امام رضا (ع) فلسفه نماز عید فطر را در ۴ نکته بیان فرمودند

امام رضا (ع) فلسفه نماز عید فطر را در ۴ نکته بیان فرمودند

امام رضا فرمودند که خداوند، روز فطر را بدین سبب «عید»قرار داد تا مسلمانان، مجمعی داشته باشند که در آنروز، جمع شوند و دربرابر خداوند، بخاطر منت ها و نعمت هایش، به تمجید و تعظیم بپردازند.

به گزارش «مبلغ»، نماز عید فطر با معنویت خاصی که دارد، دلها را متوجه خدامی کند، حالت توبه و استغفار در دلها ایجاد می سازد و مستحب است که انسان، پیش از نماز عید، غسل کند، دعاهای خاصی را بخواند،و درفضای باز و در زیر آسمان به نماز بایستد.

امام رضا(ع) می فرماید:

«انما جعل یوم الفطر العید،لیکون للمسلمین مجتمعایجتمعون فیه و یبرزون لله عز و جل فیمجدونه علی ما من علیهم، فیکون یوم عید و یوم اجتماع و یوم زکوة و یوم رغبة و یوم تضرع» [۱]

خداوند،روز فطر را بدین سبب «عید»قرار داد تا مسلمانان، مجمعی داشته باشند که در آنروز، جمع شوند و دربرابر خداوند، بخاطر منت ها و نعمت هایش، به تمجید و تعظیم بپردازند، پس آنروز، روز عید و تجمع و زکات ورغبت و نیایش است.

در این حدیث شریف، فلسفه این نماز و عید را در محورهای زیر، بیان کرده است:

۱- اجتماع و گردهمایی

۲- زکات و رسیدگی به فقرا

۳- رغبت و گرایش به خدا

۴- تضرع و نالیدن به درگاه پروردگار

و اینها، هم ناظر به بعد معنوی و عرفانی این نماز و مراسم عبادی است، هم توجه به آثار اجتماعی و فوائدی دارد که به مردم می رسد و مردم با پرداخت «زکات فطره »، بینوایان مستمند را به نوایی می رسانند و به یک لحاظ، از نظر تامین معاش محرومان، عید فطر «عید فقرا»محسوب می شود.[۲]

پی نوشت:

[۱] وسائل،ج ۵ ص ۱۴۱،من لا یحضر،ج ۱ ص ۵۲۲ .

[۲] پرتوی از اسرار نماز ، قرائتی، محسن.

۲۳۲۳

پست بعدی

ابراهیم حاتمی‌کیا در مراسم تشییع زنده‌یاد نادر طالب‌زاده/ عکس

ی مه 1 , 2022
مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد نادر طالب‌زاده، در مسجد بلال آغاز شده است و پیکر او حوالی ساعت ۱۲:۳۰ از قطعه ۵۰ بهشت زهرا (قطعه شهدای فاطمیون) به سمت قطعه ۲۹ (در جوار مزار شهید سیدمرتضی آوینی) برده می‌شود. از جمله حاضران در این مراسم ابراهیم حاتمی‌کیا است.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000