صدور کارت ملی ویژه ایرانیان خارج از کشور در دستور کار است

اعتمادآنلاین|

علیرضا ساوری، رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه درباره تدابیر موجود برای حمایت حقوقی از ایرانیان خارج از کشور اظهار کرد: همراهی و هم سویی نمایندگان دستگاه‌های گوناگون در اجرای وظایف و تکالیفی که در حوزه ارتقای آگاهی‌ها و گسترش فرهنگ پیشگیری از وقوع جرم برعهده دارند امیدوار کننده است.

به گزارش میزان، وی با بیان اینکه معاونت پیشگیری از وقوع جرم در حوزه تولید محتوا برای پیشگیری از جرایم ایرانیان خارج از کشور در سه بخش اقداماتی را تربیت داده است، افزود: یک بحث مربوط به آن دسته از ایرانیانی است که در قالب گردشگر قصد عزیمت به خارج از کشور را دارند. برای این دسته از ایرانیان به تفکیک کشورهای مقصد محتواهای جداگانه‌ای تعریف شده است.

ساوری با بیان اینکه به هریک از گردشگران ایرانی متناسب با مقصد سفری که در پیش دارند توصیه‌های مربوط به آن سفر اطلاع‌رسانی می‌شود، بیان کرد: محتواهایی در این خصوص تولید شده است که در اختیار آژانس‌های مسافرتی قرار می‌گیرد و در هنگام صدور بلیط برای مسافران نسبت به ارسال یک نسخه از این توصیه‌ها در قالب پیامک یا با استفاده از شبکه‌های اجتماعی اقدام می‌شود.

ساوری با اشاره به درج توصیه‌های مسافرتی توسط دستگاه‌ها درباره بایدها و نبایدهای سفر به خارج از کشور در ذیل تارنمای وزارت امور خارجه ،تاکید کرد: این سامانه از قبل فعال شده و در حال حاضر محتواهای تولید شده در آن به روزرسانی می‌شود و امکان در اختیار قرار گرفتن آن برای همه مسافران وجود دارد.

وی، گفت: در موضوع رسیدگی به جرایم ایرانیان خارج از کشور تنها بر جمعیتی که به صورت شناور بین ایران و بعضی از کشورهای همسایه در تردد هستند، تمرکز نداریم و کمیته پیشگیری از جرم ایرانیان خارج از کشور روی دو گروه هدف تمرکز کرده است.

ساوری با بیان اینکه گروه اول ایرانیانی هستند که در قالب گردشگر قصد خروج از کشور را دارند، ادامه داد: گروه دوم هم ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند. برای ایرانیان مقیم خارج از کشور مسئله معاضدت‌های حقوقی و قضایی و اطلاع‌رسانی و مشاوره حقوقی و قضایی مطرح است. از این رو براساس مصوبه‌ای که در این موضوع وجود دارد در تلاش هستیم تا از طریق وزارت امور خارجه و برخی از دستگاه‌های مسئول، وکلا‌ی خوشنام یا حرفه‌ای در داخل یا خارج از کشور را شناسایی کنیم که فهرست اسامی آنها در یک سامانه اینترنتی قرار گیرد.

وی افزود: با این اقدام آن افرادی که نیاز به مشاوره و معاضدت حقوقی و قضایی مشاوران دارند، می توانند از طریق ورود به این سامانه به اطلاعات وکلا دسترسی پیدا کنند. این افراد همچنین می‌توانند از این وکلای خوشنام مشاوره‌های حقوقی و قضایی را به صورت رایگان دریافت کنند که این موضوع دارای جنبه‌ها و آثار پیشگیرانه است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم ایجاد سامانه پرسمان تردد را از جمله سایر اقدامات در این بخش دانست و گفت: کارگروه حقوقی – قضایی کمیته پیشگیری از جرایم ایرانیان در زمینه تقویت سامانه پرسمان تردد مصوباتی را داشته است که این کمیته از بسیاری جرایم و تخلفات احتمالی مانند جعل و کلاهبرداری که ممکن است برای ایرانیان خارج از کشور پیش آید جلوگیری می‌کند.

وی عنوان کرد: گاهی کلاهبردارانی در خارج از کشور با تکیه بر سیاست ایران‌هراسی، ایرانیان مقیم خارج را از سفر به کشور برحذر می‌دارند و با گرفتن وکالت از آنها اقدام به فروش اموال آنها به نام خود می‌کنند که سامانه پرسمان تردد از بسیاری از جرایم و تخلفات احتمالی در این حوزه‌ها جلوگیری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه با ایجاد کد ملی یا صدور کارت ملی ویژه ایرانیان خارج از کشور امکان استعلام از سامانه پرسمان تردد برای آنها فراهم می‌شود، بیان کرد: پس از اختصاص کد ملی برای ایرانیان خارج از کشور، امکان استفاده از سامانه پرسمان تردد، امکان استفاده از خدمات و معاضدت‌های حقوقی و قضایی در قالب مشاوره‌های رایگان صورت می گیرد و جزو موضوعات در دستورکار کمیته پیشگیری از جرایم ایرانیان است.

پست بعدی

از حصر تا آزادی در برنامه «۵۷۸ روز»

ی مه 22 , 2022
روایتی از ۵۷۸ روز مقاوت، ایثار و پیروزیِ مردم در برنامه «۵۷۸ روز» از شبکه دو سیما روانه آنتن خواهد شد.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000