آیا می‌دانید سرمایه گذاری در صندوق طلا چه مزایایی دارد؟

اعتمادآنلاین|

از گذشته تاکنون طلا به عنوان سرمایه و یکی از مهم‌ترین پشتوانه‌های مالی در میان مردم نقش برجسته‌ای داشته است. سرمایه‌گذاری که همواره با سوددهی بالایی هم همراه بوده است. اما خرید و فروش طلا گاهی اوقات خطرهایی به دنبال دارد. به عنوان مثال دزدیده شدن و یا گم شدن طلا که افراد را برای خرید و فروش این کالای گران‌بها به شک می‌اندازد. صندوق طلا یکی از روش‌های مدرن سرمایه گذاری در بازار طلا است که نیازی به خرید فیزیکی طلا و سکه ندارد. در این مطلب به سراغ این صندوق‌ها رفته‌ایم و به شما می‌گوییم که صندوق طلا چیست و چه مزایایی دارد. با ما همراه شوید.

صندوق طلا چیست؟

یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله در بازار بورس کالا، صندوق سرمایه‌گذاری طلا است. این صندوق‌ها، سرمایه متقاضیان را به خرید وجه نقد و اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلا، اختصاص می‌دهند.

70 درصد دارایی صندوق سرمایه‌گذاری طلا به خرید سکه اختصاص پیدا می‌کند و مابقی آن (30 درصد) صرف خرید اوراق بهادار با درآمد ثابت می‌شود. دو معیار جهانی قیمت دلار و اونس طلا در قیمت گذاری واحدهای این صندوق موثرند. به بیان دیگر هر فرد با سرمایه‌گذاری در صندوق طلا، در واقع روی نرخ ارز و طلای جهان، حساب باز کرده است. می‌توان گفت عامل سوددهی در صندوق های طلا، دو عامل ذکر شده هستند.

سرمایه‌گذاری در تمامی صندوق‌هایی که در بازار بورس قرار دارند، با توجه به تغییر ارزش دارایی‌های موجود انجام می‌شود. به عنوان مثال در صندوق طلا، معیار سوددهی افزایش قیمت و معیار ضرر، کاهش قیمت طلا است.

برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا می‌بایست همان روال سایر صندوق‌های سرمایه را عملی کرد و فرایند خاص و پیچیده‌ای ندارد.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا

سرمایه‌گذاری در بازار طلا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا حد زیادی خطرات خرید طلا به صورت فیزیکی را کاهش می‌دهد. چرا که احتمال به سرقت رفتن، گم شدن و یا حتی آسیب دیدن طلا وجود دارد.

برای کاهش این خطرات و بهره بردن از سود سرشار طلا، بهترین راه سرمایه‌گذاری در صندوق طلا است. این صندوق‌ها، علاوه مزیت‌های فراوانی که دارند، مشکلات خرید فیزیکی طلا را نیز از بین برده‌اند.

از طرفی کارمزد خرید طلا در این شیوه به حداقل می‌رسد برای مثال در خرید فیزیکی، کارمزدی که خریدار باید پرداخت کند 1 الی 2 درصد است در صورتی که کارمزد در صندوق‌های طلا بسیار کاهش یافته و مشتری می‌تواند با کارمزد بسیار کمتری طلای خود را خریداری کند. از جمله دیگر مزایای این شیوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خرید طلا با سرمایه اندک

در این شیوه افراد می‌توانند با پرداخت سرمایه خیلی کمی سهام طلا خریداری کنند در حالی که برای خرید یک سکه باید چند میلیون‌ تومان هزینه صرف شود. با استفاده از صندوق‌های طلا افراد می‌توانند با حداقل مبلغ مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در بورس به بازار طلا و سکه قدم بگذارند و سرمایه‌گذاری در این بازار سودآور و کم ریسک را تجربه کنند.

به صرفه بودن و فروش راحت

سرمایه‌های موجود در بازار طلا به صورت واحد محاسبه می‌شوند و قیمت هر واحد بسیار پایین‌تر از سکه است. به این صورت سهام‌داران می‌توانند در صورت احتیاج داشتن به پول، مقداری از سهام خود را به مقدار نیاز به فروش برسانند.

بنابراین نقدشوندگی بالا یکی از مهمترین مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا به شمار می‌رود. در صندوق طلا، خریداران بسیاری علاقه‌مند به خرید واحدهای صندوق شما هستند.

درباره معایب سرمایه‌گذاری در صندوق طلا هم باید گفت اولا صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، به خودی خود خطر آفرین نیستند و به بازار طلا متکی‌اند. به عبارت بهتر نوسانات بازار طلا بر روی این صندوق‌ها تاثیر می‌گذارند که می‌تواند یک ریسک در نظر گرفته شود.

سخن آخر

خرید طلا یکی از سرمایه‌گذاری‌های عاقلانه از روزگاران گذشته تا به امروز بوده است. اما خرید طلا به صورت فیزیکی خطراتی همچون دزدیده شدن، گم شدن، خراب شدن و… به همراه دارد. این مشکل با به وجود آمدن صندوق طلا حل شده است، چراکه سرمایه افراد در فضایی امن و با سوددهی بالا، نگهداری می‌شود. از طرفی این شیوه مزایای بسیاری نیز دارد، از جمله این‌که متقاضیان می‌توانند با سرمایه اندک هم در بازار سرمایه واحد طلا خریداری کنند و در صورت نیاز به پول مقداری از واحدهای خود را به صورت آنلاین و به راحتی به فروش برسانند.

پست بعدی

تارا ۶۰۰ میلیون تومانی شد/ پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

پ مه 19 , 2022
تجارت نیوز نوشت: نوسانات قیمت خودرو همچنان ادامه‌ دارد. کارشناسان معتقدند شرط کاهش قیمت خودرو ثبات در نرخ دلار است.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000