کابوس ترکیه؛ تجهیز یونان به «اسکادران جنگنده اف-35»

اعتمادآنلاین|

نخست وزیر یونان تایید کرد که این کشور به دنبال خرید جنگنده‌های پیشرفته «اف-۳۵» ساخت آمریکاست،اقدام یکه نیروی هوایی یونان به برتری قابل توجهی نسبت به ترکیه دست می‌یابد.

​به گزارش فارس، به نوشته شماره سه شنبه روزنامه «کیپ تاکینگ گریس» «کیریاکوس میتسوتاکیس» رئیس جمهور یونان تایید کرد که یونان به خرید جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ ساخت ایالات متحده چشم دوخته و یک پیمانکار دفاعی برجسته آمریکایی به دنبال سرمایه‌گذاری در صنعت هوافضای یونان است.

میتسوتاکیس در مراسمی پس از دیدار با «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده در جمعه گذشته گفت که شرکت «لاکهید مارتین» به طور رسمی علاقه خود را برای سرمایه گذاری در صنایع هوافضای یونان ابراز کرده است

نخست وزیر یونان اظهار داشت: «ما فرآیند دستیابی به یک اسکادران از هواپیماهای اف- ۳۵ را آغاز خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم این هواپیمای فوق‌العاده را تا قبل از پایان این دهه به نیروی هوایی یونان اضافه کنیم.»

یک رسانه یونانی دیگر نیز چندی قبل نوشت که دولت آمریکا پیشنهاد فروش جنگنده نسل پنجم اف-۳۵ را به یونان ارائه کرده، رویدادی که باعث برتری هوایی محرز یونان برابر ترکیه خواهد شد.

به نوشته وبگاه «آتن نیوز»، طبق اطلاعات ستاد نیروی هوایی یونان، پیشنهاد ایالات متحده مربوط به فروش ۲۰ جنگنده اف-۳۵ لایتنینگ۲ به مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار به یونان است. این مبلغ شامل زیرساخت‌های لازم در پایگاه هوایی برای استقرار این جنگنده و برای سامانه‌های ارتباطی و اتصال آن‌ها با پدافند هوایی یونان خواهد بود.

با توجه به چراغ سبز آمریکایی‌ها، اگر یونان تصمیم به پیوستن به این برنامه داشته باشد، اولین جنگنده از ۲۰ جنگنده اف-۳۵ باید سال ۲۰۲۶ به نیروی هوایی این کشور تحویل داده شود و آخرین آن نیز پنج سال بعد خواهد بود.

به گفته طرف یونانی، دستیابی به جنگنده اف-۳۵ امکان برداشتن گام بزرگ دیگری در جهت برتری مطلق هوایی در درجه اول برابر ترکیه را ممکن می‌سازد.

اخیرا مشاور رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه موازنه قوا بین ترکیه و یونان پس از کمک نظامی غرب به آتن تغییر کرده، گفت که کار ارتش ترکیه دشوارتر شده است. «مسعود حکی کاشین» مشاور رئیس جمهور ترکیه در امور امنیتی و سیاست خارجی که خود افسر سابق نیروی هوایی ترکیه نیز بوده گفت که برتری هوایی پس از خرید هواپیماهای جنگنده جدید به یونان رسیده است.

پست بعدی

دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در بغداد

س مه 17 , 2022
اعتمادآنلاین| به زودی حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با فیصل بن فرهان وزیر امور خارجه عربستان سعودی در عراق دیدار خواهند کرد. به گزارش فارس، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه توافقات اولیه بین تهران و ریاض انجام شده است، گفت: در آینده نزدیک دیداری بین […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000