشور را ندارد. وی پیش از این سوگند یاد کرده بود که از اوکراین در برابر عملیات نظامی روسیه محافظت کند.

پوروشنکو از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ زمام قدرت را در دست داشت و حزب "همبستگی اروپایی" او دومین حزب بزرگ در پارلمان اوکراین پس از حزب حاکم "خادم مردم" متعلق به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور است.

پوروشنکو پس از اعتراضات مردمی در سال ۲۰۱۴ که «ویکتور یانوکوویچ» رئیس جمهور مورد حمایت روسیه را از قدرت کنار زد، به عنوان رئیس یک دولت طرفدار غرب انتخاب شد.

اما در انتخابات سال ۲۰۱۹ زلنسکی، پوروشنکو را در کارزار مبارزه با فساد و مهار نفوذ الیگارش ها شکست داد.

در ماه ژانویه سال جاری میلادی هم پوروشنکو در پرونده ای به خیانت متهم شد که او و حامیانش آن را به عنوان انگیزه سیاسی رد کردند.

از جمله اتهامات علیه پوروشنکو به عنوان یکی از ثروتمندترین مردان اوکراین، فروش زغال سنگ برای تامین مالی جدایی طلبان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ است؛ زمانی که وی هنوز رئیس جمهور بود.

منظور پروشنکو از آتش بس سیاسی آن است که پارلمان اوکراین پس از حمله روسیه، چندین حزب طرفدار روسیه را ممنوع اعلام کرد و به سایر احزاب هم اجازه داد تا تنها تحت یک توافق ضمنی فعالیت کنند که بر اساس آن همه احزاب اختلافات سیاسی داخلی را کنار می‌گذارند و علیه جنگ متحد می شوند.

اما دفتر پروشنکو روز گذشته (۲۸ مه) اعلام کرد که وی اجازه خروج از کشور را ندارد و دولت کی‌یف را به نقص توافقنامه متهم کرد.

پروشنکو قرار بود به عنوان بخشی از هیات اوکراینی به نشست مجمع پارلمانی ناتو در لیتوانی سفر کند و مجوز رسمی سفر را نیز دریافت کرده بود.

پست بعدی

وزیر کشاورزی: همه جای دنیا جوجه‌های یک‌روزه را معدوم‌ می‌کنند

ی مه 29 , 2022
اعتمادآنلاین| وزیر جهاد کشاورزی گفت: در زمینه تولید مرغ، در هفته‌های اخیر بازار به‌گونه‌ای به تعادل رسیده که قیمت فروش مرغ اکنون در میادین و خرده‌فروشی‌ها بسیار کمتر از نرخ مصوب است که خود این مسأله هم اکنون به نوعی به نفع مصرف‌کنندگان است. به گزارش روزنامه ایران، وزیر جهاد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000