آقای رئیسی به خودت بیا/ اصلاحات اقتصادی بدون برجام و تصویبFATF ممکن نیست

اعتمادآنلاین|

مهدی پازوکی در یک مصاحبه گفت:

به گزارش آرمان ملی، کسانی امروز مدعی اصلاحات اقتصادی هستند که تا دیروز با اصلاحات کوچک اقتصادی مخالف بودند و آن را پدیده‌ای نئولیبرالیستی می‌خواندند. این در حالی است که نئولیبرالیسم اصلا وجود خارجی ندارد. این افراد برای اینکه مخالفان خود را ساکت کنند هر مخالفی که اظهارنظر کند را به نئولیبرال بودن متهم می‌کنند. اگر ما به دنبال اصلاحات اقتصادی هستیم در مرحله نخست باید انحصارات را از بین ببریم. در اقتصاد ایران پدیده‌ای به نام خصولتی‌ها وجود دارد. کشور را با شعار و وعده نمی‌توان مدیریت کرد، بلکه مدیریت کشور نیازمند تدبیر و عقلانیت است. یکی از الزامات اصلاحات اقتصادی این است که افراد شایسته را در مسندهای کلیدی مورد استفاده قرار بدهیم.

*اصلاحات اقتصادی نیاز به سرمایه اجتماعی دارد و سرمایه اجتماعی نیز زمانی تقویت می‌شود که با جهان تعامل سازنده و مثبتی داشته باشیم. ما باید بپذیریم که برجام به سود ماست

*امروز صنعت نفت ایران برای اینکه بتواند جایگاه خود را در انرژی جهان به دست بیاورد، نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی دارد به همین دلیل باید چالش هسته‌ای با غرب پایان گیرد و در زمینه برجام به توافق برسیم. نکته مهم در این زمینه پذیرش اف ای تی اف است. هنگامی‌که ما برجام را پذیرفتیم اگر اف ای تی اف را نپذیرفته باشیم، نمی‌توانیم به‌خوبی مراودات اقتصادی خود را انجام بدهیم. اگر ما اف ای تی اف را نپذیریم، امکان اینکه سیستم بانکی ما با جهان ارتباط داشته باشد از بین می‌رود. به همین دلیل پذیرش اف ای تی اف به سود ما خواهد بود. به نظر می‌رسد برخی از چنین وضعیتی به دلیل اینکه منافع آنها را تأمین می‌کند حمایت می‌کنند. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اصلاحات اقتصادی ارتباط مثبت و سازنده با جهان است

*سرمایه‌ای که ایرانیان خارج از کشور در اختیاردارند بین400 تا800 میلیارد دلار است. اگر ده درصد این پول نیز وارد اقتصاد ایران شود مشکل بیکاری در کشور حل خواهد شد و نرخ رشد اقتصادی فزاینده خواهد شد. بر اساس تفکر اقتصاد دولتی نرخ رشد با بودجه به دست می‌آید که اشتباه است و در واقع چنین نیست. اقتصاد دستور و فرمان نمی‌پذیرد و کسانی که قصد دارند اقتصاد را به‌صورت دستوری مدیریت کنند اشتباه می‌کنند. اقتصاد به فضای مناسب کسب‌وکار نیاز دارد و برای اینکه فضای کسب‌وکار ایجاد شود باید شفافیت به اقتصاد ایران بازگردد و دست دلالان و کلاهبرداران از اقتصاد ملی کوتاه شود.

پست بعدی

اعلام نرخ جدید سیمان در بازار

ش مه 21 , 2022
بررسی های میدانی حاکی از آن است که قیمت هر پاکت سیمان سفید ساوه ۴۰ کیلویی ۱۰۶ هزار تومان است.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000