وزیر دفاع سابق آمریکا: «ترامپ» خواستار ترور «مادورو» شده بود

اعتمادآنلاین|

مارک اسپر ، وزیر دفاع ژوئن ۲۰۱۹ تا نوامبر ۲۰۲۰ آمریکا در کتاب خود افشا کرد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا درباره ترور «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا صحبت کرده بود.

به گزارش فارس، کتاب «سوگند مقدس: خاطرات یک وزیر دفاع در دوران فوق العاده» نوشته مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا همچنان خبرساز است و بخش‌هایی از روایت او درباره پیشنهاد ترامپ برای ترور رئیس‌جمهور ونزوئلا مورد توجه رسانه‌های آمریکایی قرار گرفته است.

وبگاه «بِلِیز ترند» در این باره گزارش داد، مارک اسپر، وزیر دفاع سابق ایالات متحده در کتاب خود فاش کرده که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا ۵ فوریه ۲۰۲۰ (۱۶ بهمن ۱۳۹۸) این احتمال را که نیروهای نظامی ایالات متحده «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا را «از بین ببرند»، روی میز گذاشت.

ترامپ پیشنهاد ترور مادورو را طی دیدار با «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا در کاخ سفید مطرح کرد. «خولیو بورگس، «کارلوس وچیو» و «مائوریسیو کلور کارون» از سران اپوزیسیون ونزوئلا هم در این دیدار حضور داشتند.

طبق روایت کتاب مارک اسپر، دونالد ترامپ در این دیدار از گوایدو و همراهانش این سوال پرسید: « اگر ارتش آمریکا (به ونزوئلا) بیایید و از شر مادورو خلاص شود چه اتفاقی می‌افتد؟». وزیر دفاع پیشین آمریکا در کتاب خود نوشته است: «به نظر من، او داشت گوایدو را آزمایش می‌کرد».

بنا بر مطالب کتاب رئیس پیشین پنتاگون، گوایدو در پاسخ به دونالد ترامپ گفت: «البته ما همیشه از کمک ایالات متحده استقبال خواهیم کرد». وی ادامه داد که ونزوئلایی‌هایی که در کلمبیا زندگی می‌کردند «می‌خواهند کشورشان را پس بگیرند».

وزیر دفاع دولت ترامپ خبر داد که در این دیدار مطرح کرد که آیا ونزوئلایی‌ها مایل به «سازماندهی، آموزش و مبارزه تمایل دارند؟» چرا که «ارتش ایالات متحده تجربه آموزش نیروهای خارجی را دارد» و گوایدو پاسخ داد: "بله، من تمایل دارم». اسپر در کتاب خود نوشت: «او (گوایدو) خیلی مطمئن به نظر نمی‌رسید».

مارک اسپر در کتاب مطرح کرد، هیات اپوزیسیون ونزوئلایی در دیدار ترامپ و گوایدو معتقد بودند که تهاجم نظامی مستقیم آمریکا ترجیح دارد برای اینکه تهاجم از کلمبیا «پیچیده خواهد بود». او همچنین نوشت: «همانطور که قبل از جلسه با کنایه به رئیس‌جمهور گفتم، مطمئن هستم که اگر به آنها پیشنهاد دهیم اپوزیسیون ونزوئلا "تا آخرین (نفر از نظامیان) آمریکایی می‌جنگد"».

به روایت کتاب او، گوایدو و اپوزیسیون مخالف نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا یک عملیات مزدور ویژه مشابه ترور «جوونل موئیس» رئیس جمهور هائیتی را که در حمله سربازان سابق کلمبیایی کشته شد، تشکیل داده بودند.

مارک اسپر همچنین اینطور روایت می‌کند که دونالد ترامپ خوان گوایدو را فردی «ضعیف» می‌دانست و نیکلاس مادورو را «قوی» می‌پنداشت. رئیس پیشین پنتاگون می‌نویسد: «به همین دلیل است که ترامپ همیشه فکر می‌کرد گوایدو "ضعیف" بود و قادر به جایگزینی مادورو نیست».

گوایدو و همراهانش در دیدار با ترامپ در کاخ سفید این موضوع را مطرح کردند که «آسان‌‍تر و سریع‌تر خواهد بود که اگر ایالات متحده این کار (ترور مادورو) را برای ما انجام دهد». اسپر می‌گوید که در این نشست از آنها سوال کرد: «آیا اگر برخی از ونزوئلایی‌ها توسط ایالات متحده آموزش ببینند و مجهز شوند، حاضر به جنگ می‌شدند؟».

روایت وزیر دفاع پیشین آمریکا در کتابش درباره پاسخ گوایدو و مخالفان ونزوئلایی به سوال او اینطور است: «آنها به من گفتند که این موضوع بسیار پیچیده است و زمان زیادی خواهد برد».

رئیس پیشین پنتاگون از نشست دیگری در کاخ سفید در تاریخ ۹ ژوئن ۲۰۲۰ (۲۰ خرداد ۱۳۹۹) با حضور رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی وقت کاخ سفید خبر داد. اوبراین پیشنهاد حمله هوایی یا آبی خاکی به مجتمع پالایشگاهی «خوزه آنتونیو آنزواتگی» را برای فلج کردن اقتصادمطرح کرد… تا (باعث)هرج و مرج و رنج مردم در ونزوئلا شود (و در نتیجه آن) مادورو را سرنگون کرده و خوان گوایدو جایگزین شود.

پست بعدی

افت فروش ۶۰ تا ۷۰ درصدی نان‌های فانتزی

ی مه 15 , 2022
اعتمادآنلاین| محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم گفت: هدف از اجرای این طرح مبارزه با رانت عنوان شده است این در حالیست که در عمل با اجرای آن امکان ایجاد رانت‌ها را تقویت شده، چراکه مردم به سمت خرید نان‌هایی می‌روند که یارانه به آن‌ها تخصیص داده […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000