روس‌ها دارند سهم ایران را در بازار نفت چین تصاحب می کنند

اعتمادآنلاین|

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی درخصوص ادعای رویترز مبنی بر اینکه نفت روسیه رقیب ایران در چین شده و وردات نفت چین از ایران کاهش پیدا کرده است، می‌گوید که گزارش‌هایی که موسسات بین‌المللی منتشر کرده‌اند این خبر را تایید می‌کند.

به گزارش انتخاب، رویترز در گزارشی مدعی شد واردات نفت ایران به چین در آوریل تحت تاثیر قرنطینه‌های کرونا و افزایش واردات از روسیه، از اوجی که اواخر سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲ داشت، کاهش پیدا کرد. در گزارش رویترز آمده است: اگر چه خرید نفت ایران کاهش پیدا کرد، اما همچنان هفت درصد از واردات نفت چین به حساب می‌آید. در این بین، نفت روسیه که هدف تحریمهای خودخواسته خریداران غربی قرار گرفته است، به مقصد چین روانه شده است.

سید حمید حسینی رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز، در خصوص این ادعای رویترز، عنوان کرد: «گزارش‌هایی که موسسات بین‌المللی منتشر کرده‌اند این خبر را تایید می‌کند. اخیرا کپلر که کشتی‌ها را ردیابی می‌کند، ادعا کرده که صادرات نفت ایران در ماه جاری 34 درصد کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر خبرگزاری دیگری مدعی شده است که صادرات نفت روسیه به هند که رقم پایینی در حد 20 هزار بشکه بوده، الان به 600 هزار بشکه افزایش پیدا کرده است.همچنین بلومبرگ هم ادعا کرده است که در هر بشکه نفت روسیه دارد 30 دلار تخفیف می‌دهد.»

او در ادامه گفت: « قطعا با توجه به اینکه نفت و شرکت نفت روسیه تحریم نیست و امریکایی‌ها هم به چینی‌ها در این رابطه معافیت داده‌اند، چون نمی‌خواهند کمبود در بازار جهانی ایجاد شود، همه این موارد حکایت از این دارند که روس‌ها یا بالاخره سهم ما را گرفته‌اند یا باید هشدار باشیم که در آینده نزدیک هیچ بعید نیست که سهم ما در بازار نفت چین کاهش پیدا کند.»

حسینی خاطرنشان کرد: «روسیه حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه خط لوله به چین دارد که می‌تواند صادرات را انجام دهد و هم امکان حمل و نقل به این کشور را دارد. بالاخره چین در جنوب روسیه قرار دارد و با یکدیگر همسایه‌اند و در این منطقه روسیه بنادری دارد که می‌تواند به راحتی نفت خام را بارگیری کند و بازارهای منطقه، آن هم نه فقط چین بلکه کشورهای جنوب شرقی آسیا هم می‌توانند مشتری‌های بالقوه روسیه باشند.»

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که ایران چگونه باید بازار را به دست گیرد، بیان کرد: «ایران باید جایگزین روسیه در بازار اروپا شود. همچنین ایران اگر عاقل باشد بهترین فرصت است که توافق برجام را احیا و به راحتی 600 هزار بشکه نفتش را روانه اروپا کند

سید حمید حسینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا صحت دارد که بیس اویلی (روغن پایه) که ایران با قیمت 1130 دلار به «جبل‌علی» می‌فروخت را حال روس‌ها با قیمت 800 دلار می‌فروشند، گفت: «بله، محموله بیس اویل ایران بود که مذاکره شده بود و در مورد قیمت هم به توافق رسیده بودیم ولی هفته بعدش که خریدار قرار بود پول را پرداخت کند، گفت که روس‌ها پیشنهاد کرده‌اند که تا به دبی برسد به قیمت 800 دلار می‌فروشند. بنابراین علاقه‌ای به خرید محموله ایران ندارند.»

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: «در بحث گاز مایع که تا الان به افغانستان و پاکستان، حدود 600 700 دلار از مرزهای زمینی می‌فروختیم نیز اخیرا افغان‌ها اعلام کردند که اگر 450 دلار می‌دهید ما خریداریم چون LPG دارد از جانب قزاقستان، ازبکستان و روس‌ها می‌آید. قیمت‌های روسیه دارد روی بازار کشورهای همسایه ما اثر می‌کند و آن‌ها هم برای اینکه در بازار بمانند مجبور شدند قیمت‌ها را کاهش دهند. بنابراین بازار بنزین، نفت بیس اویل، گازوئیل و گاز مایع بهم ریخته است.»

پست بعدی

پیشنهاد روزنامه اصولگرا: برخی از دوستان دولت، از دولت دفاع نکنند،چون دفاع بد پاس گل دادن به رقیب است!

ش مه 14 , 2022
روزنامه رسالت با اشاره به طرح جدید یارانه ای دولت نوشت:تفکیک بین معاند و معترض و مخالف از اوجب واجبات در این ایام است. با معاند باید قاطعانه برخورد کرد و با مخالف و معترض باید کریمانه همراهی کرد تا اولا به سمت عناد و لجبازی نرود و آن جبهه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000