مرگ مشکوک جوان نخبه؛ قتل یا سهل‌انگاری

اعتمادآنلاین|

پسری که متهم است با خوراندن یک ماده مسکر به دوستش باعث مرگ او شده است برای بار دوم به اتهام قتل عمد پای میز محاکمه رفت.

به گزارش اعتمادآنلاین، این مرد جوان متهم است دو سال قبل دوست نخبه‌اش را که بورسیه دانشگاه بوستون آمریکا شده بود به خانه دعوت کرده و با خوراندن یک ماده شیمیایی او را به قتل رسانده است. هر چند متهم قتل عمدی را رد کرد اما دیوان عالی کشور ادعای او را درست تشخیص نداده است.

بر اساس محتویات پرونده دو سال قبل پسر جوانی به نام سامان که دانشجوی دکترا بود با اورژانس تماس گرفت. وی که هراسان بود، گفت: دوستم به خاطر خوردن محلول شیمیایی حالش بد شده است.

وقتی ماموران اورژانس به خانه سامان رفتند، با جسد دوست ۲۵ساله او به نام شهاب روبه‌رو شدند. در پی مرگ مشکوک شهاب که بورسیه دانشگاه بوستون آمریکا بود، پلیس به بررسی پرداخت.

اعترافات متهم پرونده

سامان در بازجویی‌ها گفت: من و شهاب از دبیرستان با هم دوستان صمیمی و هر دو از نخبگان بودیم. ما هر دو با هم در دانشگاه شریف درس می‌خواندیم. من دانشجوی دکترا بودم و به تازگی شهاب بورسیه دانشگاه بوستون آمریکا شده و قصد مهاجرت داشت.

وی ادامه داد: من به تازگی نامزد کرده بودم و مقتول وقتی فهمید او را برای مراسم عقد دعوت نکرده‌ام از من دلخور شد. به همین خاطر مدتی بود رابطه ما با هم قطع شده بود؛ اما وقتی فهمیدم قصد مهاجرت دارد بار دیگر با او تماس گرفتم و رفت و آمد ما با هم شروع شد. ما رابطه خیلی خوبی با هم داشتیم.

متهم گفت: آن روز دوستم با من تماس گرفت و خواست به خانه ما بیاید. من محلول شیمیایی اعتیادآوری را تهیه کرده بودم. خودم هم سال‌ها بود به آن اعتیاد داشتم و می‌دانستم این ماده اعتیادآور است و مصرف زیاد آن می‌تواند کشنده باشد. وقتی شهاب به خانه ما آمد محلول را که در یخچال بود سر کشید و حالش بد شد. می‌خواستم او را به بیمارستان برسانم، اما حالش خیلی بد بود. وقتی فهمیدم دیگر نفس نمی‌کشد با اورژانس تماس نگرفتم.

انگیزه‌ای برای قتل نداشتم

متهم ادامه داد: من هیچ انگیزه‌ای برای قتل شهاب نداشتم. احتمالاً چون خودش می‌دانست محلول اثر مستی دارد آن را سر کشید.

به دنبال اظهارات نخبه جوان برای وی کیفرخواست صادر و پرونده‌اش برای رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در ابتدای جلسه وکیل اولیای دم در جایگاه ویژه ایستاد و درخواست قصاص را مطرح کرد و گفت: متهم عمدی و احتمالاً به خاطر حسادت دوستش را با خوراندن محلول شیمیایی کشته است.

وقتی متهم در جایگاه ویژه ایستاد منکر قتل عمدی شد و گفت: من از دوران دبیرستان چون زیاد به آزمایشگاه می‌رفتم و محلول‌های شیمیایی را با هم ترکیب می‌کردم به این محلول اعتیادآور دست پیدا کردم و از همان موقع به آن معتاد شدم. خودم همیشه محلول را در خانه درست می‌کردم و می‌خوردم. آخرین بار هم آن را با آبمیوه ترکیب کرده و در یخچال گذاشته بودم که دوستم آن را سر کشید. من می‌خواستم او را به بیمارستان برسانم، اما کار از کار گذشته بود.

وی ادامه داد: وقتی دوستم سر یخچال رفت، من متوجه او نشدم. اگر متوجه شده بودم اجازه نمی‌دادم محلول شیمیایی را بنوشد. من هیچ خصومتی با او نداشتم و ما رابطه خوبی با هم داشتیم.

با پایان دفاعیات متهم، قضات وارد شور شدند و متهم را از اتهام قتل عمدی تبرئه کرده و او را به اتهام قتل شبه عمد به پرداخت دیه محکوم کردند. رأی صادره مورد اعتراض اولیای دم قرار گرفت و آنها مدعی شدند سامان به عمد فرزندشان را کشته است و باید قصاص شود. به این ترتیب پرونده در دیوان عالی کشور مورد بررسی مجدد قرار گرفت.

نقض حکم برائت در دیوان عالی کشور

دیوان عالی کشور بعد از بررسی دقیق اعلام کرد تحقیقات لازم در خصوص ماده کشنده انجام نگرفته است و حتماً دادگاه باید در این زمینه تحقیق می‌کرد تا مشخص شود علت دقیق مرگ چه بوده است و با توجه به اینکه هر دو طرف پرونده یعنی مقتول و متهم سواد بالایی در خصوص این مساله داشتند بنابراین خوردن این ماده از روی سهل‌انگاری بعید به نظر می‌رسد. به این ترتیب پرونده یک بار دیگر به دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد.

سامان دانشجوی نخبه یک بار دیگر پای میز محاکمه رفت. او باز هم اتهام قتل عمدی را رد کرد و گفت: از اتفاقی که افتاده است به شدت ناراحتم. من اصلاً متوجه نشدم شهاب چطور آن ماده را نوشید. ما هیچ دشمنی‌ای با هم نداشتیم، قصدی برای قتل هم وجود نداشت. این موضوع را خانواده شهاب هم می‌دانند. من هیچ قصدی برای کشتن او نداشتم و ماجرا اتفاقی بود. اگر قصد کشتن داشتم از اورژانس کمک نمی‌خواستم. من خودم هر کاری بلد بودم تا آمدن اورژانس کردم، اما فایده‌ای نداشت.

متهم گفت: من درخواست برائت دارم چون قتل را به عمد مرتکب نشدم.

بعد از گفته‌های متهم و وکیل مدافع او دادگاه قرار متهم را از وثیقه به بازداشت تغییر داد و به این ترتیب متهم بازداشت شد. پزشکی قانونی نیز به زودی در خصوص ماده کشنده تحقیقاتی را انجام خواهد داد.

پست بعدی

استعفای نخست وزیر فرانسه / الیزابت بورن جانشین ژان کاستکس شد

د مه 16 , 2022
اعتمادآنلاین| این دومین بار در ۳۰ سال گذشته است که یک زن به عنوان نخست وزیر در فرانسه انتخاب می‌شود. به گزارش ایرنا، به نقل از رویترز، مکرون که باید نشان دهد خواسته‌های رای دهندگان را شنیده است به دنبال نخست وزیری با سابقه و با به کارگیری سیاست‌های سبز […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000