گزینه لبنانی‌ها در روز سرنوشت چه خواهد بود؟

اعتمادآنلاین|

سید عماد حسینی- بدون هیچ شک و تردیدی باید اعتراف کرد، روز یکشنبه ۱۵ مه روز سرنوشت‌سازی برای مردم لبنان خواهد بود.

روز یکشنبه بعد از توفان بزرگی که جریان‌های مختلف لبنانی به راه انداختند و ولخرجی‌های گسترده‌ جریان‌های مخالف مقاومت، مشخص خواهد شد که این کشور به کدام سمت‌وسو خواهد رفت.

به گفته کارشناسان، جریان بین‌المللی و منطقه‌ای که عربستان سعودی عضوی از آن به شمار می‌رود به شدت درصدد نتیجه گرفتن از این انتخابات است.

با نگاهی به مشکلات چند سال اخیر لبنان و فشار طاقت‌فرسای واردشده بر دولت و مردم این کشور که لبنان را تا مرز اعلام ورشکستگی کامل پیش برده و شرایط غیرقابل تحملی را در تمامی ابعاد اقتصادی برای جامعه به وجود آوردند، درمی‌یابیم که این جریان برنامه خاصی برای نتیجه‌گیری در لبنان در دستور کار خود قرار داده است.

این مساله آن‌قدر مهم است که ریاض را بر آن داشت تا تمامی مواضع گذشته‌اش در رابطه با لبنان و آنچه آن را اهانت به خود از جانب وزیر اطلاع‌رسانی سابق به خورد افکار عمومی داده بود، به فراموشی بسپارد و سفیر خود را برای آخرین چانه‌زنی‌ها و یارکشی‌ها عازم بیروت کند.

امروز کمتر کسی در لبنان از خرید علنی رأی از سوی جریان مخالف مقاومت بی‌اطلاع است.

گرچه در عربستان دیگر جریان قدرتمندی همچون المستقبل به رهبری سعد حریری به شکل سابق آن دیده نمی‌شود، اما ریاض موفق شد از طریق متحدان کوچک‌تر و شاید جدید خود از جمله با تقویت جریان‌های مسیحی مخالف حزب‌الله فشارهای رسانه‌ای داخلی شدیدی به آن وارد کند.

به بیانی دیگر، با وجود آنکه جریان سنتی رقیب حزب‌الله و مقاومت یعنی اهل تسنن با خروج سعد حریری رهبر جریان المستقبل به شدت ضربه خورد اما تلاش کرد تا این ساختار ازهم‌پاشیده را به هر شکل ممکن برای این جنگ و این تقابل آماده و وارد کارزار انتخاباتی کند.

در کنار آنها، نیروهای لبنانی به رهبری سمیر جعجع نیز آماده‌‌ترین جریان برای تبدیل شدن به اهرم ریاض در برهم زدن معادلات حاکم بر صحنه سیاسی لبنان در راستای منافع ائتلاف عربی-غربی و حتی عبری (اسرائیلی) شناسایی شد.

این جریان که تا مرز هدف قرار دادن هواداران حزب‌الله در تظاهرات علیه تصمیمات قاضی پرونده انفجار بندر بیروت هم پیش رفته است در دوره تبلیغات انتخابات و احتمالاً بعد از آن، بزرگ‌ترین دشمن مقاومت خواهد بود.

در واپسین روزهای قبل از برگزاری انتخابات تمامی طرف‌های حاضر خود و برنامه‌هایشان را برنده اصلی این انتخابات می‌دانند، اکثر قریب به اتفاق ائتلاف‌های شرکت‌کننده خود را منجی لبنان معرفی و طرف رقیب را خطر بزرگ تهدید کننده کشور اعلام کردند.

امروز مردم لبنان وارد انتخاباتی می‌شوند که خود حاصل فرایند انفجار اسکله بندر بیروت است؛ حال آنکه ممکن است این انتخابات به نقطه فروپاشی لبنان نیز تبدیل شود.

گرچه این یک پیش‌بینی بسیار بدبینانه محسوب می‌شود، اما بی‌تردید بسیاری هنوز اعتراضات به تقلب در انتخابات عراق و متهم شدن برخی از طرف‌های منطقه‌ای در حوزه جنوبی خلیج فارس در فرایند تقلب را فراموش نکرده‌اند.

پست بعدی

توپ مذاکرات در زمین ایران است؛ تهران باید تصمیم نهایی را بگیرد

ش مه 14 , 2022
اعتمادآنلاین| یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که توپ در زمین ایران است و این کشور باید برای به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی در وین، تصمیم نهایی را اتخاذ کند. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این سخنگو که به نام وی اشاره‌ای نشده است، مدعی شد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000