ریزش‌ مرگبار ساختمان‌ها؛ سریالی که ادامه دارد

اعتمادآنلاین|

باز هم ریزش، باز هم آوار، باز هم خون و خاک و خاشاک. این بار در آبادان؛ ساختمان متروپل. این اولین بار نیست. آخرین بار هم نخواهد بود اگر ایمنی اصل اول نباشد. ساختمان پلاسکو نه فقط بر سر آتش‌نشانان و محبوس‌شدگان که بر سر همه ما آوار شد و بعد از آن باز هم شاهد تکرار و تکرار حوادثی مشابه، با دلایل گوناگون هستیم، هرچند شاید کوچک‌تر و با آمار و ارقام پایین‌تر. در همین یک سال گذشته حداقل دو حادثه بزرگ رخ داده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، نمونه این حوادث همان حادثه رباط‌کریم است که 28 بهمن سال 1400 به وقوع پیوست. ساعت 20:10 بود که ساختمانی سه طبقه در محله شیرین ناگهان بر سر ساکنانش آوار شد. امدادگران به محل رفتند. حکایت همان حکایت همیشگی بود. وحشت، عملیات نجات، اضطراب، آواربرداری، اضطراب، سگ‌های زنده‌یاب، ترس، ویرانی و جنازه. یک، دو، سه، چهار… شمار کشته‌شدگان آن حادثه به 9 نفر رسید و همین تعداد نیز زخمی و راهی بیمارستان شدند. دلیل آن اتفاق نشت گاز و انفجار اعلام شد.

ریزش‌ مرگبار ساختمان‌ها؛ سریالی که ادامه دارد

قبل از حادثه رباط‌کریم زنگ حادثه در تبریز به صدا درآمده بود. درست در آخرین روز پاییز سال گذشته. ساعت 17:51. صدای انفجار در کوی بهشتی به آژیر آمبولانس‌ها گره خورد و امدادگران پنج جنازه از زیر آوار بیرون کشیدند. 15 مصدوم هم روانه بیمارستان شدند. این بار هم علت حادثه انفجار گاز اعلام شده بود.

روز 27 بهمن سال گذشته نیز حادثه‌ای در نسیم‌شهر به وقوع پیوست؛ حادثه‌ای که کشته نداشت چون ساختمان قبل از ریزش تخلیه شده بود. رئیس آتش‌نشانی نسیم‌شهر همان زمان گفت اگر اقدام جدی و سختگیرانه آتش‌نشانی نبود و ساختمان تخلیه نمی‌شد این حادثه دست‌کم 30 کشته بر جا می‌گذاشت.

در آن حادثه ساختمان پنج طبقه و 10 واحدی در محله حصارک بر اثر گودبرداری غیراصولی در مجاورتش به طور کامل تخریب شد.

حوادث مشابه زیادی در یک سال گذشته در گوشه و کنار کشور به وقوع پیوسته است؛ حوادثی که شاید از نظر آمار به چشم نیاید، اما ارزش جان‌ها در نمودارها نمی‌گنجد. علت حادثه آبادان هنوز مشخص و قطعی نیست اما حوادث گذشته نشان داده هر وقت ریزشی اتفاق افتاده سهل‌انگاری، بی‌احتیاطی و غفلتی در میان بوده است.

پست بعدی

امضای چند سند همکاری و تفاهم‌نامه مشترک در سفر وزیر صمت به عمان

د مه 23 , 2022
اعتمادآنلاین| «سیدرضا فاطمی امین» در این سفر گفت‌وگوهای دو جانبه ای باهدف توسعه همکاری‌های صنعتی انجام داد. به گزارش ایرنا، به نقل از وزارت صمت (شاتا)، بر اساس چشم‌انداز ترسیم‌شده قرار است حجم مبادلات تجاری ایران و عمان به بیش از یک میلیارد دلار در سال برسد؛ این رقم اکنون […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000