دیتا در خدمت شهروندان و دولتمردان

اعتمادآنلاین|

محمد آوخ- کنشگران اجتماعی مجموعه‌ای از ابزارها و روش‌ها را برای پاسخگو و مسئولیت پذیر کردن دولت در اختیار دارند. داده یا دیتا ابزاری متفاوت و مفید برای پاسخگو کردن دولت‌ها در دست کنشگران اجتماعی است.

داده به مجموعه‌ای از حقایق یا شواهد گفته می‌شود که به منظور رسیدن به تجزیه و تحلیلی بی طرفانه و به دور از جانبداری گردآوری شده باشد. فعالیت اجتماعی و آگاهی رسانی عمومی اگر به استناد شواهد و حقایق قابل اتکاء انجام شود بر اعتبار تهیه کننده در نزد شهروندان می‌افزاید و شما را به عنوان نهادی مطمئن یا منبع اطلاعاتی بی‌طرف و مستقل معرفی می‌کند. داده را باید به طور مناسب و دقیق گردآوری کرد.

فعالیت‌های حمایت‌گری یا توصیه‌های سیاسی جانبدارانه اغلب موجب بی‌اعتبار شدن جامعه مدنی می‌شوند. این شهرت منفی اغلب بیجاهم نبوده و می‌تواند اعتبار یک سازمان را زیرسئوال ببرد. کنشگرانی که غالباً به وسیله احساسشان نسبت به موضوعی برانگیخته می‌شوند، دیگران را به این قضاوت وا می‌دارند که اقدامات صورت گرفته احساسی، بر اساس گمانه زنی و مغرضانه بوده است. یکی از راه‌های غلبه بر این مشکل بنا نهادن اعتبار تان به عنوان نهادی است که کارش داده محور و استوار بر شواهد است. استفاده از روش گردآوری دقیق داده می‌تواند به شما کمک کند تا تجزیه و تحلیلهای انکارناپذیری را مطرح نمایید که چشم پوشی از آن برای افراد ذینفع دشوار باشد.

یکی از وظایف جامعه مدنی مسئولیت پذیر و پاسخگو نگه داشتن دولتمردان در قبال نیازهای شهروندانی است که آنان را به انتخاب کرده‌اند. پایش فرآیندهای دولتی با استفاده از روش دقیق گردآوری داده و شواهد، جامعه مدنی را قادرمی‌سازد تا دولت را تشویق به شفافیت و مسئولیت پذیری بیشتر کند. این نوع عملکرد داده-محور بالقوه می‌تواند اعتبار جامعه مدنی را بازسازی کند، روابط میان گروه‌های ذی‌نفع را تقویت نماید و در جامعه این احساس را ایجاد کند که دولت و جامعه مدنی به سمت مشترکات بیشتری حرکت می‌کنند.

طرحهای پایش فرآیندهای دولتی که از طریق روش گردآوری علمی داده به انجام می‌رسد، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر توصیه‌های مرتبط با سیاستگذاری داشته باشد. همچنین ایجاد کارزارهای اطلاع رسانی عمومی بر پایه داده قابل اتکاء ممکن است بر تصمیم تصمیم‌ گیران اثربخش‌تر باشد. مقابله با شواهد مستند و مستدل کار سختی است. کارزاری که از دل فعالیت پایش بیرون آمده باشد راحت‌تر ذی‌نفعان را در خصوص نیاز به اصلاحات متقاعد می‌کند.

طرح‌های پایشی را نمی‌بایست به عنوان هدف، بلکه باید وسیله‌ای برای رسیدن به هدف در نظر گرفت؛ همچون مکملی برفعالیتهای جاری نهاد است. یافته‌ها و توصیه‌های بدست آمده از عملیات پایش، تقریباً همیشه راهگشای فرصتهای تازه برای ایجاد تغییر و فعالیت بیشتر است.

گرچه پایش ممکن است از دل فهم عمومی یا تلاشهای حمایتگری جاری حاصل شود، با این حال، داده‌ای که گرد می‌آورید ممکن است خود جرقه کارهای تازه‌ای را زده یا به تقویت فعالیتهای جاری کمک کند.

طرحهای پایشی همچنین ممکن است فرصتهایی برای برقراری رابطه سازنده میان مقامات دولتی و مردم به وجود آورد. تجزیه و تحلیلی که بر پایه داده و شواهد مستندسازی شده بنا شده باشد قابل اعتمادتر است.

پست بعدی

آقای میرسلیم! خیلی خندیدیم/خودروسازان ایرانی با برندهای خارجی رقابت می‌کنند

ج مه 20 , 2022
اعتمادآنلاین| عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با دفاع از خودروسازان، گفت: با توسعه فناوری، محصولات جدید ایران خودرو قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی شده‌اند. به گزارش تجارت‌نیوز، مصطفی میرسلیم، در بازدید از غرفه ایران خودرو در نمایشگاه شهر آفتاب، گفت: با توسعه فناوری، محصولات جدید ایران خودرو قابل رقابت […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000